We're just visitors

At the end of the game, the King and the Pawn goes into the same box

Sahih Bukhari Kitab Solat Sesi 57 Meminta Pertolongan Dari Tukang Kayu dan Tukang tukang-tukang yang lain June 18, 2013

Filed under: Hadith,Kitab Sembahyang — visitor74 @ 12:32 pm
Tags: , , , ,

Bab 37 Meminta Pertolongan Dari Tukang Kayu dan Tukang tukang-tukang yang lain Dalam Membina Kayu-Kayu Mimbar Masjid

Imam Bukhari membawakan tajuk ini sebagai isyarat karutnya hadis yang ada kata Nabi suruh jauhkan tukang-tukang dari masjid. Padahal Nabi hendak yang molek apabila baginda buat kerja. Tentulah kalau berkenaan masjid yang tentunya satu pekerjaan yang penting, baginda mahukan yang terbaik untuknya. Kalau bukan tukang yang pandai yang buat, tentulah tak dapat nak jadi cantik dan kemas masjid itu. Hadis itu ada kena mengena dengan Syiah. Padahal hadis yang dimulakan dengan ‘wahai Ali’, semuanya palsu kecuali satu sahaja: iaitu hadis yang mengatakan Ali sebagaimana Harun kepada Musa. Oleh itu, tidak boleh diterima hadis itu kerana ianya adalah palsu sahaja. Jadi tak masuk akal kalau Nabi tak mahu libatkan tukang.

Imam Bukhari hendak membawakan pendapat bahawa elok untuk melibatkan tukang yang mahir.

Walaupun dalam dua hadis yang dibawa oleh Imam Bukhari sebagai dalil dibawah ini, adalah berkenaan dengan tukang kayu sahaja, tapi dalam tajuknya beliau memasukkan juga perkataan ‘Tukang tukang-tukang yang lain’. Ini merangkumi tukang-tukang yang lain contohnya tukang besi, tukang simen dan sebagainya. Memang ada hadis-hadis lain yang mengatakan Nabi menggunakan tukang-tukang yang lain tapi Imam Bukhari tidak memasukkannya. Kerana hadis-hadis itu tidak menepati syarat beliau yang ketat. Tapi tidak bermakna ianya tidak sahih. Dan daripada tajuk yang dia letakkan, menunjukkan bahawa dia menerima juga Tukang tukang-tukang yang lain. Walaupun dia tidak terima sampai dia masukkan dalam sanad dia, tapi dia telah isyaratkan dalam tajuknya. Begitulah pentingnya tajuk yang Imam Bukhari letakkan. Kita boleh tahu lebih dari dari apa yang letakkan dalam tajuknya.

Imam Bukhari juga menggunakan qiyas dalam tajuk ini: kalau mimbar pun boleh pakai tukang kayu, maka kalau nak bina masjid yang lagi susah itu pun kenalah pakai tukang lain yang mahir juga. Imam Bukhari nak mengajar bahawa salah satu cara untuk memahami hadis adalah dengan menggunakan qiyas. Kalau tak boleh pakai qiyas, susah nak cari hadis yang bertepatan dengan tajuk. Jadi, kita kena pandai pakai mana hadis yang ada, dan mengqiyaskan dengan permasalah dunia semasa.

Imam Bukhari juga hendak menekankan sekali lagi bahwa dalam urusan pembinaan masjid, elok bekerjasama. Lagi ramai orang boleh dapat pahala membina masjid. Dan kelebihan yang ada pada manusia berlainan. Ada yang pandai tukang bahagian ini dan ada orang yang pandai bahagian lain. Kalau yang bekerjasama itu ada kepandaian tertentu lagi molek. Ini nak tambah dari tajuk-tajuk sebelum ini. Sebelum ini hanya sebut pasal bekerjasama secara umum sahaja. Kali ini, ada melibatkan kerjasama antara orang-orang yang ada kemahiran pertukangan.

429 حَدَّثَنَا قُتَيْبَةُ بْنُ سَعِيدٍ قَالَ حَدَّثَنَا عَبْدُالْعَزِيزِ حَدَّثَنِي أَبُو حَازِمٍ عَنْ سَهْلٍ قَالَ بَعَثَ رَسُولُ اللَّهِ صلى الله عَلَيْهِ وَسَلَّمَ إِلَى امْرَأَةٍ مُرِي غُلامَكِ النَّجَّارَ يَعْمَلْ لِي أَعْوَادًا أَجْلِسُ عَلَيْهِنَّ

429. Telah menceritakan kepada kami Qutaibah bin Sa’id berkata, telah menceritakan kepada kami ‘Abdul ‘Aziz telah menceritakan kepadaku Abu Hazim dari Sahl berkata, “Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam menghantar seseorang (sebagai utusan) kepada seorang wanita dan berkata, “Perintahkan hambamu yang tukang kayu itu membuat mimbar daripada kayu untukku duduk.”

Wanita yang dimaksudkan itu bernama A’isyah. Ini bukanlah Aisyah isteri Nabi. Bermakna ramai juga yang nama A’isyah, Fatimah dan sebagainya. Makna ‘A’isyah’ adalah: perempuan yang hidup dengan sihat dan dapat cari makan sendiri. Boleh berdikari. Kalau Yahya, setakat makna ‘hidup’ sahaja. Aisyah itu adalah seorang boleh hidup sampai dewasa. Jadi, antara orang yang meletak nama anak mereka Aisyah adalah supaya anak itu dapat hidup sampai dewasa. Aisyah adalah satu nama yang elok. Tapi tak payahlah tambah ‘Siti’ sebab Siti tu bermakna ‘puan’. Orang kita ramai yang salah dalam bab bagi nama. Memang dah hendak kepada agama sebab itulah mereka memiliah nama yang berbau Islam tapi banyak yang silap. Kena diperbetulkan sedikit demi sedikit. Maka kena tanya orang yang tahu. Kalau pakai nama ambil dari buku sahaja belum tentu betul lagi.

430 حَدَّثَنَا خَلادٌ قَالَ حَدَّثَنَا عَبْدُالْوَاحِدِ بْنُ أَيْمَنَ عَنْ أَبِيهِ عَنْ جَابِرِ بْنِ عَبْدِاللَّهِ أَنَّ امْرَأَةً قَالَتْ يَا رَسُولَ اللَّهِ أَلا أَجْعَلُ لَكَ شَيْئًا تَقْعُدُ عَلَيْهِ فَإِنَّ لِي غُلامًا نَجَّارًا قَالَ إِنْ شِئْتِ فَعَمِلَتِ الْمِنْبَرَ

430. Telah menceritakan kepada kami Khallad berkata, telah menceritakan kepada kami ‘Abdul Wahid bin Aiman dari Bapaknya dari Jabir bin ‘Abdullah, bahwa ada seorang wanita berkata, “Wahai Rasulullah, bolehkah aku buatkan sesuatu untuk Tuan, sehingga Tuan bisa duduk di atasnya? Kerana aku punya seorang hamba yang ahli dalam masalah pertukangan kayu.” Baginda menjawab: “Silakan, kalau kamu mau.” Maka wanita itu membuatkan mimbar itu.”

Ini adalah kisah dari orang yang sama juga. Nampak ada canggah tapi tidak sebenarnya. Hadis yang kedua ini yang berlaku dahulu dari segi kronologi. Mulanya dia yang menawarkan dulu kepada Nabi. Kemudian baru kejadian dalam hadis yang pertama iaitu Nabi mengingatkan dia untuk membuat mimbar itu. Jadi kena faham apakah kisah hadis itu. Kalau tak faham lah yang menyebabkan ada yang jadi anti hadis. Jangan nak cepat menolak hadis hanya kerana kita tak faham.

Mimbar Masjid Nabi sekarang.

Sebelum ada mimbar itu, baginda akan bersandar pada sebatang pokok semasa berkhutbah. Selepas ada mimbar itu baginda meninggalkan pokok itu. Menangis pokok itu sampai para sahabat pun dengar. Maknanya, ada tindakbalas dari pokok. Sekarang pun orang sains dah buat kajian yang pokok bertindakbalas dengan muzik dan sebagainya. Daripada hadis, ada dikatakan bahawa segala hidupan semuanya bertasbih kepada Allah cuma kita sahaja tak dapat nak dengar.

Pengajaran yang boleh diambil dari dua hadis diatas:

  1. Keelokan melibatkan orang yang mahir dalam pembinaan masjid. Kalau sesuatu tempat itu digunakan oleh orrang awam, elok melibatkan tukang. Kalau rumah pun kita pakai tukang untuk buat, tentulah masjid lebih-lebih diperlukan lagi.
  2. Keelokan menawarkan diri dalam kerja-kerja agama. Tak payah tunggu orang suruh. Dalam hadis diatas, wanita itu menawarkan khidmat hambanya. 
  3. Elok untuk melibatkan orang bawahan dalam melakukan kerja-kerja agama. Seperti Nabi mengambil kira tawaran dari umatnya. Apabila mereka menawarkan diri, Nabi tak larang. Malah menerima dengan baik. Dan kita boleh lihat bagaimana pandainya para sahabat. Orang-orang biasa pun menawarkan khidmat mereka. Bukan yang besar-besar sahaja. Ini semua adalah hasil asuhan Nabi. Mereka jadi cerdik kerana asuhan Nabi. Allah telah memilih mereka yang mulia untuk mengelilingi dan membantu Nabi. 
  4. Majlis Nabi juga dihadiri oleh orang-orang perempuan. Tidak ada tabir antara Nabi dan mereka. Jadi salah kalau orang kata perempuan tidak boleh terlibat dalam majlis. Banyak sangat hadis yang menunjukkan penglibatan sahabat perempuan. Kalau dalam kelas pengajian pun, dalam hadis dikatakan lelaki sebelah sini dan perempuan sebelah sana. Sama-sama boleh belajar. 
  5. Keharusan bercakap dan berbincang dengan bukan mahram. Jadi tidak benar kalau ada yang kata suara perempuan itu aurat. Sebab tidak kena dengan hadis yang sahih. Tapi ada yang salah faham, sampai kalau orang lelaki telefon pun tidak cakap, senyap sahaja.
  6. Kprihatinan para sahabat tentang keselesaan Nabi. Nabi tak minta tapi mereka sendiri nampak keperluan mimbar itu. Samada dari sahabat lelaki atau perempuan. Jadi memang ada sumbangan sahabiah dalam sejarah Islam. Bukanlah lelaki sahaja yang menyumbangkan tenaga dalam Islam. Ada juga pendapat yang silap kerana golongan wanita dalam Islam.
  7. Boleh menerima sumbangan orangramai untuk menjayakan program agama. Dalam hadis ini, tentulah kayu pun A’isyah itu beri juga. Nabi terima.
  8. Kesediaan untuk menyumbang kepada syiar ugama, walaupun tidak diminta adalah satu sifat yang mulia.
  9. Keharusan menghantar orang sebagai utusan untuk menyampaikan pesanan. Kerana kita mungkin tidak berkesempatan kerana banyak kerja. Bukan nak mengatakan kita sombong sampai tak boleh pergi sendiri. Jangan kita ingat orang sombong pula kalau hantar wakil jumpa kita. Sebab dah ada contoh yang Nabi tunjukkan seperti dalam hadis ini. Sahabat memang bersedia berkhidmat untuk Nabi. Ada yang tunggu sahaja di luar rumah Nabi. Kot-kot Nabi ada kerja untuk mereka.
  10. Mengingatkan seseorang tentang janji yang telah dibuat dibolehkan. Tidak salah kalau buat begitu. Nabi telah menghantar utusan untuk mengingatkan A’isyah tentang janjinya.

 

 

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s