We're just visitors

At the end of the game, the King and the Pawn goes into the same box

Sunan Abu Dawud: Kitab Zakat: Bab Tempat Bayar Zakat &  Bab Membeli Kembali Sedekah  September 4, 2015

Filed under: Abu Dawud - Zakat — visitor74 @ 8:43 pm

Bab di manakah dikeluarkan zakat?
9 – باب أين تصدق الأموال ؟

رقم الحديث: 1593

حَدَّثَنَا قُتَيْبَةُ بْنُ سَعِيدٍ، حَدَّثَنَا ابْنُ أَبِي عَدِيٍّ، عَنِ ابْنِ إِسْحَاقَ، عَنْ عَمْرِو بْنِ شُعَيْبٍ، عَنْ أَبِيهِ، عَنْ جَدِّهِ، عَنِ النَّبِيِّ صلى الله عليه وسلم قَالَ ‏”‏ لاَ جَلَبَ وَلاَ جَنَبَ وَلاَ تُؤْخَذُ صَدَقَاتُهُمْ إِلاَّ فِي دُورِهِمْ ‏”‏ ‏.‏
Telah menceritakan kepada Kami [Qutaibah bin Sa’id], telah menceritakan kepada Kami [Ibnu Abu ‘Adi] dari [Ibnu Ishaq] dari [‘Amr bin Syu’aib] dari [ayahnya] dari [datuknya] dari Nabi shallallahu ‘alaihi wasallam beliau bersabda; “Tidak boleh melakukan ‘jalab’ dan tidak boleh melakukan ‘janab’ dan tidak boleh mengambil zakat mereka kecuali di rumah-rumah mereka.”
Jalab – kerahan untuk membawa unta ke sesuatu tempat. Ini arahan kepada pemungut zakat.

Jalab – membawa unta ke tempat yang jauh. Menyusahkan pemungut zakat untuk memungut zakat. Ini arahan kepada yang memberi zakat.
Tidak disusahkan membawa zakat. Tak perlu bawa sampai ke tempat pemungut zakat. Tidak ada bentuk kena bawa zakat itu ke mana-mana. Walaupun kalau dia datang ke kampung dan orang kena datang satu tempat. Tak boleh juga. Pemungut zakat yang kena pergi ke tempat pemberi zakat.

Janab – membawa unta ke tempat yang jauh. Jangan juga menyusahkan pemungut zakat sampai bawa ke tempat yang jauh. Biarkan di tempatnya. Ini adalah arahan kepada pemberi zakat pula.

رقم الحديث: 1594

حَدَّثَنَا الْحَسَنُ بْنُ عَلِيٍّ، حَدَّثَنَا يَعْقُوبُ بْنُ إِبْرَاهِيمَ، قَالَ سَمِعْتُ أَبِي يَقُولُ، عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ إِسْحَاقَ، فِي قَوْلِهِ ‏”‏ لاَ جَلَبَ وَلاَ جَنَبَ ‏”‏ ‏.‏ قَالَ أَنْ تُصَدَّقَ الْمَاشِيَةُ فِي مَوَاضِعِهَا وَلاَ تُجْلَبُ إِلَى الْمُصَدِّقِ وَالْجَنَبُ عَنْ غَيْرِ هَذِهِ الْفَرِيضَةِ أَيْضًا لاَ يُجْنَبُ أَصْحَابُهَا يَقُولُ وَلاَ يَكُونُ الرَّجُلُ بِأَقْصَى مَوَاضِعِ أَصْحَابِ الصَّدَقَةِ فَتُجْنَبُ إِلَيْهِ وَلَكِنْ تُؤْخَذُ فِي مَوْضِعِهِ ‏.‏
Telah menceritakan kepada Kami Al Hasan bin Ali, telah menceritakan kepada Kami Ya’qub bin Ibrahim, ia berkata; saya mendengar ayahku berkata; dari Muhammad bin Ishaq mengenai sabda beliau: “Tidak ada jalab dan tidak ada janab, ” ia berkata; yaitu haiwan ternak zakat hendaklah diambil di tempat-tempatnya, dan tidak dibawa dari jauh kepada petugas zakat, dan janab juga begitu, para pemilik zakat tidak diperlakukan janab kepadanya. Ia mengatakan; seseorang (petugas zakat) tidak berada di tempat terjauh orang yang menunaikan zakat kemudian zakat tersebut dibawa kepadanya, akan tetapi hendaknya zakat tersebut diambil di tempatnya.

Ini pula adalah penjelasan makna jalab dan janab seperti yang disebutkan dalam hadis yang sebelum ini.


Bab seseorang membeli sedekahnya
10 – باب الرجل يبتاع صدقته

رقم الحديث: 1595

حَدَّثَنَا عَبْدُ اللَّهِ بْنُ مَسْلَمَةَ، عَنْ مَالِكٍ، عَنْ نَافِعٍ، عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ عُمَرَ، أَنَّ عُمَرَ بْنَ الْخَطَّابِ، – رضى الله عنه – حَمَلَ عَلَى فَرَسٍ فِي سَبِيلِ اللَّهِ فَوَجَدَهُ يُبَاعُ فَأَرَادَ أَنْ يَبْتَاعَهُ فَسَأَلَ رَسُولَ اللَّهِ صلى الله عليه وسلم عَنْ ذَلِكَ فَقَالَ ‏”‏ لاَ تَبْتَعْهُ وَلاَ تَعُدْ فِي صَدَقَتِكَ ‏”‏ ‏.‏
Telah menceritakan kepada Kami [Abdullah bin Maslamah] dari [Malik] dari [Nafi’] dari [Abdullah bin Umar] bahwa Umar bin Al Khathab radliallahu ‘anhu telah mewakafkan kuda kepada seseorang untuk digunakannya di jalan Allah, kemudian ia melihat kuda tersebut dijual, kemudian ia ingin membelinya. Lalu ia bertanya kepada Rasulullah shallAllahu wa’alaihi wa sallam mengenai hal tersebut, kemudian beliau bersabda: “Jangan engkau beli, dan janganlah engkau mengambil kembali sedekahmu.”

Bolehkah kita membeli sedekah atau harta yang telah kita zakatkan?
Imam Ahmad kata tidak boleh. Sebahagian ulama mazhab Malik juga berkata begitu. Maknanya kepada mereka, haram untuk membeli balik harta atau barang yang telah disedekahkan dan juga yang telah dizakatkan.
Mazhab selainnya membolehkan. Mereka berpendapat yang larangan ini adalah untuk adab sahaja. Cuma tidak molek ianya dilakukan kerana ada kemungkinan, orang yang telah diberi harta itu akan malu alah untuk meletakkan harga kalau yang hendak membelinya adalah orang yang beri kepadanya mula-mulanya. Takut dia terasa kena jual dengan harga murah.
Dan hadis ii mengajar supaya orang yang beri harta itu, dia memberi dengan ikhlas. Jangan ada harapan untuk dia beli semula dengan harga yang murah di kemudian hari.

Maka seeloknya jangan beli balik barang yang telah diberikan. Kalau beli pun tak molek, kalau minta balik lagilah tidak boleh.

Allahu a’lam. Sambung ke hadis yang seterusnya

 

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s