We're just visitors

At the end of the game, the King and the Pawn goes into the same box

Sunan Abu Dawud: Kitab Zakat: Bab tentang menganggar buah anggur; yang tidak harus dikeluarkan zakat September 28, 2015

Filed under: Abu Dawud - Zakat — visitor74 @ 11:21 pm

Bab tentang menganggar buah anggur yang akan keluar dari pokok anggur

Ini adalah tentang menganggar berapa banyak boleh dapat hasil dari pokok. Tukang anggar akan datang kepada setiap pokok. Ketika di atas pokok, buah itu mungkin besar tapi bila dah kering akan jadi kecut. Maka kena pandai agak. Kena jaga kepentingan penerima zakat. Kena anggar semasa atas pokok lagi. Oleh itu, hanya orang yang pandai sahaja yang boleh membuat anggaran.

14 – باب فى خرص العنب

رقم الحديث: 1605

حَدَّثَنَا عَبْدُ الْعَزِيزِ بْنُ السَّرِيِّ النَّاقِطُ، حَدَّثَنَا بِشْرُ بْنُ مَنْصُورٍ، عَنْ عَبْدِ الرَّحْمَنِ بْنِ إِسْحَاقَ، عَنِ الزُّهْرِيِّ، عَنْ سَعِيدِ بْنِ الْمُسَيَّبِ، عَنْ عَتَّابِ بْنِ أَسِيدٍ، قَالَ أَمَرَ رَسُولُ اللَّهِ صلى الله عليه وسلم أَنْ يُخْرَصَ الْعِنَبُ كَمَا يُخْرَصُ النَّخْلُ وَتُؤْخَذُ زَكَاتُهُ زَبِيبًا كَمَا تُؤْخَذُ زَكَاةُ النَّخْلِ تَمْرًا ‏.‏

Telah menceritakan kepada Kami [Abdul Aziz bin As Sari An Naqith], telah menceritakan kepada Kami [Bisyr bin Manshur] dari [Abdurrahman bin Ishaq] dari [Az Zuhri] dari [Sa’id bin Al Musayyab] dari [‘Attab bin Usaid], ia berkata; Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam memerintahkan untuk dianggarkan buah anggur sebagaimana dianggarkan buah kurma dan diambil zakatnya dalam bentuk buah zabib sebagaimana pohon kurma diambil zakatnya dalam bentuk tamar.

Syarah:
Zakat itu bukan diambil dalam bentuk buah anggur yang biasa tapi yang dah kering. Jadi kena tunggu apabila sudah kering.

Perawi yang bernama Attab adalah sahabat yang dijadikan wakil Nabi di Mekah. Dia terus berada di Mekah dan Abu Bakr tetap teruskan status beliau sebagai gabenor di Mekah. Beliau mati pada hari sama dengan Abu Bakr mati. Beliau adalah seorang yang baik.

رقم الحديث: 1606

حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ إِسْحَاقَ الْمُسَيَّبِيُّ، حَدَّثَنَا عَبْدُ اللَّهِ بْنُ نَافِعٍ، عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ صَالِحٍ التَّمَّارِ، عَنِ ابْنِ شِهَابٍ، بِإِسْنَادِهِ وَمَعْنَاهُ ‏.‏ قَالَ أَبُو دَاوُدَ وَسَعِيدٌ لَمْ يَسْمَعْ مِنْ عَتَّابٍ شَيْئًا ‏.‏

Telah menceritakan kepada Kami [Muhammad bin Ishak Al Musayyabi], telah menceritakan kepada Kami [Abdullah bin Nafi’] dari [Muhammad bin Sholih At Tammar] dari [Ibnu Syihab] dengan sanad dan maknanya. Abu daud berkata Sa’id tidak mendengar dari ‘Atab sedikit pun.

Oleh kerana ada masalah dengan hadis inilah yang mengenakan ada ulama yang tidak menerima amaran dilakukan pada buah anggur. Yang menolak iri adalah Daud Zahiri. Dia hanya menerima anggaran dilakukan kepada buat tamat sahaja.


Bab menganggar buah di pokok

15 – باب فى الخرص

Tentang anggaran secara umum. Sebelum ini, tentang menganggar buah anggur sahaja.

رقم الحديث: 1607

حَدَّثَنَا حَفْصُ بْنُ عُمَرَ، حَدَّثَنَا شُعْبَةُ، عَنْ خُبَيْبِ بْنِ عَبْدِ الرَّحْمَنِ، عَنْ عَبْدِ الرَّحْمَنِ بْنِ مَسْعُودٍ، قَالَ جَاءَ سَهْلُ بْنُ أَبِي حَثْمَةَ إِلَى مَجْلِسِنَا قَالَ أَمَرَنَا رَسُولُ اللَّهِ صلى الله عليه وسلم قَالَ ‏”‏ إِذَا خَرَصْتُمْ فَخُذُوا وَدَعُوا الثُّلُثَ فَإِنْ لَمْ تَدَعُوا أَوْ تَجِدُوا الثُّلُثَ فَدَعُوا الرُّبُعَ ‏”‏ ‏.‏ قَالَ أَبُو دَاوُدَ الْخَارِصُ يَدَعُ الثُّلُثَ لِلْحِرْفَةِ ‏.‏

Telah menceritakan kepada Kami [Hafsh bin Umar], telah menceritakan kepada Kami [Syu’bah] dari [Khubaib bin Abdurrahman] dari [Abdurrahman bin Mas’ud], ia berkata; [Sahl bin Abu Hatsmah] telah datang ke majlis kami, ia berkata; Rasulullah shallAllahu wa’alaihi wa sallam telah memerintahkan kami, beliau bersabda: “Apabila kalian telah menganggarkan buah yang ada di pohon maka potonglah dan biarkan sepertiganya, jika kalian tidak membiarkan atau tidak memotong sepertiga maka tinggalkan seperempat.” Abu Daud berkata; orang yang memperkirakan meninggalkan sepertiga untuk pekerjaan.

Perawi bernama Abdurrahman bin Mas’ud itu tidak dikenali keadaannya. Majhul fi hal. Maka hadis ini lemah. Hanya tahu nama sahaja.

Bukanlah tukang anggar yang kena potong, tapi tuan buah itu – pemberi zakat.

Biarkan 1/3 untuk tujuan kebun. Supaya dia boleh guna sendiri. Samada dia nak makan atau apa dia nak buat.
Atau 1:4 dalam riwayat yang lain.

Ahlul hadis memang pegang adanya anggaran.
Ahlul ray tak pakai sebab boleh membawa kepada riba. Mereka kata hadis-hadis yang menyebut tentang anggaran itu semuanya sebelum turun ayat pengharaman tiba. Oleh itu ada khilaf dalam perkara ini.

Mula Imam syafie kata boleh ada anggaran kecuali 1/3 sahaja yang boleh disimpan sendiri, tapi lepas itu beliau telah tukar kepada pendapat yang lain. Qaul Jadid beliau kata kena bagi semua sebagai zakat. Cuma 1/3 itu bagi sendiri kepada sesiapa yang dia hendak beri.


16 – باب متى يخرص التمر

Bab bila dianggarkan buah kurma

رقم الحديث: 1608

حَدَّثَنَا يَحْيَى بْنُ مَعِينٍ، حَدَّثَنَا حَجَّاجٌ، عَنِ ابْنِ جُرَيْجٍ، قَالَ أُخْبِرْتُ عَنِ ابْنِ شِهَابٍ، عَنْ عُرْوَةَ، عَنْ عَائِشَةَ، – رضى الله عنها – أَنَّهَا قَالَتْ وَهِيَ تَذْكُرُ شَأْنَ خَيْبَرَ كَانَ النَّبِيُّ صلى الله عليه وسلم يَبْعَثُ عَبْدَ اللَّهِ بْنَ رَوَاحَةَ إِلَى يَهُودِ خَيْبَرَ فَيَخْرِصُ النَّخْلَ حِينَ يَطِيبُ قَبْلَ أَنْ يُؤْكَلَ مِنْهُ ‏.‏

Telah menceritakan kepada Kami [Yahya bin Ma’in] telah menceritakan kepada Kami [Hajjaj] dari [Ibnu Juraij], ia berkata; aku diberi kabar dari [Ibnu Syihab] dari [‘Urwah] dari [Aisyah] radliallahu ‘anha bahwa ketika ia menyebutkan perkara Khaibar dan berkata; Nabi shallallahu ‘alaihi wasallam mengutus Abdullah bin Rawahah kepada orang-orang Yahudi, dan ia menganggarkan kurma yang ada dipohon, ketika telah matang sebelum dimakan sebagian darinya.

Hadis ini lemah sebab ada lafaz أُخْبِرْتُ yang tak tak tahu siapa beritahu. Sebab itulah ada ulama yang menolak amalan anggaran ini.

Kepada yang mengatakan boleh menganggar buah di pokok, anggaran itu dibuat setelah buah masak dan sebelum dimakan. Apabila lihat ianya telah elok.

Oleh itu, dari apa yang kita belajar ini, terdapat khilaf ulama samada boleh dibuat anggaran tanaman pada pokok. Imam Syafie kata harus anggar untuk tamar dan anggur. Daud Zahri pula kata hanya untuk tamar sahaja.

Bolehkah untuk tanaman yang lain selain dari tamar dan anggur? Ini pun terdapat khilaf juga. Imam Bukhari kata semua tanaman boleh.

Boleh seorang sahaja yang anggar. Tak perlu ramai-ramai pergi tengok.

Kalau tak puas hati boleh bawa ke mahkamah. Katakanlah tuan punya tanaman itu rasa yang anggaran yang dilakukan itu tidak tepat atau tidak adil, dia boleh membawa halnya itu ke qadhi.

Yang terima kata ada anggaran itu mengatakan tsabit Nabi ada buat.

Ada yang kata ianya telah mansukh.

Ada kata untuk Yahudi sahaja kerana takut mereka khianat. Mereka tidak amanah dan takut mereka kalau dah tuai, mereka akan menipu dengan tidak memberi seperti yang sepatutnya.

Hadis yang mengatakan tentang anggaran ini juga dipertikaikan. Jadi banyak perkara nak kena tengok.


 

Bab yang tidak harus dikeluarkan zakat

17 – باب ما لا يجوز من الثمرة فى الصدقة

رقم الحديث: 1609

حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ يَحْيَى بْنِ فَارِسٍ، حَدَّثَنَا سَعِيدُ بْنُ سُلَيْمَانَ، حَدَّثَنَا عَبَّادٌ، عَنْ سُفْيَانَ بْنِ حُسَيْنٍ، عَنِ الزُّهْرِيِّ، عَنْ أَبِي أُمَامَةَ بْنِ سَهْلٍ، عَنْ أَبِيهِ، قَالَ نَهَى رَسُولُ اللَّهِ صلى الله عليه وسلم عَنِ الْجُعْرُورِ وَلَوْنِ الْحُبَيْقِ أَنْ يُؤْخَذَا فِي الصَّدَقَةِ ‏.‏ قَالَ الزُّهْرِيُّ لَوْنَيْنِ مِنْ تَمْرِ الْمَدِينَةِ ‏.‏ قَالَ أَبُو دَاوُدَ وَأَسْنَدَهُ أَيْضًا أَبُو الْوَلِيدِ عَنْ سُلَيْمَانَ بْنِ كَثِيرٍ عَنِ الزُّهْرِيِّ ‏.‏

Telah menceritakan kepada Kami [Muhammad bin Yahya bin Faris], telah menceritakan kepada Kami [Sa’id? bin Sulaiman], telah menceritakan kepada Kami [‘Abbad] dari [Sufyan bin Husain] dari [Az Zuhri] dari [Abu Umamah bin Sahl] dari [ayahnya], ia berkata; Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam melarang untuk mengambil Ju’rur dan Launu Al Hubaiki (keduanya adalah jenis kurma yang jelek) untuk zakat. Az Zuhri berkata: itu adalah dua jenis kurma di Madinah. Abu Daud berkata: [Abu Al Walid] juga menyebutkan sanad hadits tersebut dari [Sulaiman bin Katsir] dari [Az Zuhri].

Kalau beri zakat, kena beri sederhana – jangan buruk dan jangan yang paling baik. Berilah yang sederhana. Ini adalah urusan ibadat dan berkaitan dengan agama kita. Jadi, kenalah beri yang molek. Kalau beri tak molek, akan dapat tidak molek di akhirat kelak. Dalam Quran pun telah disebut jangan diberi benda yang kita sendiri tak suka dengan benda itu.

رقم الحديث: 1610

حَدَّثَنَا نَصْرُ بْنُ عَاصِمٍ الأَنْطَاكِيُّ، حَدَّثَنَا يَحْيَى، – يَعْنِي الْقَطَّانَ – عَنْ عَبْدِ الْحَمِيدِ بْنِ جَعْفَرٍ، حَدَّثَنِي صَالِحُ بْنُ أَبِي عَرِيبٍ، عَنْ كَثِيرِ بْنِ مُرَّةَ، عَنْ عَوْفِ بْنِ مَالِكٍ، قَالَ دَخَلَ عَلَيْنَا رَسُولُ اللَّهِ صلى الله عليه وسلم الْمَسْجِدَ وَبِيَدِهِ عَصًا وَقَدْ عَلَّقَ رَجُلٌ مِنَّا قِنًا حَشَفًا فَطَعَنَ بِالْعَصَا فِي ذَلِكَ الْقِنْوِ وَقَالَ ‏”‏ لَوْ شَاءَ رَبُّ هَذِهِ الصَّدَقَةِ تَصَدَّقَ بِأَطْيَبَ مِنْهَا ‏”‏ ‏.‏ وَقَالَ ‏”‏ إِنَّ رَبَّ هَذِهِ الصَّدَقَةِ يَأْكُلُ الْحَشَفَ يَوْمَ الْقِيَامَةِ ‏”‏ ‏.‏

Telah menceritakan kepada Kami [Nashr bin ‘Ashim Al Anthaki], telah menceritakan kepada Kami [Yahya yaitu Al Qaththan] dari [Abdul Hamid bin Ja’far], telah menceritakan kepadaku [Shalih bin Abu ‘Arib] dari [Katsir bin Murrah] dari [‘Aur bin Malik], ia berkata; pernah Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam menemui kami di masjid dengan membawa tongkat ditangannya, ketika itu seseorang telah menggantungkan kurma basah yang rosak, kemudian baginda menusuk tandan tersebut dengan tongkat dan berkata: “Kalau pemilik sedekah ini hendak bersedekah maka ia boleh bersedekah dengan kurma yang lebih baik darinya.” Dan baginda bersabda: “Sesungguhnya pemilik sedekah ini akan makan kurma basah dan rosak di Hari Kiamat.”

Selalu kalau perkara tidak molek, tidak disebutkan nama orang yang buat salah. Ini termasuk dalam adab. Mungkin orang itu sudah bertaubat dan tidak elok kalau namanya terus tersebut sebagai seorang yang tidak baik.

Kurma itu selalunya diletakkan di masjid untuk makanan ahli Suffah. Di masjid, boleh letak makanan.

Hadis ini memberitahu yang pemberian kita akan dibalas mengikut apa yang kita berikan.

Allahu a’lam.

 

 

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s