We're just visitors

At the end of the game, the King and the Pawn goes into the same box

Nota agama September 17, 2013

Filed under: Ilmu — visitor74 @ 6:39 pm

Info ugama

Mozani, seorang ulama zaman dahulu mengatakan bahawa ada dua jenis taklid. Taklid ini adalah menerima pendapat tanpa kita tahu dalilnya. Satu boleh diterima, satu tidak. Kalau kita tanya pendapat seseorang yang kita tahu dia tidak akan memberi pendapat tanpa dalil, maka kita boleh terima pendaptnya tanpa kita tahu dalilnya.

Pada asalnya, dalam perkara adat tidak ada padanya bid’ah kerana bid’ah hanya berkait dengan perkara ibadat atau penghayatan agama (tadayyun). Namun ada ruang untuk wujudnya bid’ah dalam perkara adat jika ia dikaitkan dengan agama. Seseorang itu boleh mengadakan apa jua bentuk perkara berkaitan adat selagi mana tidak bercanggah dengan ajaran Islam dan tidak mengandungi unsur yang haram. Apa jua jenis makanan boleh direka dan bagaimana cara untuk memasaknya juga asalkan halal.

dalam Shariah, dua perkara mesti diambil kira dalam dasar hukum, iaitu maqasid dan wasa`il, iaitu matlamat dan jalan mencapainya.

Izzudin kata tidak ada yang menyapu muka lepas berdoa melainkan juhala’ iaitu orang jahil sahaja. Macam qunut juga, kita tak sapu kat muka kan?

Tidak ada juga doa antara khutbah. Bilal kita sahaja ya g pandai pandai baca selawat. Kalau ada yg buat itu sebab dia dengar ada satu waktu dalam Jumaat yang dimakbulkan. Tapi pendapat kuat dari ibn Mas’ud, ianya adalah lepas asar hari Jumaat. Itulah sebabnya Nik Aziz lepas asar Jumaat tak boleh kacau dia.

Adakah kita semua ikut imam Shafie? Kalau ikut imam Shafie, perempuan bila keluar rumah kena tutup muka.

Kalau zakat harta, cukup nisab Kalau ada 14k.
Jangan meminta minta kalau kita mempunyai harta. Allah akan beri sepotong dr api neraka.
Keluarga Nabi tidak boleh menerima zakat. Zakat itu menyucikan harta dr syubhat. Contohnya kalau kerja x cukup masa. Ianya adalah kekotoran dr manusia. Oleh sbb itulah Nabi dan keluarganya tidak boleh menerima harta zakat.
Afdhal kalau boleh bagi zakat kepada kesemua asnaf yg 8. Tapi kalau tak boleh sampai lapan, takat yg mana boleh.

Ada cara duduk dalam masjid yg tidak boleh. Silang tangan. Bertongkat tangan. Sinsing lengan baju.
Rupanya perkataan mualaf tu merujuk kepada orang yang hendak dijinakkan hatinya kepada Islam atau berubat baik. Bukan hanya kepada orang baru masuk Islam. Kalau dah lama Islam dan dah mantap, maka bukanlah dipanggil muallaf lagi. Merujuk juga kepada orang kafir tapi nak nak jinak kan hatinya kepada Islam. Dan juga orang jahat yang kalau dia dapat duit zakat, maka dia akan jadi baik atau kurang jahatnya. Nabi pernah bagi kepada ketua kaum yang kaumnya tidak masuk Islam lagi.

Nabi tidak melakukan sunat dhuha berterusan. Aisyah kata x nampak baginda buat. Abu bakar pun x buat. Dan ada pendapat mengatakan bidaah. Tapi ada Hadith Nabi mengatakan dan menyuruh sahabat buat. Abu hurairah dan Nabi suruh sahabat yg x boleh sedekah utk buat.

Ada solat sunat 4 rakaat sebelum asar. Ghairu muakkadah. Tapi elok dibuat. Allah akan haramkan neraka untuknya.
Solat tatawu’ itu untuk menampung kekurangan dalam solat farhu. Dan Allah akan kasihkan hambaNya yg melakukannya.

Lepas solat sunat fajar, Nabi suruh baring atas lambung kanan. Tapi pendapat yang kuat adalah Nabi buat kerana baginda bersolat malam. Kalau Umar, dipukulnya orang yang berbaring tapi tak solat malam.

Kalau qada subuh, boleh buat terus, kecuali sunat fajar. Elok tunggu sampai matahari terbit sbb ada larangan solat pada matahari terbit, tepat atas kepala dan terbenam. Kecuali kalau di masjidil haram. Dan imam nawawi kata di tanah haram. So di hotel boleh solat bila bila masa. Dan di Madinah juga sbb Madinah adalah tanah haram. So boleh solat sunat di raudhah. Cuma Pak Arab akan marah la. Cuma jumhur kata tiada larangan solat itu hanya dia masjidil haram sahaja.

Solat witr amat amat dituntut. Elok sangat kalau buat. Allah akan sebut nama siapa buat witr kepada malaikat. Satu satu nya nama solat yg ada nama. Paling Kurang buat satu rakaat. Dan paling banyak ada 11 rakaat. Tapi Nabi tak pernah buat satu rakaat. Paling kurang baginda buat tiga rakaat. Lepas witr pun baginda pernah buat solat lagi. Mungkin sebagai nak tunjuk bahawa boleh buat solat lain lepas witr ataupun sebagai tambahan macam selepas solat fardhu baginda solat ba’diah. Ada doa qunut dalam solat witr. Ada pendapat kata 15 pertama bulan Ramadhan. Ada yang kata 15 terakhir. Tapi pendapat yang rajih adalah bila bila masa sahaja. Sekali sekala buat dan sekali sekala tinggal. Dan doa qunut tu bukanlah semestinya macam orang buat sekarang ni dalam solat subuh. Boleh dibuat dalam sujud.

Solat terawih adalah perbuatan Nabi dulu. Tapi Nabi hanya buat berjemaah samada dua hari atau tiga hari sahaja. Tapi baginda tinggalkan sebab takut diwajibkan keatas umat Islam. Semasa zaman Umar, umat Islam melakukan solat sendiri sendiri dan berkelompok. Maka Umar mencadangkan supaya digabungkan mereka semua dan dia melantik seorang atau setengah riwayat mengatakan dua imam sebagai imam. Dia berkata ini adalah nikmatul bidaah.

Pendapat mengatakan bahawa wajib qadha solat adalah pendapat imam Shafie berdasarkan hadith yang mengatakan bahawa wajib membayar hutang kepada Allah dan manusia. Tapi itu adalah hadith umum. Kalau yang beri hutang tak kata kena ganti bayar adakah perlu ganti? Pendapat Aisyah, Sufian at thauri dan banyak lagi mengatakan hanya bertaubat tanpa perlu ganti. Hadith kata qadha adalah hanya untuk tidur lupa atau salah.

Tidak boleh zikr jahr ayat: 205 surah al-A’raaf dan ayat 110 surah al-Isra’

Kalau sesuatu perbuatan itu baik, sudah tentu Nabi dan para sahabat dah buat dah. Jangan sangka kalau perkara itu baik adalah dalam syariat. Macam tiga sahabat yg datang jumpa Aisyah dan tanya ibadat Nabi dan mereka nak buat lebih lagi. Nabi panggil mereka balik bila Aisyah cerita kepada Nabi. Hadith ini ada dalam sahih Bukhari.

Mereka yg buat bidaah tu, tanya balik kepada mereka, amalan Nabi sendiri dah buat ke yg nak tambah tambah ni?

Berdosa besar kalau panggil orang wahhabi sbb wahhab itu nama Allah.

Imam nawawi kata hadis baca yasin di kubur itu la aslalah. Tidak ada asalnya.

Kalau anak baca Quran, ibubapa dapat pahala sebab mengajarnya.

Hadis Nabi melarang mengkhususkan qiyamullail malam Jumaat.
Maka ibadat yang telah tsabit pun Nabi larang mengkhususkan.

Memang ada kelebihan malam Jumaat. Macam mati pada malam Jumaat. Tapi tidak boleh mengkhususkan.

Kalau nak lebihkan amalan yang dibuat malam lain, ok. Macam Imam Syafie lebihkan selawat kepada Nabi.

Imam Ahmad mengatakan boleh membacakan Quran untuk orang mati dengan jalan tawasul.

Tentang niat:

Allah tahu niat kita. Tak perlu nak sebut dengan lidah.

Niat untuk buat ibadat.
Niat kerana Allah.
Niat kerana menurut perintah Allah.

Dari mana datang kekeliruan tentang lafaz niat dalam solat. Sila dengar kuliah YouTube diatas minit ke 30 keatas.

Menunaikan hak badan. Kalau jaga badan dan kesihatan dapat pahala.

Pembatalan iman.

Tafakur depan tugu negara adalah kufur. Bukan takat berhala sahaja.

Ada yang hina Quran dengan kata kalau ikut Quran sahaja akan mundur.

Redha dgn maksiat jadi maksiat. Redha dengan kufur jadi kufur.

Apakah Nazar. Tujuan nazar untuk mendekatkan diri kepada Allah. Benda yg sunat dijadikan wajib. Bukan untuk benda yang harus. Contoh: cukur kepala kalau dpt anak lelaki. Itu adalah salah. Cukur kepala ni hanya syariat kepada anak baru lahir dan selepas haji dan umrah sahaja.
Kalau nak nazar benda wajib pun tak boleh juga. Jadi tak boleh nak nazar solat lima waktu. Kalau nazar 40 tak tinggal solat jemaah, boleh. Sebab kita pakai pendapat yang mengatakan solat berjemaah adalah sunat muakkad.
Amalan putus ubat dengan sembelih ayam putih adalah syirik. Itu adalah contoh nazar yang syirik. Kerana sembelih adalah hanya kerana Allah taala sahaja. Ibadat berbentuk amalan. Ada dalam ayat nusuk. Wanusuki.

Makna taghut adalah dijelaskan dalam baqarah. Wali kepada orang kafir. Mengeluarkan mereka dari Nur kepada kegelapan. Maka sesiapa sahaja yang mengeluarkan manusia dari cahaya kepada kegelapan.

Amalan jahiliah sembelih untuk berhala. Zaman sekarang ada sembelih untuk semangat padi. Ada bagi untuk laut.

 

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s