We're just visitors

At the end of the game, the King and the Pawn goes into the same box

Tafsir Surah al-Kautsar (Surah ke 108) July 26, 2013

Filed under: Tafsir — visitor74 @ 12:37 am
Tags: , , ,

Ini adalah surah tentang pemberian Allah yang tidak terhingga kepada Nabi. Pemberian itu adalah pemberian di dunia ini dan di akhirat nanti. Ia menunjukkan betapa mulianya Nabi Muhammad itu.

Ada kesinambungan atau pertalian antara surah ini dan surah sebelumnya: surah Ma’un: –

  1. Dalam surah Ma’un, sifat orang munafik adalah kedekut, langsung tidak mahu membantu anak yatim dan orang miskin. Dalam surah Kautsar ini, Allah mengatakan bahawa Allah telah memberikan nikmat yang banyak. Apabila telah mendapat nikmat yang banyak, maka hendaklah memberi dengan banyak juga.
  2. Dalam surah Ma’un, orang Munafik tidak kisah tentang solat. Sembahyang hujung waktu dan kalau tertinggal pun tidak mengapa. Dalam surah Kautsar ini, Allah mengingatkan Nabi dan orang Islam untuk menjaga solat.
  3. Dalam surah Ma’un, orang Munafik dikatakan solat supaya menunjuk-nunjuk kepada orang lain. Dalam surah Kautsar ini, Allah menyuruh solat ‘lirabbika’ – untuk Tuhan kamu – bermakna ada elemen ikhlas disini. Bukan sebab nak menunjuk-nunjuk, tapi ikhlas kerana Allah.
  4. Dalam surah Ma’un, orang Munafik/Quraish tak menolong orang lain walaupun untuk ‘ma’un’ – perkara yang kecil. Dalam surah Kautsar ini, orang Islam diperintah untuk menyembelih ternakan, satu ibadat yang memerlukan wang. Ini dapat menghilangkan rasa kedekut dalam diri.
  5. Sifat-sifat orang Munafik yang ada dalam surah Ma’un itu adalah sifat-sifat orang yang Abtar yang disebut dalam surah Kautsar ini.

————————————–

108:1
Sahih International

Indeed, We have granted you, [O Muhammad], al-Kawthar.

Malay

Sesungguhnya Kami telah mengurniakan kepadamu (wahai Muhammad) kebaikan yang banyak (di dunia dan di akhirat).

‘Kebaikan’ dalam ayat ini dikatakan adalah Sungai Kautsar dan Telaga Kautsar yang diberikan kepada Nabi di akhirat nanti.

Tapi ada juga penafsir yang mengatakan bukan itu sahaja. Ianya merangkumi segala nikmat yang Allah berikan kepada Nabi. Antaranya:

Allah tidak meninggalkan Nabi – surah Dhuha.

end is better for you than the beginning – surah Dhuha.

Allah akan memberi kepada Nabi sampai baginda akan puas hati – surah Dhuha.

Nabi yatim dan Allah beri perlindungan – surah Dhuha.

Nabi mencari-cari dan Allah memberikan hidayah – surah Dhuha.

Did We not expand your chest for you? [Inshirah 94:1]

removed extreme burden from the prophet – Inshirah

raised remembrance to the prophet – apabila Nama Allah disebut, nama Nabi disebut juga. Seperti dalam selawat, dalam syahadah dll.

Allah dan para malaikat memberi selawat kepada Nabi

Allah pernah bersumpah menggunakan Nabi. Tidak pernah dilakukan kepada orang lain.

Allah give endless reward to the Prophet.

Allah memberikan perlindungan kepada Nabi. Nabi-nabi lain ada yang dibunuh. Tapi tidak kepada Nabi kita.

Itu adalah sebahagian dari nikmat-nikmat yang Allah telah berikan. Banyak lagi yang disenaraikan oleh ulama penafsir tentang nikmat-nikmat yang telah diberikan oleh Allah.

Penggunaan perkataan:  أَعْطَ

When someone is obedient to you, you are happy with them so you give alot to them (i’ttaa).

Allah is so pleased with the obedience of His Messenger, that He will give him al Kawthar.

I’ttaa is grand, very big. It’s not used for small things.

I’ttaa is a favour that has no conditions attached to it. Once you have it, it is yours and you don’t have to give it back, or be responsible. It is a big gift to you to do as you please.

A’ttayna – past tense – Surely We have (ALREADY) given you alot.. apakah maksudnya disini?

Past tense in Arabic implies:

1 – The past is for sure. It is certain. Tomorrow is not guaranteed.
So if something is so certain – Allah will use the past tense to explain a future event (i.e. Judgment Day) – to show that this Day is as real as you believe yesterday was real.

So past tense is used for Certainty. This is why Allah is implying using past tense that His Messenger has already recieved the big gift of al Kawthar (Abundant good).

2 – Past tense signifies Completion:

i.e. “I learnt Arabic” (past tense) means I have completed learning Arabic.

“I am learning arabic” signifies incompletion – i.e. I am still in the process of learning other things which I don’t know yet = uncomplete.

So past tense is used to show Completion.

In this surah, Allah is implying that He has already given al Kawthar (the Abundant Good) to His Messenger, even though His Messenger has not seen all that good within his lifetime.

This shows the favour is Guaranteed and Completed.

Apakah makna ‘Kawthar’?

Kawthar – (faww’al – through hyperbolisation/mubalaghah/maximization). [to empower a word to its maximum in its meaning (i.e. muscle it up)] – say something in an extremely powerful way, with no exaggerations attached.

al Kawthar – katheer / kathra (to have plenty) – incredibe loads of amounts, lots and lots and lots and lots.. of it.

The 3 Steps:

1 – Kathra كثر means ‘Alot’

2 – Katheer كثير emphasises – alot more abundance than kathra.

3 – KaWthar كوثر = even more than Katheer – ABUNDANCE of ALOT.

When you say Katheer – it can refer to alot of good or bad things.

KaWthar however, can only refer to good things.

Kisahnya turunnya ayat ini: Nabi telah kematian anak lelakinya: Qasim. Selepas itu, anaknya yang bernama Abdullah pun mati juga. Yang pertama tahu berkenaan kematian itu adalah bapa saudaranya, Abu Lahab. Abu Lahab telah keluar dengan gembiranya dan berkata: “batara Muhammadun” – keturunan Muhammad telah terputus. Dia kata Nabi Muhammad keturunannya tidak akan berterusan sebab anak lelaki tidak ada dah. Dia pun tidak ada harta, kerana setelah menjadi Nabi, baginda tidak berniaga lagi dah kerana dia menghabiskan seluruh masanya untuk berdakwah. Setelah kehilangan anaknya, dan ada pula orang yang lain yang bergembira dengan kesedihannya itu, tentulah Nabi Muhammad kesedihan. Allah hendak memberitahu bahawa baginda ada banyak kurnian lagi yang diterima – dengan banyak sekali.

Ada dalam hadis dikatakan bahawa Nabi sedang tidur dan bangun dalam keadaan gembira. Apabila sahabat bertanya kepada baginda, baginda memberitahu bahawa baginda telah diturunkan dengan surah ini. Baginda terus menceritakan tentang Kauthar itu.

(Verily, it is a river that my Lord, the Mighty and Majestic, has promised me and it has abundant goodness. It is a pond where my Ummah will be brought to on the Day of Judgement. Its containers are as numerous as the stars in the sky. Then a servant of Allah from among them will be (prevented from it) and I will say: “O Lord! Verily, he is from my Ummah (followers).” Then He (Allah) will say: “Verily, you do not know what he introduced (or innovated) after you.)”

Penafsir ada yang mengatakan itu adalah salah satu dari pemberian yang Allah maksudkan. Banyak lagi kurnia Allah yang telah diberikan kepada Nabi.

Ayat ini adalah sebagai penenang kepada pendakwah. Walau bagaimana susah pun, ingatlah berapa banyak nikmat yang Allah telah berikan kepada kita. Salah satu cara untuk bersabar adalah dengan mendirikan solat. Iaitu saranan di dalam ayat kedua surah ini.

——————————————————————

108:2
Sahih International

So pray to your Lord and sacrifice [to Him alone].

Malay

Oleh itu, kerjakanlah sembahyang kerana Tuhanmu semata-mata, dan sembelihlah korban (sebagai bersyukur).

Penggunaan perkataan ‘fa’ dalam ayat ini menunjukkan kesinambungan dari ayat seterusnya. Iaitu, selepas Allah telah memberikan segala nikmat kepada baginda, baginda disuruh untuk mengerjakan solat.

Allah tidak menyuruh mengucapkan syukur, tapi Allah suruh solat. Ini menunjukkan bahawa solat adalah cara yang paling tepat untuk mengucapkan syukur kepada Allah. Sebab itu Nabi akan solat dua rakaat jikalau ada perkara baik yang berlaku padanya.

Solat itu perlu dikerjakan dengan berterusan – kena berlawanan dengan cara orang munafik yang telah disebut dalam surah Ma’un – mereka tidak menjaga solat mereka. Dan solat itu perlu dikerjakan kerana Allah – dalam surah Ma’un, mereka mengerjakan solat untuk dilihat orang.

Yang dimaksudkan dengan sembelihan itu adalah sembelihan korban pada Eidul Adha.

Nahr نهر It literally means – to cut in the throat. Inilah yang dilakukan oleh Nabi Ibrahim dahulu. Nabi disuruh untuk mengikut apa yang telah dilakukan oleh Nabi Ibrahim. Itulah rapatnya Nabi Muhammad dengan Nabi Ibrahim. Orang Quraish mengatakan mereka mengikuti ajaran Nabi Ibrahim, tapi tidak pun.

108:3
Sahih International

Indeed, your enemy is the one cut off.

Malay

Sesungguhnya orang yang bencikan engkau, dia lah yang terputus (dari mendapat sebarang perkara yang diingininya).

Apabila Ibrahim, anak Nabi meninggal, orang-orang kafir bergembira kerana mereka mengatakan Nabi Muhammad sekarang seorang ‘abtar’ – satu terma dalam Arab kepada orang lelaki yang tidak ada keturunan – iaitu tidak mempunyai anak lelaki untuk meneruskan keturunannya. Allah menempelak mereka dengan mengatakan merekalah yang sebenarnya yang terputus. Mereka keputusan yang lebih penting lagi, iaitu terputus dari nikmat Allah. Mereka terputus dari segala kebaikan dalam dunia ini dan di akhirat kelak.
Dalam ayat ini, Allah bercakap secara terus kepada Nabi.
Abtar – Batr – when the tail of an enemy is cut off. A sign of humiliation for the animal.
By mentioning ‘he’ [huwa] – it is signifying that it is not the Messenger of Allah who is cut off, RATHER – he (your enemy [O Muhammad]) is being cut off.
– All those who believe and every child which recieves the azan (call to prayer) in his ear when he is born – every single Muslim child is part of your progeny/descendants now (O Muhammad). Their idea of continuing your legacy is false – and your legacy (O Muhammad) is in a unique way which no-one else has been given.
The one who is truly cut off (munqati’) in this world and the next is the one who is your enemy. And if he is ever remembered – he is cursed and not remembered in a good way.

Shaani’ – enemy.
Similar to ‘Aduw – enemy.

So why is Shaani’ used in this ayah?

3 words for Animosity;

1 – shana’aan شنعن / shaani’

2 – bughdd بغض / baghdaa (mughbid)

3 – Aduw عدو /Udwan / ‘Adawa

Shana’aan – one who has attribute of ‘aduw and hatred, and third – he hides some of it but what he has inside of him is extreme anger against you. He is the worst enemy.

Allah has cut the enemy of Allah’s Messenger from any possible good. Cut (in absolute terms / totally);

– wealth
– family,
-in this life and the next,
– even if he has them – he won’t be able to use them in good.

– Allah has cut off his heart – so it will never go to good. Because it took Allah’s Messenger as an enemy.

– It will never incline to knowing Allah, or love for Him or His Prophets’ or Eman (belief), and all his deeds (good or bad) will be cut off.

-And even if he has the good abilities – he will not be able to use them for Allah’s pleasure.

– He will NOT have any help, supporters, and cut off from anything he finds close to him, he will find no sweetness and no satisfaction in anything, because he became an enemy of the Prophet willingly.

Orang kafir Quraish ingat mereka dah dapat banyak kebaikan seperti yang telah disebutkan dalam surah Quraish dulu. Tapi sebaliknya, mereka tidak mendapat kebaikan. Sebaliknya, Nabi lah yang mendapat banyak kebaikan – kautsar.

 

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s