We're just visitors

At the end of the game, the King and the Pawn goes into the same box

Sahih Bukhari Kitab Solat Sesi 62 Bab Orang-Orang Yang Bermain Lembing Di Dalam Masjid June 26, 2013

Filed under: Hadith,Kitab Sembahyang — visitor74 @ 1:29 am
Tags: , , , ,

بَاب أَصْحَابِ الْحِرَابِ فِي الْمَسْجِدِ

Bab 42 Orang-Orang Yang Bermain Lembing Di Dalam Masjid

Lembing itu lebih kecil dari tombak. Dalam hadis yang dibawa oleh Imam Bukhari ini, ada orang yang berlatih main lembing dalam masjid. Ada yang kata, maksud Imam Bukhari dalam tajuk ini adalah kerana hendak menceritakan keharusan membawa senjata dalam masjid. Jika tiada mudharat kepada sesiapa dan tujuan yang baik. Tapi pendapat ini sama sahaja dengan tajuk anak panah sebelum ini. Jadi, mungkin ada sebab lain kenapa Imam Bukhari membawakan tajuk ini.

Oleh itu ada yang mengatakan bahawa tujuan Imam Bukhari adalah lebih lagi. Kalau dulu dikatakan boleh bawa senjata, kali ini boleh buat berlatih sekali dalam masjid. Sebab ada faedah yang baik dari apa yang mereka perbuat itu. Tujuan yang baik itu adalah kerana mereka berlatih untuk berjihad di jalan Allah.

Begitu juga, ada yang kata bahawa Imam Bukhari hendak mentakhsis kepada hadis dulu. Kalau dulu dikatakan kalau membawa senjata ke dalam masjid, Nabi suruh supaya menutup matanya yang tajam supaya tidak mencederakan orang lain. Kali ini tidak perlu ditutup matanya – boleh dihunus pula untuk berlatih. Tetapi kenalah waktu orang tidak ramai bersolat. Kena tengok keadaan juga. Ini menunjukkan bahawa hukum berubah mengikut keadaan. Kalau boleh mencederakan orang lain, ianya haram. Kalau waktu orang tengah ramai, mungkin hukum waktu itu adalah makruh.

Kalau kita perhatikan dengan lebih dalam lagi, kalau dibenarkan berlatih lembing dalam masjid, tentulah ada kemungkinan seseorang akan terluka dan menumpahkan darah dalam masjid. Sekarang timbullah persoalan: apakah darah itu najis? Dari sini, kita juga boleh lihat bahawa Imam Bukhari juga hendak membawa maksud bahawa darah itu bukan najis. Kalau najis, tentulah Nabi tidak benarkan mereka berlatih dalam masjid. Pendapat beliau ini berlaian dengan pendapat Imam Syafie yang mengatakan bahawa darah itu najis. Kerana pernah diceritakan tentang sahabat Nabi yang terus bersolat walaupun beliau telah dipanas dan terpancut darahnya semasa dalam solat itu.

Permainan-permainan ada yang bermanfaat kepada Islam, maka kedudukan antara permainan tidak sama. Ada yang dipandang molek sampai dibenarkan main di dalam masjid. Bagaimana dengan permainan-permainan yang lain? Imam Bukhari beri contoh main lembing disini. Kerana kalau main lembing pun boleh, maka permainan yang lain pun boleh juga. Permainan yang dibenarkan adalah yang ada faedah untuk ummat berlatih berjihad. Tapi tidaklah sampai buat gelanggang dalam kawasan masjid. Itu dah melampau. Sebab tidak ada kelebihan tambahan kalau buat gelanggang dalam kawasan masjid. Jangan ada yang kata kalau masjid itu tempat yang mulia, ada kebaikan tambahan pula kalau buat gelanggang di dalam masjid pula. Kenalah pilih permainan yang boleh bermanfaat seperti memanah, menembak, bersilat dan sebagainya. Tidaklah termasuk badminton, boling dan sebagainya, sebab tak nampak kepentingan kalau kita bermain itu dapat melatih kita dalam peperangan.

Ada juga ulama yang berpendapat bahawa tidak boleh bermain didalam masjid. Dan mereka menganggap hadis yang diberikan ini telah dimansuhkan. Hanya boleh pada zaman Nabi sahaja. Tapi ini adalah pendapat yang ganjil. Jumhur ulama mengatakan boleh bermain dalam masjid. Kerana kejadian permainan lembing dalam masjid ini adalah di akhir-akhir hayat Nabi. Dalil yang diberi tidak jelas memansukhkan. Ayat Quran yang diberikan tidak sesuai untuk mengatakan permainan dalam masjid telah dimansukhkan. Hadis yang diberikan pula dhaif.

435 حَدَّثَنَا عَبْدُالْعَزِيزِ بْنُ عَبْدِاللَّهِ قَالَ حَدَّثَنَا إِبْرَاهِيمُ بْنُ سَعْدٍ عَنْ صَالِحِ بْنِ كَيْسَانَ عَنِ ابْنِ شِهَابٍ قَالَ أَخْبَرَنِي عُرْوَةُ بْنُ الزُّبَيْرِ أَنَّ عَائِشَةَ قَالَتْ لَقَدْ رَأَيْتُ رَسُولَ اللَّهِ صلى الله عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَوْمًا عَلَى بَابِ حُجْرَتِي وَالْحَبَشَةُ يَلْعَبُونَ فِي الْمَسْجِدِ وَرَسُولُ اللَّهِ صلى الله عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَسْتُرُنِي بِرِدَائِهِ أَنْظُرُ إِلَى لَعِبِهِمْ زَادَ إِبْرَاهِيمُ بْنُ الْمُنْذِرِ حَدَّثَنَا ابْنُ وَهْبٍ أَخْبَرَنِي يُونُسُ عَنِ ابْنِ شِهَابٍ عَنْ عُرْوَةَ عَنْ عَائِشَةَ قَالَتْ رَأَيْتُ النَّبِيَّ صلى الله عَلَيْهِ وَسَلَّمَ وَالْحَبَشَةُ يَلْعَبُونَ بِحِرَابِهِمْ *

435. Telah menceritakan kepada kami ‘Abdul ‘Aziz bin ‘Abdullah berkata, telah menceritakan kepada kami Ibrahim bin Sa’d dari Shalih bin Kaisan dari Ibnu Syihab berkata, telah mengabarkan kepadaku ‘Urwah bin Az Zubair bahwa ‘Aisyah berkata, “Pada suatu hari aku melihat Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam berdiri di pintu rumahku pada ketika itu orang-orang Habasyah sedang bermain lembing di dalam Masjid. Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam menutupiku dengan selimutnya untuk aku turut menyaksikan permainan mereka.” Ibraim bin Al Mundzir menambahkan, telah menceritakan kepada kami Ibnu Wahb telah mengabarkan kepadaku Yunus dari Ibnu Syihab dari ‘Urwah dari ‘Aisyah berkata, “Aku melihat Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam ketika orang-orang Habasyah sedang berlatih bermain lembing mereka.”

Pengajaran yang boleh didapati dari hadis ini:

  1. Boleh tengok permainan. Iaitu yang sesuai untuk dilihat. Tidaklah boleh kalau sampai melihat yang membuka aurat atau lain-lain yang tidak elok.
  2. Orang perempuan pun boleh tengok. Dalam batas yang dibolehkan. Kalau melihat mereka yang sedang bermain itu terselak dengan tidak sengaja tidak mengapa. Sebab tentulah dalam keadaan berlatih berperang itu tak dapat nak jaga sangat. Tapi kalau ternampak itu, alihlah pandangan ke tempat lain.
  3. Hadis ini menunjukkan kebaikan Nabi dengan isterinya. Lihatlah cara Nabi melayan isterinya. Dia tak halau. Tapi dia benarkan lagi.
  4. Hadis ini menunjukkan hijab isteri Nabi lebih berat. Muka pun kena tutup.
  5. Kenalah pakai senjata yang sesuai dengan zaman. Kalau saman sekarang, senapang lah yang sepatutnya kita berlatih.

Ada tambahan dalam hadis. Sebab dalam riwayat pertama tidak diberitahu main apa. Dalam bahagian kedua barulah disebut bermain lembing. Ini mengajar kita untuk melihat kepada hadis yang lain juga.

Advertisements
 

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s