We're just visitors

At the end of the game, the King and the Pawn goes into the same box

Kuliah on The go March 15, 2014

Filed under: Ilmu — visitor74 @ 12:32 am

Orang Islam bukan najis:
http://www.youtube.com/watch?v=d5NF2ik92Mg

Abu hurairah malu berada bersama Nabi. Sebab dia dlm junub. Nabi kata orang mukmin tidak najis.
Nak keluar majlis kena beritahu.
Abu Hurairah ditohmah kerana lambat masuk Islam.

Tidaklah haram melihat aurat suami isteri. Mengarut mana yang kata tak boleh.

Nabi membasuh kepalanya sehingga baginda dzan yang kepalanya telah kena air. Bukan sampai tahap yakin.

 

Jangan sebut ‘nasib baik’.

Sebutlah taqdir Allah. Jangan juga kata ‘secara kebetulan’. Sebab tidak ada kebetulan. Semuanya taqdir Allah.

 

Solat cara Nabi:

Nabi pegang lutut semasa solat.
Turun tangan dulu atau lutut dulu? Dua-dua ada hujah. Dua-dua boleh pakai. Tapi ahlul hadis pakai turun tangan dahulu.
Masa sujud, rapatkan kaki. Hadis riwayat Aishah yang cari Nabi malam hari. Sentuh kaki Nabi.

 

Jalan yang selamat:

Kena lawan ahlul bidaah dengan tangan, dengan lisan dan dengan hati. Bukan tengok sahaja.
Jangan kita dengar kata kata orang bidaah. Kerana hati kita lemah. Boleh terpesong. Bukan kita yakin boleh tapis. Allah akan beri azab kepada orang baik dan orang jahat sekali kalau kita tak halang.

 

Solat atas bumbung

Jawap Syiah yang kata kena solat atas tanah. Sesat. Imam Bukhari bawa hadis bagaimana Nabi pun solat bukan sentiasa atas tanah atau batu.

Tentang mimbar Nabi. Nabi khutbah tak pakai tongkat.

 

Hukum belajar sihir adalah haram:

Kecuali kata ulama, dibenarkan kepada orang tertentu contohnya hakim. Supaya dia tahu kalau ada orang yang amalkan sihir.

Ahli perang Badr adalah VVIP pada zaman Nabi dan sahabat. Kerana mereka telah berperang menegakkan Islam awal-awal lagi.

 

Kisah tentang kubur:

Kena selalu mohon selamat dari azab kubur.

 

Musuh-musuh tauhid:

Dari surah al-an’am. Tentang musuh pada rasul.
Maksud syaitan dari syaitana yang bermaksud melampaui batas Allah.
Setiap kebenaran ada musuhnya.
Ibn Jawzi kata kalau ibadat itu salah, syaitan akan mencantikkan baginya dan tidak ada gangguan dan dia akan sedap buat amalan itu.
Ada dua bisikan: malaikat dan jin. Bisikan syaitan dari mula lahir sampai nyawa nak keluar. Dia nak sesatkan kita juga.

 

Orang yang jahil percaya khurafat:

Tidak boleh perasaan tak sedap hari menghalang kita dari melakukan sesuatu.

 

Tafsir Fatihah:

http://www.kalamullah.com/al-fatihah.html
Makna bismillah.
Tidak ada dalam agama lain.
Quran dalam bahasa yang hidup. Bukan macam kitab dulu.
Tak complete. Kena taqdir. Jadi boleh gunakan dalam semua keadaan.
Ba ada 20 kegunaan. Dalam basmalah ini, ulama mengadakan ada dua kemungkinan: ba’ musahabah atau istianah.
Ba’ musahabah bermaksud kita hendak mendekatkan diri dengan Allah. Bermaksud dalam pekerjaan yang kita hendak buat ini, kita mengharapkan keberkatan dari Allah.
Ba’ istianah pula bermaksud kita mengharapkan pertolongan Allah dalam kita nak buat kerja itu.
Aku buat hanya dengan nama Allah. Tidak ada elemen lain. Ada elemen ikhlas disitu. Keluar dari syirik.
Kita sebenarnya berdoa dalam basmalah yang ringkas ini. Kena tahu dengan hati bahawa kita sedang berdoa.
Dalam setiap perkara kita kena mulakan dengan basmalah.
Ianya adalah juga zikr.
Dari awal lagi kita sudah menyatakan Allah lah sumber barakah dan pertolongan. Hanya Allah sumber hidayah kerana kita nak baca Quran kerana mengharapkan hidayah. Kita hanya mengharap kepada Allah sahaja. Kita kena sebut dengan sedar. Kita declare hubungan kita dengan Allah. Kita tidak ada apa tanpa pertolongan Allah. Kena sedar apa yang kita sedang doakan dan sebutkan.
Jangan kita kata ‘dengan rakyat, dengan nama itu dan ini’.
Apabila kita kata basmalah, maka kita akan menilai samada perbuatan yang kita buat itu adalah halal atau tidak.

Mulakan dengan Allah yang general dan kemudian lebih spesifik.
Dengan sebut basmalah, sepatutnya kita tambah sayang kepada all adab ubah diri kita.

Ucapan alhamdulillah yang kita ucapkan itu lebih baik dari apa nikmat yang kita dapatkan. Allah yang gerakkan kita untuk ada rasa syukr itu. Dan ucapan itu akan kekal.
Allah beri nikmat kepada semua orang tapi yang rasa syukr itu tidak semua.

Rabb banyak makna. Semua terpakai untuk Allah.
Memiliki. Segalanya. Maka kena sembah dan harap kepadaNya.
Mu rabbi. Tarbiyah. Yang menjadikan sesuatu lengkap. Macam Allah jsdikan kita berperingkat.
Yang mencipta. Tanpa contoh.

Allah suka kalau kita minta kepada nya. Kalau manusia kita banyak minta dia akan lemas juga. Tapi kalau kita banyak minta dengan Allah, itu menunjukkan kita mengharap kepadanya. Tidak berkurang langsung perbendaharaan Allah kalau Dia beri kepada kita. Lain dengan manusia. Allah beri pun tidak mengharapkan balasan dari kita. Tidak ada motif lain. Dia pun tahu apa yang kita perlukan. Sia akan berikan apa yg kita perlukan. Sebelum kita minta pun Allah dah tahu. Sebelum kita pandai meminta pun. Macam bayi bukan tahu nak minta. Allah sentiasa ada untuk memberi. Manusia ada masa tak boleh nak tolong pun.
Allah terlibat dalam setiap detik hidup kita. Itulah yang Allah hendak ingatkan kita dalam fatihah.

Alam adalah tanda kepada kewujudan Allah.

Aalamiin rujuk kepada manusia dan jin. Sebab ayat Nabi pemberi peringatan kepada aalamiin. Dan itu hanya jin dan manusia.
Ada yg kata seluruh alam. Sebab banyak alam.

Pisahkan antara rabb dan alam. Maka tidak akan bersatu dgn rabb. Distinction.
Tuhan kepada semua. Tidak ada tuhan sesuatu puak. Bukan tuhan muslim sahaja.

Kemanisan iman kpd mereka yang redha dengan Allah, Islam dan Nabi.

 

Perkara yang menghalang khusyuk dalam ibadat.

Pertamanya pergi kepada tukang tilik dan yang mengamalkan sihir. Banyak tok bomoh kat Malaysia buat macam ini. Mereka kononnya baca ayat Quran. Tapi mereka tambah dengan mentera lain. Dan ada yang ubah dan pusing ayat Quran.

Tamimah adalah tangkal azimat. Dinamakan Tamimah kerana dari segi bahasa, bermaksud ‘Menyempurnakan apa yang dimaksudkan’. Banyak yang buat dengan tulang dan sebagainya. Tapi ada juga yang guna ayat Quran. Itu pun tak boleh juga. Sebab hadis larangan dari Nabi dalam bentuk umum. Tidak memberi ruang untuk tangkal walaupun dengan Quran. Maka ini adalah syirik. Antara tangkal adalah letak pisau gunting bawah tilam bayi sebagai pelindung. Sepatutnya bacakan zikir pagi petang kerana boleh kita bacakan kepada orang lain juga.

Ada pula pakai cincin atau tasbih kayu Koka kerana percaya boleh terhindar dari kebaikan. Itu adalah kepercayaan salah.

Lagi satu: meminum air za’faran. Itu pun kepercayaan. Itu termasuklah air yang dimasuk 30 juzuk Quran. Sekarang musim Quran dibacakan untuk melariskan barangan jualan.

 

Kepentingan khusyuk dalam solat:

Amalan yang mula-mula dihitung pada hari kiamat adalah solat. Kesempurnaan bukan pada pergerakan sahaja tapi hadhir hati dalam solat. Kalau solat dah sempurna, barulah dihitung amalan yang lain.

Sahoon: ada tertinggal solat. Melambatkan solat. Lalai rukun dan syarat solat. Juga melalaikan khusyuk dalam solat. Itu termasuk dalam perbuatan golongan munafik. Mereka solat dalam keadaan malas. Dan kerana mereka hendak menunjuk kepada manusia lain. Bukan kerana Allah.

Solat yang khusyuk boleh menghalang manusia dari buat perkara yang mungkar. Kalau seseorang itu solat tapi buat perkara jahat juga, itu adalah kerana solat dia sia-sia sahaja. Tidak menambah kebaikan pun. Asal siap sahaja. Jadi kita kena didik anak kita untuk solat dengan sempurna. Jangan hanya ajar anak solat sahaja tapi tak lengkap. Kalau makanan pun, kita nak makanan yang boleh dimakan.

Tafahhum.
Ta’zim. Membesarkan Allah.
Haibah. Gerun. Di hadapan yang hebat.
Raja’
Malu. Berapa banyak kita dah berjanji dengan Allah tapi kita tak tunaikan.

Syarat Syukur ada tiga. Dengan hati, dengan mulut dan dengan perbuatan. Bukan cakap dengan mulut sahaja.

5 fitrah untuk orang Islam. Islam memeningkan kebersihan dalaman dan luaran. Ini adalah tentang kebersihan luaran.

1 Khitan. Tempat kotoran.
Potong bulu ari-ari. Depan dan belakang. Tempat kotoran dan najis berkumpul. Ramai ulama menggunakan hadis ini dan hadis lain untuk mewajibkan Khitan. Ianya juga adalah syariat Nabi Ibrahim. Yang pasti wajib kepada lelaki tetapi bagaimana dengan perempuan? Ulama berbeza pendapat. Ada ulama yang mewajibkan juga kepada wanita. Aisyah pernah berkata bahawa apabila apabila bertemu dua Khitan, wajib mandi junub. Perempuan di Madinah dulu semua berkhitan. Nabi pun pernah bersabda bahawa ianya wajib bagi perempuan dan mulia untuk wanita. Jadi ianya tidak wajib.
Bila nak Khitan? Ada riwayat yang kata Nabi Khitan kan Hasan dan Hussein pada hari ke7. Tapi riwayat itu ada masalah. Kerana perawinya dhaif. Yang mana ada tambahan mengatakan dikhitan hari ke7 adalah lemah. Wajib sebelum baligh. Masyarakat Arab biasanya akan Khitan semasa kanak-kanak lagi. Riwayat Nabi dilahirkan siap dah Khitan ada masalah. Maka tidak boleh digunakan sebagai hujah.
2. Cukur bulu ari-ari. Tapi tidak ada riwayat yang kata kalau tak cukur 40 hari syaitan bergayut. Yang penting, apabila dah panjang, cukur.
3. Menyimpan janggut dan Memotong misai. Mengganggu ciptaan. Potong supaya jangan Serabut. Ianya adalah perhiasan lelaki. Misai potong, bukan cukur. Dan mengelakkan dari sama dengan agama Yahudi.
4. Potong kuku. Makanan tak lekat. Untuk jaga kesihatan. Apa yang syariat ajar ajar ada kebaikan. Yang ada ajar jangan potong sekian sekian hari adalah merepek. Begitu juga yang ajar susunan jari untuk potong kuku. Tidak ada turutan. Kalau ada pun kalau mulakan dengan kanan kerana Nabi mengajar mulakan dengan kanan dalam perkara baik.
5. Cabut bulu ketiak. Hadis menyebut ‘cabut’, bukan cukur.

Botak memanjang, dah macam agama Buddha pula yang menjadikan botak sebagai sebahagian dari agama mereka. Yang dalam Islam cuma selepas haji dan umrah.

 

Keutamaan hari Jumaat

Hari Jumaat lagi mulia dari hari raya eidul Fitri dan eidul Adha.
Manakah saat yang dikatakan doa akan dimakbulkan? Ada hadis tapi ada yang lemah. Iaitu yang kata apabila khatib naik mimbar. Yang kuatnya adalah selepas asar. Duduk di masjid selepas asar dan tunggu maghrib.

 

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s