We're just visitors

At the end of the game, the King and the Pawn goes into the same box

Sahih Bukhari Kitab Solat Sesi 65 Bab Menuntut Hutang Dan Tetap Berada Di Dalam Masjid (Untuk Menuntut Hutang) June 30, 2013

Filed under: Hadith,Kitab Sembahyang — visitor74 @ 3:17 am
Tags: , , , ,

بَاب التَّقَاضِي وَالْمُلازَمَةِ فِي الْمَسْجِدِ

Bab 44 Menuntut Hutang Dan Tetap Berada bersama orang yang berhutang Di Dalam Masjid (Untuk Menuntut Hutang)

Tujuan Imam Bukhari membawakan tajuk ini bawa sekali sekala meminta hutang dalam masjid itu boleh. Tapi janganlah sampai jadikan masjid sebagai tempat kutip hutang pula. Itu dah berlebihan. Harus hukumnya walaupun mungkin kalau nak minta hutang itu jadi kecoh sikit. Harus tapi kalau mengganggu orang akan jadi haram. Hukum boleh berubah mengikut keadaan.

Imam Bukhari juga hendak isyarat kepada hadis dhaif yang ada juga dalam riwayat Ibn Majah yang kata jangan ada dalam masjid budak-budak, orang gila, jual beli, berbalah, angkat suara, melaksanakan hudud, hunus senjata, dan suruhn supaya mengadakan tempat wudu dekat dengan pintu masjid dan anjuran untuk perasap pada hari Jumaat. Beliau hendak mengajar kita untuk menggunakan hadis yang sahih. Jangan nak pakai hadis yang dhaif. Tapi itulah yang selalu dipakai masyarakat kita.
Kadang-kadang kita nampak ada benarnya dalam hadis yang dhaif itu. Bukan semua tidak benar. Hadis yang dhaif didalamnya ada yang molek dan ada yang tidak. Kerana larangan Nabi itu ada dalam hadis-hadis yang lain. Cuma hadis yang memasukkan semua sekali dalamnya macam hadis yang ada dalam riwayat Ibn Majah itu tidak sahih. Bukan Imam Bukhari tak tahu kewujudan hadis itu, tapi dia tidak menerima hadis itu sebagai sahih. Dan untuk mengisyaratkan kepada dhaifnya hadis itu, dia bawakan hadis yang sahih yang menepati syaratnya yang tinggi.

Mana bahagian kedua tajuk yang mengatakan pasal tetap berada bersama dengan orang yang berhutang itu? Hadis yang dibawakan hanya cerita tentang bahagian pertama sahaja – menuntut hutang. Ada pada tempat lain. Dia nak ajar bahawa dalam berdalil, hendaklah juga menggunakan saluran lain. Kena tengok tempat lain juga. Bukhari itu halus. Dia ada cara dia. Dalam hadis di tempat lain, memang ada menceritakan bahawa Kaab bin Malik tidak meninggalkan Ibnu Abu Hadrad semasa mereka berada dalam masjid waktu itu.

Dia hendak memberitahu bahawa boleh kalau terus bersama dengan orang yang berhutang dalam meminta hutang di masjid. Tapi beliau tidak tetapkan hukumnya sebagai harus dalam tajuknya. Kerana boleh terjadi ianya tidak boleh. Kalau sampai membuat kecoh dalam masjid, sudah jadi haram pula hukumnya.

437 حَدَّثَنَا عَبْدُاللَّهِ بْنُ مُحَمَّدٍ قَالَ حَدَّثَنَا عُثْمَانُ بْنُ عُمَرَ قَالَ أَخْبَرَنَا يُونُسُ عَنِ الزُّهْرِيِّ عَنْ عَبْدِاللَّهِ بْنِ كَعْبِ بْنِ مَالِكٍ عَنْ كَعْبٍ أَنَّهُ تَقَاضَى ابْنَ أَبِي حَدْرَدٍ دَيْنًا كَانَ لَهُ عَلَيْهِ فِي الْمَسْجِدِ فَارْتَفَعَتْ أَصْوَاتُهُمَا حَتَّى سَمِعَهَا رَسُولُ اللَّهِ صلى الله عَلَيْهِ وَسَلَّمَ وَهُوَ فِي بَيْتِهِ فَخَرَجَ إِلَيْهِمَا حَتَّى كَشَفَ سِجْفَ حُجْرَتِهِ فَنَادَى يَا كَعْبُ قَالَ لَبَّيْكَ يَا رَسُولَ اللَّهِ قَالَ ضَعْ مِنْ دَيْنِكَ هَذَا وَأَوْمَأَ إِلَيْهِ أَيِ الشَّطْرَ قَالَ لَقَدْ فَعَلْتُ يَا رَسُولَ اللَّهِ قَالَ قُمْ فَاقْضِهِ *

437. Telah menceritakan kepada kami ‘Abdullah bin Muhammad berkata, telah menceritakan kepada kami ‘Utsman bin ‘Umar berkata, telah mengabarkan kepada kami Yunus dari Az Zuhri dari ‘Abdullah bin Ka’b bin Malik dari Ka’b, bahwa ia pernah menagih hutang kepada Ibnu Abu Hadrad di dalam Masjid hingga suara keduanya meninggi sampai didengar oleh Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam yang berada di rumah. Beliau kemudian keluar menemui keduanya dengan menyingkap tabir pintu rumahnya, beliau berseru: “Wahai Ka’b!” Ka’b bin Malik menjawab: “Ya saya, Wahai Rasulullah.” Baginda bersabda: “Kurangkan hutangmu itu.” Baginda memberi isyarat kepadanya untuk mengurangkan separuh hutang. Ka’b bin Malik menjawab, “baiklah wahai Rasulullah, akan saya lakukan.” Beliau lalu bersabda (kepada Ibnu Abu Hadrad): “bangun dan bayarlah hutang itu.”

Ibnu Abu Hadrad adalah juga sahabat Nabi. Pernah terlibat dalam perjanjian Hudaybiyah. Maknanya, beliau seorang sahabat besar juga. Nak menceritakan di sini bahawa sahabat-sahabat pun ada berbalah juga. Kerana mereka manusia biasa juga. Tapi perbalahan mereka dapat diselesaikan dengan cara baik. Supaya kita tahu mereka pun manusia biasa juga.

Dikatakan dalam hadis yang lain bahawa hutang Ibnu Abu Hadrad dengan Kaab adalah sebanyak 1 uqiyah. Tapi hadis itu ada perawi dhaif, jadi tidaklah pasti berapa banyak hutang beliau sebenarnya. Berapa banyak hutangnya tidaklah penting.

Suara mereka tinggi sampai baginda terdengar dan keluar. Baginda cadangkan kepada Kaab untuk mengurangkan separuh hutangnya. Baginda bagi isyarat supaya dikurangkan separuh, tapi tidak disebutkan bagaimana. Yang pastinya, Kaab faham maksud baginda. Kalau kurangkan separuh, dapat pahala lagi. Dan bagi dalam masjid pula, maka tentunya pahalanya berlipat kali ganda.

Rumah Nabi ada tabir. Maknanya tak salah kalau rumah ada tabir.

Pengajaran yang boleh diambil dari hadis ini:

  1. Apabila pemiutang sudah mengurangkan hutang, penghutang kenalah membayar hutang tanpa lengah lagi. Kalau berlengah itu tidak baik.
  2. Keharusan menuntut hak dalam masjid. Sekali sekala sahaja. Jangan jadikan kebiasaan. Boleh terus bayar di situ. Ada orang lembut hati bila dalam masjid. Kalau kat luar, kita minta banyak kali pun mereka buat tak kisah sahaja. Tapi bila dalam masjid, mereka takut kalau tak bayar.
  3. Keharusan meninggikan suara dalam masjid. Dalilnya, Nabi tahu tapi Nabi tak tegur mereka meninggikan suara sebelum itu. Nabi kena tegur kalau salah. Tidak boleh baginda mendiamkan diri. Inilah pegangan kita. Sebagai Nabi, tidak boleh baginda mendiamkan diri. Kerana dengan mendiamkan diri itu, bermakna baginda menunjukkan bahawa sesuatu perbuatan itu tidak salah. Sebagai Nabi, kalau salah, baginda kena tegur.
  4. Isyarat yang difahami boleh diterima pakai. Maka sah dalam Islam. Contohnya kalau dari orang bisu. Samada akad, sumpah, lian, sumpah dan sebagainya.
  5. Pemimpin perlu mencadangkan jalan penyelesaian kepada anak buah. Terpulang kepada kebijaksanaan.
  6. Dalil boleh tolak ansur orang terdakwa. Dalam hal ini, Ibnu Abu Hadrad sudah mengaku dah dia berhutang. Cuma mungkin dia tidak dapat bayar penuh sahaja. Suluh ala iqrar. Bermakna, apabila seseorang itu sudah mengaku kesalahannya, dia boleh lagi minta untuk bertolak ansur minta kurang hukuman atau kurangkan hutang yang ditanggung.
  7. Keharusan tidak berpisah dengan penghutang untuk memberi tekanan kepadanya untuk membayar. Ada jenis orang asyik lari sahaja. Boleh kalau kita nak bertempek dengan dia untuk mendesaknya.
  8. Keharusan memujuk pemiutang untuk mengurangkan hutangnya. Walaupun itu mengurangkan haknya. Nabi telah memujuk Kaab untuk mengurangkan hutangnya. Mungkin baginda telah terdengar pertelingkahan mereka bahawa Ibnu Abu Hadrad tak boleh nak bayar semua, maka kerena itulah Nabi menyarankan supaya Kaab mengurangkan. Ada ketikanya, bukan penghutang tak mahu bayar. Tapi kalau nak bayar semua sekali mereka tak mampu waktu itu. Tapi kalau nak juga waktu itu, boleh kalau dia nak bayar sedikit.
  9. Mendamaikan dua pihak yang bertengkar dengan cara bijaksana. Bergantung kepada keadaan. Macam Nabi tahu yang Kaab itu orang kaya. Jadi dia mampu untuk kurangkan. Sebab itulah ada kisah dia tidak pergi perang Tabuk kerana menguruskan hartanya. Buah tanaman dia sudah hendak masak. Tapi kemudiannya dia mengaku dia salah. Sampai dua bulan Kaab kena pulau. Sampai disebut kisah beliau dalam Quran. Akhirnya dia telah diampun. Jadi, kepada orang yang memang ada harta, Nabi tahu kalau dia kurangkan separuh, tidak menjejaskan beliau.
  10. Tidak mengapa menerima pujukan kalau ia tidak mendorong kepada maksiat. Kena tengok juga apakah kesan kalau ikut pujukan itu. Bukan terus terima sahaja. Abu Bakr pernah pujuk anaknya Abdullah, untuk menceraikan isterinya kerana lawa sangat sampai tak berperang. Sebab nak bersama isterinya sahaja. Nama isterinya itu adalah Atiqah. Abdullah ikut pujukan ayatnya, tapi selepas itu, dia pun tak boleh berperang juga, sebab ingatkan bekas isterinya sahaja. Maka Abu Bakr suruh dia kahwin balik. Akhirnya, Abdullah syahid di medang peperangan. Lepas itu Umar telah menikahi Atiqah, kemudian Zubair Awwam dan kemudian Ali pun teringin juga. Tapi Atiqah kata tak payahlah, sebab jangan jadi sebab dia suaminya mati awal.
  11. Keharusan memakai langsir di rumah. Dalam hadis ini, dikatakan langsir rumah Nabi itu, jenis yang terbelah di tengah. Ada ketika lain, dikatakan langsir Nabi jenis lain. Bermakna, Nabi pun ada tukar-tukar langsir juga. Bukanlah apabila dikatakan zahid, sampai tak boleh ada langsir di rumah. Kalau pakai baju ada fesyen pun boleh juga. Nabi pun ada pakai jenis-jenis baju.
  12. Kepatuhan dan kesayangan luar biasa para sahabat kepada Nabi. Labaik yang disebut oleh Kaab itu bermaksud patuh. Patuh kepada Nabi. Perkataan Lebai yang kita selalu pakai itu ambil dari sini lah. Apa yang Kaab kata itu lebih lagi dari perkataan ‘ya saya’. Ia bermakna dia sudah bersedia untuk mematuhi kata-kata Nabi.
  13. Pemiutang patut potong hutang kalau penghutang dalam kesusahan. Quran pun sebut macam itu. Dapat pahala kalau kita kurangkan hutang orang atau kita terus lepaskan dia dari hutang itu.

 

Kuliah Maulana Asri

Advertisements
 

One Response to “Sahih Bukhari Kitab Solat Sesi 65 Bab Menuntut Hutang Dan Tetap Berada Di Dalam Masjid (Untuk Menuntut Hutang)”

  1. […] ini telah dibincangkan dengan panjang lebar sebelum ini. Boleh rujuk disitu. Hadis ini digunakan sebagai dalil bagi mereka yang mengatakan bahawa jikalau ada keperluan, […]


Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s