We're just visitors

At the end of the game, the King and the Pawn goes into the same box

Sahih Bukhari Kitab Solat Sesi 44 Bab Bersembahyang Di Kawasan Tanah Runtuh…(dan seterusnya) May 27, 2013

Filed under: Hadith,Kitab Sembahyang — visitor74 @ 12:45 am

بَاب الصَّلاةِ فِي مَوَاضِعِ الْخَسْفِ وَالْعَذَابِ وَيُذْكَرُ أَنَّ عَلِيًّا رضي الله عَنْهم كَرِهَ الصَّلاةَ بِخَسْفِ بَابِلَ

Bab 26 Bersembahyang Di Kawasan Tanah Runtuh Dan Di Tempat Azab. Dan Apa Yang Disebutkan Bahawa Ali Tidak Suka Sesiapa Bersembahyang Di Tempat Tanah Runtuh.

Walaupun disebutkan dalam tajuk ini berkenaan dengan ‘tanah runtuh’, tapi boleh diluaskan lagi kepada bukan tanah runtuh sahaja. Banyak lagi jenis jenis azab yang Allah kenakan kepada manusia. Seperti gempa bumi, gunung berapi dan macam-macam lagi. Samada kerana penduduknya telah melakukan maksiat atau sebab biasa. Semuanya melibatkan seksaan dari Allah. Bolehkah kita solat di tempat sebegini? Kebanyakan ulama mengatakan adalah makruh kalau solat di tempat sebegini.
Ada yang kata haram kalau solat disitu tanpa menangis.
Bagaimana dengan Imam Bukhari? Tidak jelas pendapatnya. Ada yang kata dia pegang pendapat yang mengatakan harus. Dan ada yang kata dia memakruhkannya. Kalau makruh itu, rugilah sebab solat dilakukan, tapi tidak dapat pahala. Atau kurang pahala. Maka kesihanlah kepada mereka yang terpaksa tinggal disitu. Ada yang tidak ada peluang untuk pergi ke tempat lain, maka mereka terpaksa tinggal juga disitu. Adakah Islam itu merugikan umatnya? Maka mungkin elok kalau dikatakan bahawa harus kalau solat di tempat sebegitu. Mari bincangkan lagi.

Alasan jumhur ulama adalah atas atsar Ali diatas. Iaitu ‘dikatakan’, Ali tidak suka bersembahyang di kawasan tanah runtuh. Iaitu di Babylon. Kalau tak suka itu bermaksud makruh agaknya. Tapi perlu dibincangkan lagi. Dan kena tengok hadis dibawah. Kalau kita lihat, hadis dibawah tidak sebut solat pun. Jadi, apakah yang hendak disampaikan oleh Bukhari didalam tajuk ini?

Pandangan jumhur ulama adalah begini: Kalau masuk pun dilarang, apatah lagi kalau duduk lama? Apatah lagi kalau solat disitu? Tentulah lagi tak elok.

Ada pula yang kata kalau nak solat juga, kena menangis. Tapi kalau difikirkan, kan susah nak amalkan kalau nak solat menangis? Tambahan pula kalau menangis dalam solat disebabkan hal luaran, tidak boleh kalau begitu. Kalau menangis sebab baca Quran dalam solat dan mengesankan pada hati, bolehlah. Jadi, pendapat ini boleh lagi dibahaskan. Tidak boleh terus terima.

Imam Bukhari nak menekankan bahawa keseluruhan bumi Allah telah dijadikan sebagai masjid. Itu asas pendapatnya. Itulah hadis yang paling kuat. Dan memang ada pengecualian tertentu yang kita kena lihat. Jadi, kalau asasnya boleh solat di mana-mana, maka kalau nak khususkan tempat yang tidak boleh, kena ada dalil yang jelas melarang. Yang kuat sahaja yang boleh diterima. Dan, kalau memang ada larangan Nabi tentang sesuatu tempat tidak boleh solat, kena tengok sebabnya. Kebanyakan sebabnya Nabi larang adalah sebab tempat itu kotor. Bukan larang sesuatu tempat itu secara mutlak.

Kenapa Imam Bukhari bawa atsar Saidina Ali pula? Bukanlah itu menunjukkan bahawa itu adalah dalilnya untuk mengatakan makruh kalau solat di tempat sebegitu? Sebenarnya, kalau kita tahu, dia bawa atsar itu secara sirah tamrid. Dia tidak kata dengan jazam. Dia sebenarnya nak isyarat bahawa atsar itu tak sahih. Dia letakkan di sini kerana takut kita gunakan atsar ini sebagai dalil pula. Padahal dia dah tahu yang ini adalah salah. Walaupun atsar itu ada dalam kitab-kitab terkemuka. Bukanlah kalau ramai pegang satu pendapat itu mengatakan kebenaran. Agama bukan demokrasi, tak pakai mana yang ramai. Kalau dalam Quran pun kata, kalau pakai pendapat yang ramai, kita akan sesat. Yang penting adalah bukan ramainya orang memegang pendapat sebegitu, tapi apakah hujahnya? Kena belajar betul-betul.

Tempat tinggalan Babylon

Pada Imam Bukhari, tidak ada dalil kukuh yang mengatakan makruh untuk solat di tempat yang telah diturunkan azab. Yang atsar Ali itu adalah dhaif sebenarnya. Dan yang dhaif tidak boleh dijadikan sumber hukum. Sebab dalam perawi itu ada orang yang penipu. Hal agama ini kena diambil dari orang yang amanah. Kalau kita dah tahu yang orang itu adalah orang yang salah fahamannya, maka tidaklah boleh kita pakai ambilan agama dari mereka. Kalau nak pegang hadis pun, kenalah hadis yang sahih. Orang kita ramai yang kononnya mengaku pakai hadis juga, tapi hadis mana mereka pakai, tak tahulah. Asal nama hadis sahaja, mereka tangkap muat. Lepas itu, cerita kepada semua orang, cerita di dalam tv, sampaikan orang yang tidak kukuh pandangan agama mereka, ingatkan itu adalah kebenaran. Orang kita pula, asalkan masuk dalam tv, mereka ingat itu adalah yang benar. Kesian orang kita.

415 حَدَّثَنَا إِسْمَاعِيلُ بْنُ عَبْدِاللَّهِ قَالَ حَدَّثَنِي مَالِكٌ عَنْ عَبْدِاللَّهِ بْنِ دِينَارٍ عَنْ عَبْدِاللَّهِ بْنِ عُمَرَ رضي الله عَنْهممَا أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صلى الله عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ لا تَدْخُلُوا عَلَى هَؤُلاءِ الْمُعَذَّبِينَ إِلا أَنْ تَكُونُوا بَاكِينَ فَإِنْ لَمْ تَكُونُوا بَاكِينَ فَلا تَدْخُلُوا عَلَيْهِمْ لا يُصِيبُكُمْ مَا أَصَابَهُمْ

415. Telah menceritakan kepada kami Isma’il bin ‘Abdullah berkata, telah menceritakan kepadaku Malik dari ‘Abdullah bin Dinar dari ‘Abdullah bin ‘Umar bahwa Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam bersabda: “Janganlah kalian memasuki tempat yang orang-orang ditimpakan azab kecuali dalam keadaan kamu menangis, sekiranya kamu tidak dapat menangis maka janganlah kalian pergi ke situ agar kalian tidak ditimpa azab siksaan sebagaimana yang ditimpa mereka.”

Kalau kita lihat kembali hadis ini dengan baik, kita boleh nampak bahwa ianya tidak kena mengena dengan solat. Cuma larang pergi ke tempat sebegitu. Ini adalah peringatan kepada umat. Jadikan tempat-tempat itu sebagai contoh. Macam kita larang anak kita dari pergi berkelah ke lombong, sebab dah ada orang yang mati disana.

Dimanakah kejadian Nabi memberi nasihat ini? Ianya bertempat di Hijr, iaitu tempat dikenakan azab kepada kaum Tsamud. Ianya terlekak sejauh 347km dari Madinah. Kejadian itu berlaku pada tahun 9 Hijrah, semasa Nabi dan para sahabat dalam perjalanan ke Tabuk. Nabi telah jalan dengan cepat untuk melalui kawasan itu.

Inilah tempat tinggalan Kaum Tsamud itu

Pengajaran yang boleh diambil dari hadis ini:

  1. Jangan pergi ke tempat sebegitu dengan leka dan lalai. Kena berhati-hati dan ambil pengajaran.
  2. Ambil iktibar dari kesilapan dan kesesatan yang telah dilakukan oleh umat terdahulu.
  3. Berfikir bahawa mereka sama sahaja dengan kita. Kalau mereka boleh kena azab kerana menentang kebenaran, kita pun boleh kena juga macam itu. Jangan kita ingat kita boleh selamat. Kita kadang-kadang bercakap tentang umat-umat terdahulu macam kita tak buat salah macam mereka. Macam kita takkan kena macam mereka.
  4. Ketahuilah bahawa kejadaian yang terjadi kepada mereka, boleh berlaku lagi. Kena hati-hati. Luaskan hadis. Bukan setakat tanah runtuh sahaja. Kejadian alam lain pun boleh terjadi juga.
  5. Dalam keseronokan ada kedukaan. Contohnya, masa naik kapal terbang. Belum tentu selamat lagi dalam kapalterbang tu.
  6. Tidak patut bersiar ke tempat yang Allah telah turunkan azab. Kecuali nak kaji, kalau kita ni arkeologis ke. Atau pergi untuk ambil iktibar. Pergi sekejap sahaja. Contohnya, tempat Laut Mati. Itu tempat azab Kaum Luth.
  7. Jangan pergi tempat yang diketahui telah berlaku azab. Bahaya sebab kalau dah terjadi sekali, boleh jadi ianya akan berlaku lagi disitu.
  8. Tiada hadis sahih larangan solat di tempat sebegitu.

Laut Mati, ini bukan tempat berkelah ni sebenarnya

 

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s