We're just visitors

At the end of the game, the King and the Pawn goes into the same box

Kuliah dari web August 9, 2014

Filed under: Ilmu — visitor74 @ 1:55 am

Kuliah

https://itunes.apple.com/my/podcast/qalam-institute-podcast/id424397634?mt=2#episodeGuid=http%3A%2F%2Fwww.qalaminstitute.org%2F%3Fp%3D7185

How to learn to cry to Allah:

1. Learning the asma of Allah and understand Him. Would bring:
Khauf
Raja’
Thus making our heart soft.

2. Read Quran and understand the meaning.

3. Remember Allah when you are alone. This would give an impact abundantly.

4. Remember death. Visit those sick. Just a while back, they were living. And now, they might be gone. And we too will follow.

5. Eating halal food through halal means.

6. Stay away from sins

7. Listen to lectures.

8. Remember qiyaamah.

9. Visit graveyard

10. Dua to Allah to make us cry.

If you can’t cry, then try to make a face of crying. To practice. But not in front of other people.

————-

Puasa telinga
https://itunes.apple.com/my/podcast/qalam-institute-podcast/id424397634?mt=2#episodeGuid=http%3A%2F%2Fwww.qalaminstitute.org%2F%3Fp%3D7161

The songs is bad for you. When you always hear songs, the songs lyrics will actually got to you and would influence you. And the lyrics written by the songwriter is of no good. They talks about vile things.

—————–

Syirik dengan kubur – Rasul Dahri

Kita lawat kubur hanya sebagai mengingat mati sahaja.
Doa sahaja. Tidak boleh beribadat di kubur. Salah kebanyakan orang kita yang bacakan yaasin dan macam-macam surah. Itu adalah salah.

Dari dulu lagi dah ada yang sesat dengan hal kubur ini. Mereka akan minta kepada orang dalam kubur. Padahal, tidak ada sesiapa dalam kubur. Kalau ada pun jasad sahaja. Itu pun kalau ada lagi. Itu adalah perbuatan syirik.

Yang doa kita baca untuk ahli kubur adalah seperti yang diajar oleh Nabi. Kita akan sebut “ya ahlud diyar…” Bukan kita seru mereka tapi kerana begitu yang diajar dalam hadis.

—————————

Tauhid – Rasul Dahri

Beza syirik akbar dan syirik asghar.
Kalau tidak melakukan syirik langsung, akan masuk syurga akhirnya.
Syirik asghar akan menghapuskan pahala amalan yang baru dibuat. Syirik akbar akan menghapuskan segala amalan.

Jangan ajar anak kita takut hantu. Ajar mereka tak takut sampai suruh tangkap. Jin sebenarnya takut dengan kita kalau tak takut, tapi kalau kita takut, mereka tak lari.

————————–

Tamimah – Rasul Dahri

Tangkal dalam bentuk Quran pun haram. Oleh itu, jangan gula tangkal walaupun yang dibuat dengan ayat Quran.
Haram gantung ayat Quran. Ramai tak tahu perkara ini. Kenapa kita nak gantung? Tidak ada apa-apa guna. Ianya boleh menyebabkan syirik.

Tasbih yang digunakan orang untuk kira zikir itu adalah bidaah. Dari amalan majus, dipakai kristian. Hindu pun pakai. Dan Nabi telah larang kita Tasyabbuh (sama) dengan orang kafir. Ibn Mas’ud dah pernah rampas tasbih dan hancurkan. Aisyah pernah nampak ada orang yang pakai biji kurma, dia tempik. Dia kata mana tangan kamu?! Tangan jadi saksi. Oleh itu, zikirlah guna tangan.

Ada pakai tanah wali sebagai tangkal. Pakai teori magnet. Kononnya ada daya tarikan dengan tanah kubur orang baik-baik. Syirik.

Dukun sekarang pakai nama ustaz. Itu yang menyebabkan ramai orang tertipu.

Tiwalah adalah benda-benda yang digunakan untuk berbomoh. Selalunya berkenaan Hal cinta. Contohnya, ada yang guna Minyak senyonyong. Ada juga yang guna Nasi kangkang. Selalunya, isteri yang buat begini adalah kerana Suami mereka liar selalunya. Lepas itu, suami mereka jadi bodoh akhirnya. Bila dah bodoh, tak boleh buat apa-apa. Tak ada guna juga kalau lelaki bodoh.

Buat sendiri ruqyah. Tak payah jumpa dukun. Belajar cara untuk mengubat diri sendiri dan keluarga. Tak perlu pergi kepada bomoh yang tipu jer pun.

Hapuskan keyakinan pada tangkal. Pertamanya, kena layan dia Sama sahaja dengan keris biasa. Lepas itu buang.

———————————-

Tauhid

Rububiyyah

Uluhiyyah. Ma’bud.

Mazhab empat pun pakai konsep tauhid tiga serangkai. Termasuk Imam Syafie. Cuma dia tak banyak tulis kerana zamannya tidak banyak orang yang sesat dari segi tauhid.

Imam Syafie kata apabila disebut nama sifat Allah, jangan ditanya. Terima sahaja. Contohnya kalau disebut ‘wajah’ Allah, jangan tanya dan jangan dipersoalkan. Jangan dibatalkan. Tapi ada masyarakat kita yang sesat, tak terima ‘wajah’ itu. Mereka kata Allah tiada muka. Mereka kata maksud wajah itu adalah ‘hidup’. ‘Tangan’ Allah, mereka ubah kepada ‘kuasa’. Itulah golongan mereka yang belajar sifat 20.

Jangan samakan sifat Allah dengan sihat makhluk.

Sifat 20 asalnya datang dari muktazilah. Abu Hasan al ashaari yang mula mereka sifat 20 itu (mulanya 13 sahaja) telah bertaubat dari akidah sifat 20 itu. Beliau menulis buku al-ibaanah yang menceritakan bahawa dia bertaubat. Buku itu telah diterjemah tapi telah diharamkan.

—————————

Dunia mistik

Kuliah kitabut Tauhid

———————–

Baraka
https://itunes.apple.com/my/podcast/bayyinah-podcast/id340137077?mt=2&i=313825625

1. something grow more than expected.
2. Continue
3. Will not go away

—————–

Kalau ianya baik

ولو كان خيرا لسبقونا إليه Sekiranya hal itu merupakan suatu hal yang baik, niscaya mereka akan mendahului kita semua dalam mengamalkannya. Kerana sahabat lebih tahu tentang agama. Mereka lebih kenal dengan Nabi dan oleh itu, mereka lebih tahu apakah yang Nabi suka. Dan mereka amat suka melakukan kebaikan. Maka, kalau sesuatu perkara itu memang baik, tentu mereka adah buat dulu.

Ulama ulang-ulang peringatan ini untuk mengingatkan kita supaya memikirkannya, dan menjadikan ini sebagai kayu ukur kepada kita.
Zaman sekarang ada zikir, zaman Nabi pun. Samakan dengan cara mereka, bagaimana mereka mengamalkan agama. Lainlah kalau perkara itu lain dari apa yang kita buat sekarang. Kerana zaman sekarang moden, jadi ada yang tidak sama kehidupan dulu dan sekarang. Maka itu memerlukan pembaharuan dan ijtihad. Tapi amalan dulu dan sekarang tidak ada bezanya. Maka, kita kena ikut benar-benar macam yang dilakukannya oleh para sahabat.

—————————–

Menk on Ramadhan
Makanan pun tambah sedap.
Pahala yang banyak dalam Ramadhan. Berkali ganda.
Kelebihan kesihatan dalam berpuasa. Sebab ianya adalah Sunnah.
Bukan bulan puasa sahaja. Macam manjanik.
Baca dan fahami Quran. Banyak alat boleh pakai.

——————————

Menk: 4 isu yang dibahaskan dalam surah al-Kahfi

Test Dajjal on akidah kita.
Iman.
Harta.
Ilmu. Yang jahil dikata berilmu. Maklumat kita dapat dari musuh Islam.
Kuasa. Sebab nak kuasa puja setan.

Pemuda kahfi diuji iman mereka tapi mereka tetap. Ajar kita untuk jaga agama.

Pemuda ingat harta itu sebab usaha dia. Dia ingat harta itu akan kekal. Ingat bahawa Allah yang beri. Dan harta itu tidak kekal. Ianya adalah hak Allah. Jangan salah guna walau ia harta kita.

Musa silap cakap. Allah betulkan. Ada ilmu yang lebih sikit diberikan dalam bahagian lain. Always search for knowledge. Pristine knowledge. Never be satisfied.

Zulkarnain berkuasa tapi tidak salah guna. Dia beriman. Mendirikan hukum Allah. Cakap baik dengan yang beriman.

——————————

Berbagai cara buat kebaikan:

Tulang kita ada 360. Setiap pergerakan adalah sedekah. Sedekah kepada diri kita sendiri.
Banyak cara boleh buat kebaikan itu.

——————————

Kekeliruan dalam masyarakat:

Dakwah yang utama dan mula-mula adalah mengajak kepada tauhid.
Nabi dan khalifah menghancurkan perkara yang boleh membawa kepada syirik.
Orang yang asing pada pandangan masyarakat adalah mereka yang mengamalkan Sunnah yang betul.
Orang tengok lain macam padahal mereka mengamalkan yang betul.
Tidak fanatik kepada orang kecuali Quran dan hadis.

——————————-

Khutbah: introducing Allah from Fatihah.

Reminder is the same wherever you are. Sometimes, we wonder what message to give to people. They might already know what we are about to talk. But then, reminder is the same whether they are knowledgeable in religion or not. Because reminder is about something that you already know. But people tend to forget. So we remind them.

First, one thing that we can do is to remind them about Allah. We can use Surah Fatihah. We can also use this on non muslims. Because we can introduce Allah in the first 3 verses Fatihah.

We are people of Alhamdulillah. We praise and thank Allah from the bottom of the heart of the heart. In all situations. Don’t just say it out of habit, but really, really means it. Because things could have been worst.

In the first verse, Allah introduced His first asma’ – Rabb. It means that Allah is our Master. We need to accept Allah as our master. Which many people find it hard to do. What’s a slave would do? Slave would constantly ask permission of master.

Rahm has mercy, love, care and consideration.

———————————

The dangers of music:

Quran In daily life

Khutbah on Surah Furqan, special kind of slaves:

————————-

Quran

Is our worldview. Relationship with Quran. Quran has its own logic. How Quran thinks. Not only to take hukm from it. Look at the world. Human are heedless. Lost in their own world and entertainment. You can’t go outside and not experience Quran. You can’t escape from it.

Stories in Quran is brief. Only tell what is important.
They say – dumb things. Allah quoted them. Hint for us.

Fitrah of human is not to lie. That is why if you put machines to human to check their breathing and blood pressure, it would detect if he’s lying.

————————

Intro to surah Rahman

I missed this lecture when Ustaz Nouman was in town. But here’s the brief snippets from the lecture.

Of course Quran says that if you don’t believe Quran, then bring a verse like it. But that’s not the first thing that the Quran says. That demand was given long after the prophet has made his dakwah. He did not start by telling the people of the miracle of the Quran. Neither should we.
The problem is when you start to to debate with non-Muslim about it, then the immediately would try to debunk that idea and they would close themselves to Quran. Where would try to show them the miracle of the Quran, they would find reason why not.

On the other hand, why would us Muslims should know about the miracle of the Quran? Because to strengthen our heart. Not our mind, but heart. Like when Nabi Ibrahim asked Allah how He raised the dead. Allah asked him whether he did not believe. Ibrahim replied that it is to strengthen his heart. So, whenever a human sees a miracle, it would help him. Whether he’s a prophet or a normal human being. For example, we read about the parting of the sea during Moses time. It is not the same as the people who saw it, right? Their iman should be stronger.

I’jaz of the Quran. Miracle is not the right word. I’jaz means defeat.

1. Sumbulatin. Kalau plural: sumbulaat. Kalau super plural sanaabil.

2. Ni’mah. Plural:

3. Surah saff. Nabi Musa memanggil kaumnya: يا قومي tapi Nabi isa panggi mereka dengan panggilan wahai bani israil. Sebab untuk termasuk dalam sesuatu kaum itu, ayah mestilah dari kaum itu. Jadi Nabi isa tidak ada ayah. Jadi dia tidak boleh mengatakan bani israil itu kaumnya. Quran menekankan kelahiran Nabi isa tanpa ayah.

4. Surah Jumuah.

5. Jumuah. Business and entertainment.
Sequence. Businessmen got up first.

Entertainment.

Sales.

 

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s