We're just visitors

At the end of the game, the King and the Pawn goes into the same box

Hakikah Agama Syiah – Book Review May 24, 2013

Filed under: Books,Ilmu — visitor74 @ 5:00 pm
Tags: ,

 

Zaman sekarang masih ada lagi suara-suara yang mengajak supaya kita berbaik-baik dengan syiah.

 

Marilah mengkaji serba sedikit agama syiah ini dengan membaca buku Hakikah Agama Syiah yang ditulis oleh Syeikh Muhibbudin Al-Khatib. Beliau menjelaskan tentang apakah Syiah Imam Dua Belas itu. Berbagai-bagai mazhab dalam Syiah ini tapi yang paling kuat adalah Syiah jenis ini. Inilah mazhab rasmi negara Iran.

Memanglah nampak sangat baik kalau kita dapat bersatu dengan syiah. Malu dengan orang kafir yang lihat Islam pun berpecah belah. Macam manalah mereka nak nampak keindahan Islam kalau dalam Islam sendiri tak dapat bersatu? Dan orang kita pun memang baik. Tak mahu mengata-ngata tentang orang lain. Mungkin ada kebenaran pada mereka yang kita tak tahu. Tidak nampakkah mereka yang berjaya membina negara Islam dan menjalankan hukum Islam di negara mereka? Macam negara Iran tu, nama negara mereka pun mereka namakan sebagai kerajaan Islam. Nampak ulama mereka pun macam baik jer. Pakai jubah, muka bersih, ada janggut lagi. Kita memang suka cakap nak bersatu. PAS dengan UMNO pun kita nak bersatu. Tapi sesama orang Islam Melayu taknak bersatu pulak.

Itu semua adalah kerana tidak tahu tentang hakikat syiah sahaja. Mereka sebenarnya bertopengkan Islam tapi mereka bukan Islam. Kita sahaja yang terhegeh-hegeh nak berbaik dengan mereka, tapi mereka tak hingin pun nak berbaik dengan kita. Pada zahirnya, mereka tunjukkan yang mereka nak berbaik, tapi dalam selimut mereka, mereka tak mahu pun. Sebabnya, perkara ini bukan baru sekarang orang cuba buat nak bersatu. Dari dulu lagi. Dah macam-macam usaha yang dilakukan. Tapi akhirnya kita yang rugi sendiri. Contohnya, di universiti al-Azhar, siapa ada kuliah tentang mazhab syiah. Tapi kat negara mereka, tiada pun pembukaan untuk belajar mazhab lain.

Dalam sejarah lagi telah tertulis bahawa mereka memang pandai bermuka-muka. Mereka akan menyokong kerajaan yang kuat, tapi bila kerajaan itu dah lemah sikit, mereka akan bergabung dengan pihak lain untuk menjatuhkan kerajaan.

Senjata utuh mereka adalah taqiyyah. Iaitu dibenarkan, malah disuruh untuk menipu. Jangan tunjukkan belang sebenar mereka. Jangan bagi musuh nampak apakah dalam hati mereka. Dan ya, memang kita ahli sunnah ini adalah musuh mereka. Kalau depan kita, mereka macam sama agama dengan kita. Mereka tak tunjuk amalan salah mereka yang merapu itu. Mula-mula mereka akan ajar yang senang-senang dahulu. Mereka akan timbulkan keraguan dalam agama kita. Lama kelamaan, apabila dah mula terima, barulah diajar semua sekali. Waktu itu, sudah terlambat.

Agama mereka amat lain dengan kita. Quran yang kita sanjung tinggi ini, mereka pertikaikan. Mereka kata sahabat-sahabat Nabi yang mulia telah tukar quran ini. Pandangan mereka kepada sahabat amat buruk sekali. Mereka sampai mengatakan semua sahabat kecuali tiga orang sahaja, kafir. Abu Bakr dan Umar mereka gelar ‘berhala’. Pembunuh Umar yang beragama Majusi mereka buat maqam dan mereka sembah.

Mereka letak pangkat Imam kepada ahli keluarga nabi. Padahal, mereka semua itu adalah orang baik. Mereka tidak pernah mengaku pun mereka adalah imam kepada puak-puak ini. Mereka sahaja yang syok sendiri. Mereka kata imam-imam itu lebih dari Nabi. Sampai kata imam-imam itu tahu tentang perkara ghaib macam Tuhan.

Beza kita dah syiah bukan bab furuk sahaja. Bukan bab fekah sahaja. Tapi bab akidah. Tak boleh nak bersatu. Buang masa dan tenaga sahaja. Mereka takkan terima kita. Mereka dari kecil lagi dah diajar membenci kita. Agama mereka reka sendiri.

Buku ini adalah ringkasan tentang agama Syiah. Sila download e-book itu disini (PDF). Belajarlah sedikit. Supaya tahu tentang mereka. Supaya tidaklah ada yang pandang ringan tentang mereka. Supaya tidaklah kita malu nak kata mereka itu kafir. Ya, mereka bukan salah satu mazhab dalam Islam, tapi satu agama lain dari agama Islam. Ini bukan saya kata, tapi banyak ulama Sunnah yang kata.

Allahu a’lam.

 

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s