We're just visitors

At the end of the game, the King and the Pawn goes into the same box

Fiqh Praktis kelas 39: kewajipan solat berjemaah  October 11, 2015

Filed under: Fiqh — visitor74 @ 6:41 pm

   
    
     

  
Solat jemaah 

Apakah maksud ‘tidak ada solat baginya’? Ada tiga kemungkinan 

1. Dia tak buat solat. Seperti dia tidak melakukan solat.  

2. Tidak sah solat dia. Tapi bagaimana boleh begitu sedangkan dia solat cukup rukun.   

3. Dinafikan kesempurnaannya. Inilah pendapat yang digunakan pakai oleh ulama. Iaitu solatnya sah, tapi tidak sempurna. 

Dalam salah satu dalil yang diberikan, ada satu hadis bagaimana Nabi nak bakar rumah orang-orang yang tidak solat berjemaah. Tapi dalam sirah atau hadis, tidaklah kita bertemu yang Nabi benar-benar bakar rumah sesiapa pun. Ini adalah kerana dalam rumah, tentu ada orang yang tak wajib solat jemaah. Kalau bakar, mereka pula kena sekali pula. 

Hadis sebut kawasan pendalaman yang tidak mendirikan jemaah solat. Jangan kita sangka yang kita duduk di kawasan bandar ini tidak berkenaan. Ianya menyebut mana-mana tempat secara umum.

Bagaimana dengan zaman sekarang kepada mereka yang tinggal di kawasan perumahan yang tidak ada masjid? Bagaimanakah mereka solat berjemaah? Ini bukan 3 orang lagi tapi mungkin 300 orang. 
Bila dikuasai syaitan, maka kita boleh lihat bagaimana musibah di kawasan itu meningkat. Ada sahaja kecurian dan sebagainya. Kerana syaitan dari golongan jin dan manusia bermaharajalela. 
Ingatlah yang bila dah tiga orang, maka akan jadi wajib. Jadi kalau kita bermusafir tiga orang atau lebih, kena juga dirikan solat berjemaah. Tidak ada pengecualian.

Malangnya, masyarakat kita meringankan kewajiban solat berjemaah ini. Kalau kita lihat di RnR, banyak yang solat sendiri sahaja. Mungkin kerana tidak ada ilmu agama atau malu. Dan memang masyarakat kita ni jenis pemalu tak bertempat. Sepatutnya solat berjemaah perlu dilakukan walau solat berlainan waktu. Katakanlah ada yang solat asar, tapi kita nak solat zuhur. Boleh sahaja solat sekali dengan orang yang solat asar itu. Cuma kalau kita qasar dan kita tahu yang Imam itu solat tamam, maka kita kena tamamkan solat kita juga. 

Kalau kita lewat ke masjid, elakkan dari menjadikan jemaah yang kedua, ketiga dan seterusnya. Ini adalah pendapat yang kuat. Kerana di masjid itu ada imam ratib dan kita tidak boleh nak bina jemaah yang lain. Ini untuk menghalang masyarakat dari tidak menjaga untuk pergi kepada jemaah yang pertama. Nanti akan ada perpecahan. Dan akan ada yang datang lewat kerana mereka tahu akan ada jemaah yang lain. Syarak amat menjaga perkara ini. Ibn Abbas pernah pergi lewat ke masjid dan beliau nampak jemaah pertama sudah habis. Maka beliau balik semula ke rumah dan tidak pun bina jemaah yang kedua. Sedangkan kalau boleh buat jemaah baru, tentunya dia paling layak untuk mendirikan jemaah yang kedua kerana dia adalah sahabat Nabi. Tapi dia tidak buat begitu. Begitulah, amat buruk sekali kalau satu masjid ada beberapa jemaah yang didirikan. 

Tengok macam mana masyarakat kita pada solat jumaat. Kita nak solat jemaah jadi macam itu. Semua akan masuk jemaah yang satu. Begitulah yang sepatutnya. Sebab mereka dah tahu yang jumaat hanya ada satu jemaah sahaja. Semua solat waktu lain pun patut macam itu juga. 

Bagaimana kalau jemaah musafir datang ke masjid yang dah habis jemaah yang pertama? Kalau begitu, kita kena tengok adakah ada  kemungkinan boleh jadi perpecahan? Boleh jadi akan menyebabkan perpecahan kalau ada orang lain di masjid itu. Kita tak mahu ada yang rasa boleh buat jemaah lain pula. Apa pula perasaan imam ratib kalau dia lihat ada yang tak solat dengan dia dan buka jemaah lain pula?  Dia mungkin terasa yang ada jemaah yang tak suka dengan dia sampaikan buat jemaah yang lain. Kita tidak mahu jadi begitu.

Sambung ke kelas seterusnya 

Advertisements
 

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s