We're just visitors

At the end of the game, the King and the Pawn goes into the same box

Memorandum Syiah kepada Agong June 21, 2013

Filed under: Ilmu — visitor74 @ 1:07 pm

Selepas puak Syiah ditangkap di Gombak tahun lepas, mereka telah menulis satu memorandum kepada Agong, mengadu nasib mereka kerana mereka rasa mereka ditindas. Memorandum mereka boleh dilihat disini.

Teringin saya mengulas memorandum mereka itu. Kerana lepas membacanya, banyak lah perasaan yang timbul. Perasaan kesian, menyampah, pengetahuan yang baru adalah antaranya. Kesiannya bukan apa, kesian kerana mereka senang ditipu.

Pertamanya, memorandum ini ditulis dengan amat baik sekali. Satu karangan mantap. Kalau saya Lecturer, saya bagi A+. Sedap bahasa yang digunakan. Bahasa pula teratur dan senang dibaca.

Keduanya, hujah yang mereka gunakan. Ini yang paling penting kita nak lihat. Hujjah mereka adalah mereka adalah satu mazhab juga di Malaysia. Mereka kata Syiah sudah lama bertapak di nusantara ini. Jadi kenapa nak sisihkan mereka. Hujah yang mereka berikan antaranya:

Kesan dari itu, maka amalan Islam mazhab Syiah lalu menyerap masuk ke dalam budaya dan adat penduduk setempat, antaranya mendirikan kuburan, membesarkan orang-orang alim dan wali-wali yang sudah meninggal dunia, memperingati hari kematian atau “hari hol”. Begitu juga dengan berzanji, sambutan maulud, membaca talkin, bacaan surah Yassin secara berjemaah pada setiap malam Jumaat, tahlil, sambutan Isra’ Mikraj, Nisfu Sya’ban, hari Hol, bubur Merah, bubur Putih dan banyak lagi. Semua amalan-amalan yang berasal dari Syiah ini tetap diteruskan masyarakat Malaysia sebagai amalan agama yang tidak boleh ditinggalkan, jauh sekali ditentang.

Jadi disini, kita tahu bahawa amalan ibadat seperti yang disebut diatas atas amalan ‘rekaan’ Syiah rupanya. Barulah jelas kepada kita. Kerana amalan-amalan itu bukan dari ajaran Nabi kita dan para sahabat. Kita pun hairan dari manakah datangnya. Rupanya dari ‘agama’ Syiah. Saya panggil ‘Agama Syiah’ kerana pada saya, mereka bukanlah salah satu mazhab dalam Islam. Mereka ini agama lain. Mereka bukan ikut ajaran Quran dan Nabi tapi mereka menggunakan agama rekaan yang bermodelkan Islam. Macam juga agama Sikh. Tahukah anda bahawa Guru Nanak, pengasas agama Sikh itu asalnya adalah seorang Islam? Tapi dia telah mendengar ‘suara’ ghaib yang menasihatkan dia untuk menggabungkan agama Islam dan Hindu supaya tidak ada lagi perpecahan. Jadi, agama yang pakai model Islam bukanlah Islam. Kalau kita panggil Syiah itu mazhab, maka Sikh pun kenalah kita iktiraf sebagai mazhab juga. Ada berani?

Maka, barulah tahu amalan baca Yaasin malam Jumaat, lawat kubur wali, tahlil, talqin, nisfu syaaban dan lain-lain itu adalah ‘rekaan’ mereka. Mereka kata kalau dah dipakai sekian lama di Malaysia ini, maka sepatutnya mereka diiktiraf lah. Adakah itu satu dalil?

Tuan-tuan, kalau sesuatu amalan itu salah dan bidaah, kita kena tolak. Walaupun masyarakat kita dah lama amalkan dah. Kalau dulu kita amalkan, bertaubatlah. Jangan lah kerana kita dah lama amal, kita terima ianya sebagai yang benar. Ini sekarang kita dah tahu Syiah yang mulakan, maka janganlah kita pakai lagi. Salah kah saya cakap?

Banyak masyarakat kita saya dengar terima Syiah ini sebab mereka didendangkan dengan amalan-amalan sebegini. Bila Syiah datang kepada mereka dan kata “kamu sama sahaja dengan kami. Kamu pun dok amalkan amalan kami”, maka orang Islam tidak dapat jawap. Sebab memang mereka amalkan. Tapi pendekatan mereka silap. Patutnya selepas tahu itu adalah amalan Syiah, mereka patutnya tinggalkan amalan itu. Tapi sebaliknya mereka terima Syiah! Sebab mereka sayang nak tinggalkan amalan itu agaknya.

Banyak sekarang kita lihat dalam media tentang kezaliman yang dilakukan oleh puak Syiah. Memang dari sejarah pun kita tahu mereka kalau dapat kuasa, mereka akan berbuat zalim. Kalau tak dapat kuasa, mereka akan bermuka-muka dengan pemerintah. Macam sekarang, kalau baca memorandum mereka, mereka berbunyi menyokong sepenuhnya kerajaan. Tapi kalau kita lihat di luar negara, mereka akan bertindak zalim. Mungkin di Malaysia, mereka tak nampak. Mungkin masih diceritakan tentang kebaikan Syiah sahaja. Kalau kita nak kiaskan dengan Sekolah, agaknya mereka di tahap Sekolah tadika lagi. Tapi ketahuilah, mereka akan ditanam dengan kebencian kepada puak sunnah dan mereka akan mengambil peluang untuk menanam kita hidup-hidup.

Susah nak berbincang dengan mereka. Kerana mereka ada satu sengaja yang mereka sahaja ada. Iaitu taqiyah – menipu. Bukan setakat dibenarkan sahaja, tapi digalakkan. Adakah ada agama lain dalam dunia yang suruh penganutnya berbohong? Tidak ada lagi saya jumpa. Jadi kalau nak bercakap dengan mereka, rasa macam tak sampai ke mana kerana mereka akan berbohong sahaja.

Ambilan hukum mereka pula hanya dari kitab-kitab mereka. Mereka pakai Quran tapi mereka tafsir lain. Dan orang yang masuk Syiah itu pula memang jenis senang ditipu agaknya. Terima sahaja. Padahal mereka pun tahu yang dalam agama mereka memang disuruh menipu. Macam mana mereka tahu yang ulama mereka tidak menipu? Letih kalau duduk dalam Syiah ni. Sudahlah kena tipu oran lain, mereka sendiri kena tipu dengan ulama mereka.

Cukuplah sudah saya nak tulis kat sini. Banyak lagi kalau nak ditulis. Tapi malas rasanya. Mereka akan berkembang lagi saya rasa. Dah semakin ramai di negara ini. Agama mereka pun memang menarik, banyak tarikan. Maka kepada yang nak senang, memang inilah yang mereka cari. Boleh solat tiga kali sahaja, boleh nikah mutaah dan sebagainya. Dan kita pun tahu, ramai rakyat Malaysia senang ditipu. Semoga kita dapat mengenal mereka, dan sekurang-kurangnya kalau ada sanak saudara kita yang kena dakwah dengan mereka, kita boleh bawa mereka ke pangkuan jalan. Amin.

Advertisements
 

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s