We're just visitors

At the end of the game, the King and the Pawn goes into the same box

Sahih Bukhari Kitab Solat Sesi 23 Bab Firman Allah: Dan Jadikanlah Tempat Sembahyang Bermula Dari Maqam (Nabi) Ibrahim May 1, 2013

بَاب قَوْلِ اللَّهِ تَعَالَى { وَاتَّخِذُوا مِنْ مَقَامِ إِبْرَاهِيمَ مُصَلًّى }

Bab 3 Firman Allah Ta`ala: Dan Jadikanlah Tempat Sembahyang Bermula Dari Maqam (Nabi) Ibrahim

Dalam tajuk kali ini, Imam Bukhari mengambil sebahagian dari ayat Quran. Apakah dia yang dimaksudkan dengan Maqam Ibrahim itu?

Ulama memberikan banyak makna kepada Maqam Ibrahim itu. Yang paling masyhur adalah ianya adalah bekas tapak kaki Nabi Ibrahim pada batu itu semasa baginda berpijak di batu tersebut semasa membina Kaabah bersama Nabi Ismail. Makna maqam disini bukanlah makna kubur seperti yang kita faham di Malaysia ini. Ianya adalah tempat berdiri Nabi Ibrahim. Ada yang kata dulu ianya bukanlah batu tapi seperti tanah liat. Itulah sebabnya boleh ada bekas tapak kaki baginda. Dan lama-lama keras tanah itu jadi keras. Tapi kalau kita kata begitu, tidaklah ada kelebihan apa sangat pada batu itu. Sememangnya kita terima ianya memang batu. Ianya adalah salah satu mukjizat yang Allah tunjukkan kepada manusia. Seperti juga semasa kisah Nabi Musa semasa kainnya dilarikan batu. Boleh sahaja batu itu hidup bergerak dan selepas itu Nabi Musa memukulnya sampai meninggalkan bekas. Batu yang Nabi Ibrahim jugakan sebagai alas itu semacam satu lif kepada baginda. Apabila Nabi Ibrahim hendak meletakkan batu Kaabah di bahagian atas, batu itu akan membawanya ke atas. Kalau nak bergerak ke kiri, batu itu akan bergerak ke kiri. Begitulah cerita yang sampai kepada kita. Ianya untuk kita di zaman ini adalah sebagai simbol jejak Nabi Ibrahim. Kita disuruh untuk ikut ajaran agama baginda. Dalam bahasa kita pun kita selalunya menggunakan perkataan ‘jejak langkah’. Begitu jugalah dalam hal ini. Kita disuruh ikut jejak langkah baginda dalam berugama. Nabi Ibrahim pengasas kepada agama yang sampai kepada kita. Asas ajaran Islam dari dia. Itulah sebabnya dalam Quran kita disuruh mengambil dari Nabi Ibrahim, ‘ugama bapa kamu’.

Ada juga yang mengatakan bahawa Maqam Ibrahim itu adalah keseluruhan Tanah Haram. Ada juga yang mengatakan bahawa ianya merangkumi tempat-tempat dilakukan ibadat haji. Bermakna, ia termasuk juga dengan kawasan Kaabah dan saie. Kalau mengikut pendapat-pendapat ini, bermakna maqam Nabi Ibrahim itu merangkumi kawasan yang luas. Tapi nampak seperti Imam Bukhari memegang bahawa Maqam Ibrahim itu adalah batu tempat berpijaknya Nabi Ibrahim semasa membangun Kaabah.

Tujuan Imam Bukhari membawa tajuk ini dan hadis-hadis yang digunakan sebagai dalil bahawa perintah Allah dalam ayat Quran itu bukan perintah wajib. Bermakna, tidaklah semestinya kita solat di Maqam Ibrahim itu. Dari tiga hadis yang dikemukakan dalam tajuk ini, satu sahaja yang menunjukkan Nabi buat begitu. Setiap perintah dalam Quran tidak semestinya wajib untuk diikuti. Kita kena faham apakah status perintah Allah itu. Ini memerlukan kita belajar dengan lebih mendalam lagi.

Sebelum kita meneruskan, ada baiknya kita jelaskan bahawa Kiblat adalah tapak di bawah Kaabah, bukan Maqam Ibrahim. Sementelaha pula makna Maqam Ibrahim pun boleh jadi macam-macam seperti yang kita jelaskan diatas tadi. Yang pasti adalah kita mengadap ke Kaabah dalam solat kita dan bukannya Maqam Ibrahim itu.

Dari segi hukum, perintah ini adalah sunat untuk solat di Maqam Ibrahim itu. Iaitu sunat solat tawaf lepas tawaf disitu. Ada mengatakan bahawa sunat jikalau kita melakukan tawaf sunat dan wajib jika melakukan tawaf wajib.

Satu lagi mengatakan bahawa perintah ini adalah salah satu dari perintah yang dinamakan amar Irsyadi. Iaitu sesuatu perintah yang memudahkan kita dalam kehidupan kita. Bukan melibatkan pahala jika membuatnya. Bermakna, kita disuruh untuk solat di Maqam Ibrahim itu supaya orang boleh tawaf dengan selesa dan kita tidak solat betul-betul disitu. Kerana kedudukannya adalah jauh sedikit dari dinding Kaabah, maka kita tidak mengganggu orang lain. Amar Irsyadi ini juga sama macam suruhan ambil dua saksi perempuan di dalam urusan perniagaan. Dalam surah Baqarah dikatakan bahawa hendaklah mengambil dua saksi. Tetapi jikalau perempuan, dua orang perempuan sama dengan seorang saksi lelaki kerana seorang perempuan boleh mengingatkan seorang lagi. Ini adalah kerana pada zaman itu, perempuan tidak biasa berurusan dalam perniagaan. Oleh kerana itu, mereka mungkin tidak biasa. Jadi itulah kerana mereka memerlukan lebih lagi saksi. Tapi pada zaman sekarang, tidak ada beza lagi, malahan ada perempuan yang lagi pandai dari lelaki, tidaklah perlu untuk menggunakan perintah ini secara zahirnya. Dengan memegang pendapat ini, tidaklah Islam dikatakan sebagai memandang rendah kepada wanita.

Ada yang kata Khalifah Umar ubah kedudukan Maqam Ibrahim. Mereka kata sepatutnya ia dekat betul dengan dinding Kaabah. Tapi sebenarnya, semasa ia dekat dengan dinding Kaabah itu adalah kerana orang letakkan disitu selepas ianya hanyut selepas banjir. Umar buat itu pun bukan dia buat sendiri tapi selepas berbincang. Kedudukan sekarang adalah kedudukan yang sepatutnya sepertimana dari dulu semasa zaman Nabi Ibrahim lagi. Ini semua adalah kerja-kerja puak Syiah.

381 – حَدَّثَنَا الْحُمَيْدِيُّ قَالَ حَدَّثَنَا سُفْيَانُ قَالَ حَدَّثَنَا عَمْرُو بْنُ دِينَارٍ قَالَ سَأَلْنَا ابْنَ عُمَرَ
عَنْ رَجُلٍ طَافَ بِالْبَيْتِ الْعُمْرَةَ وَلَمْ يَطُفْ بَيْنَ الصَّفَا وَالْمَرْوَةِ أَيَأْتِي امْرَأَتَهُ فَقَالَ قَدِمَ النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فَطَافَ بِالْبَيْتِ سَبْعًا وَصَلَّى خَلْفَ الْمَقَامِ رَكْعَتَيْنِ وَطَافَ بَيْنَ الصَّفَا وَالْمَرْوَةِ وَقَدْ كَانَ لَكُمْ فِي رَسُولِ اللَّهِ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ
وَسَأَلْنَا جَابِرَ بْنَ عَبْدِ اللَّهِ فَقَالَ لَا يَقْرَبَنَّهَا حَتَّى يَطُوفَ بَيْنَ الصَّفَا وَالْمَرْوَةِ

381. Telah menceritakan kepada kami Al Humaid berkata, telah menceritakan kepada kami Sufyan berkata, telah menceritakan kepada kami ‘Amru bin Dinar berkata, “Kami pernah bertanya kepada Ibnu ‘Umar tentang seseorang yang telah bertawaf di Ka’bah untuk ‘Umrah tetapi tidak melakukan sa’i antara Shafa dan Marwah. Apakah dia boleh berhubungan (jima’) dengan isterinya?” Maka Ibnu ‘Umar berkata, “setelah Nabi shallallahu ‘alaihi wasallam datang Makkah, lalu thawaf mengelilingi Ka’bah tujuh kali, salat di belakang Maqam ibrahim dua rakaat, lalu sa’i antara antara Shafa dan Marwah. Dan sungguh bagi kalian ada contoh tauladan yang baik pada diri Rasulullah.” Dan kami pernah bertanya kepada Jabir bin ‘Abdullah tentang masalah ini. Maka ia menjawab, “Dia sama sekali tidak mendekati isterinya hingga ia melaksanakan sa’i antara bukit Shafa dan Marwah.”

Hadis ini menunjukkan bahawa Nabi telah solat di belakang Maqam Ibrahim. Itu yang hendak dibawa oleh Imam Bukhari. Ini adalah seperti yang disebut di dalam ayat Quran di atas.

Hadis ini menunjukkan juga bahawa selepas thawaf, baginda telah melakukan solat sunat dua rakaat.

Hadis ini juga menunjukkan selagi tidak menyelesaikan ibadah Umrah, iaitu hingga selesai saie dan tahallul, belum boleh lagi untuk bersama dengan isteri.

Semasa Nabi solat dalam Kaabah itu, masih ada berhala lagi dalam Kaabah. Ini menjadi dalil bagi ulama yang mengatakan boleh solat dalam rumah ibadat agama lain walaupun ada berhala.

382 – حَدَّثَنَا مُسَدَّدٌ قَالَ حَدَّثَنَا يَحْيَى عَنْ سَيْفٍ يَعْنِي ابْنَ سُلَيْمَانَ قَالَ سَمِعْتُ مُجَاهِدًا قَالَ أُتِيَ ابْنُ عُمَرَ
فَقِيلَ لَهُ هَذَا رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ دَخَلَ الْكَعْبَةَ فَقَالَ ابْنُ عُمَرَ فَأَقْبَلْتُ وَالنَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَدْ خَرَجَ وَأَجِدُ بِلَالًا قَائِمًا بَيْنَ الْبَابَيْنِ فَسَأَلْتُ بِلَالًا فَقُلْتُ أَصَلَّى النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فِي الْكَعْبَةِ قَالَ نَعَمْ رَكْعَتَيْنِ بَيْنَ السَّارِيَتَيْنِ اللَّتَيْنِ عَلَى يَسَارِهِ إِذَا دَخَلْتَ ثُمَّ خَرَجَ فَصَلَّى فِي وَجْهِ الْكَعْبَةِ رَكْعَتَيْنِ

382. Telah menceritakan kepada kami Musaddad berkata, telah menceritakan kepada kami Yahya dari Saif -Ibnu Sulaiman- berkata, aku mendengar Mujahid berkata, ” Ibnu ‘Umar pernah di datangi dan ditanya, “itu Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam masuk ke dalam Ka’bah. Maka Ibnu ‘Umar berkata, “Aku lalu mendatangi Nabi shallallahu ‘alaihi wasallam, namun beliau telah keluar, aku mendapati Bilal sedang berdiri di antara dua pintu. Aku lalu bertanya kepada Bilal, “Apakah Nabi shallallahu ‘alaihi wasallam telah salat di dalam Ka’bah? Bilal menjawab, “Ya, dua rakaat antara dua tiang sebelah kiri dari arah kamu masuk, lalu beliau keluar dan salat di hadapan pintu Ka’bah dua rakaat.”

Ibn Umar amat suka ikut perbuatan Nabi. Sampaikan pernah Nabi hampir terjatuh di suatu tempat, itu pun dia hendak ikut juga. Apa yang dia ikut itu dinamakan Ittiba’ soori. Iaitu perbuatan dalam kehidupan Nabi yang biasa sebagai manusia. Tak wajib diikuti kerana ianya adalah ghairi tasy’iriyyah (bukan syariat). Tapi walaupun begitu, dia tetap menjaga. Begitulah sayangnya Ibn Umar dengan Nabi. Dia telah digelar Sayyidul Sahabah (ketua para sahabat) kerana dia telah menjadi rujukan dan sumber ilmu kepada manusia selepas wafatnya Nabi.

Dia nak tahu sangat perbuatan Nabi. Oleh itu apabila dia diberitahu bahawa Nabi telah masuk ke dalam Kaabah, dia telah bergegas untuk melihatnya. Kerana dia hendak melihat apa yang Nabi lakukan dalam Kaabah. Tapi, apabila dia sampai, Nabi telah keluar. Hanya tinggal Bilal yang memberitahu apakah yang Nabi telah lakukan.

Daripada hadis ini, ada pendapat yang kata harus untuk solat sunat mutlak dalam Kaabah. Pendapat jumhur ulama kata harus solat fardhu atau sunat dalam Kaabah atau atas bumbung Kaabah. Ini juga termasuk pendapat Imam Bukhari. Apabila berada dalam Kaabah, atau atasnya, boleh mengadap arah mana pun.

Binaan Kaabah bukan penting sebenarnya dalam perkara qiblat. Ingatlah bahawa Kaabah itu bukan berhala dan kita tidak mengadap kepada binaan itu. Kita mengadap arah itu. Katakanlah bangunan Kaabah itu runtuh atau tiada lagi, kita masih kena mengadap ke arah itu juga. Boleh solat mana-mana arah kalau dalam Kaabah. Oleh itu, kalau kita tidak dapat masuk Kaabah, kita masih boleh solat dalam Hijr Ismail kerana itu adalah seperti solat dalam Kaabah juga. Kerana Hijr Ismail atau Hatim itu sebenarnya sebahagian dari Kaabah juga. Tapi semasa pembinaan semula Kaabah semasa zaman Nabi, puak Quraish tidak mempunyai cukup wang yang bersih untuk membina Kaabah seperti pada zaman Nabi Ibrahim. Jadi bahagian Hatim itu mereka letak tanda melengkung sahaja. Oleh itu, dari ini kita dapat tahu bahawa binaan asal Kaabah bukan empat segi. Walaupun nama Kaabah itu bermaksud ’empat segi’, tapi tidak sebenarnya empat segi. Khalifah Ibn Zubair pernah tukar Kaabah supaya sama seperti zaman dahulu yang asal. Tapi selepas Khalifah Hajjaj mengambil pemerintahan Mekah, dia telah tukar balik kepada Kaabah zaman Quraish itu. Dia kata apa yang Ibn Zubair buat itu adalah atas dasar politik sahaja. Apabila zaman pemerintahan Khalifah Harun ar Rasyid, dia telah berbincang dengan Imam Malik untuk menukar kembali Kaabah itu seperti yang telah dibuat oleh Ibn Zubair kerana memang itulah yang sebenarnya bentuk Kaabah. Tapi Imam Malik kata jangan. Kerana dia takut nanti Kaabah akan jadi mainan pemerintah. Nanti apabila Khalifah lain naik, dia akan tukar pula lagi. Lagipun, memang Nabi tahu bahawa Kaabah itu tidak seperti yang sepatutnya, tapi baginda boleh terima keadaan itu.

Qiblat itu adalah sebagai tanda kesatuan. Penumpuan jiwa manusia dalam ibadat. Kalau tidak ada satu tempat tumpuan, maka manusia akan pilih banyak arah dalam ibadah dan kalau begitu, tidak ada kesatuan. Begitu berkatnya kiblat itu. Sampai sekarang, semua bangsa pergi kesana setiap masa. Dan tidak pernah sedetik pun dalam 24 jam tidak ada manusia atau jin tidak mengadapnya. Sebab solat akan sentiasa berlaku setiap masa dan ketika. Ini adalah kerana peredaran masa, apabila kita solat zuhur di sini, akan ada sahaja orang solat subuh atau asar di tempat lain.

– Imam Bukhari bawa hadis ini untuk menunjukkan bahawa Nabi solat di muka pintu. Maknanya baginda telah solat *depan* Maqam Ibrahim. Maknanya kiblat Kaabah pada Kaabah adalah berpusat di pintu. Imam solat berjemaah akan berdiri di situ. Maknanya bukan wajib solat belakang Maqam Ibrahim. Ianya cuma saranan sahaja untuk memudahkan orang untuk menjalankan tawaf. Tapi masih boleh lagi kalau nak solat di pintu iaitu berdekatan betul-betul depan Kaabah.

Banyak kisah mengarut pasal Kaabah ini. Ada yang kata sampai tak boleh tengok atas. Kalau tengok atas akan buta mata. Atau akan nampak terus Sidratul Muntaha. Ini tidak masuk akal. Padahal ada ketikanya tidak ada bumbung pun pada Kaabah.

Kita kucup Hajarul Aswad dan sentuh bucu Kaabah adalah sebagai tanda kasih. Nabi Ibrahim dan Nabi Muhammad pun buat juga begitu. Disitulah tempat bertemu mulut dan sentuhan kita dengan orang yang dicintai. Itu adalah tanda yang memang pasti Nabi ada buat. Kalau nak kirakan tempat lain, belum tentu lagi. Ianya seperti Nabi meninggalkan sesuatu untuk mentautkan sentuhan kita dan baginda. Kita ikut betul-betul macam Nabi buat. Kita tidak kisah mengucup Hajarul Aswad itu walaupun puak Karamitah pernah curi hajarul Aswad dan letak di tandas.

Pengajaran yang boleh diambil.

  1. Boleh masuk dalam Kaabah.
  2. Elok kalau dapat masuk dan solat dua rakaat. Sekarang kita boleh solat di Hijr Ismail/Hatim.
  3. Elok berdoa di dalamnya.
  4. Jika solat dalam Kaabah, boleh mengadap arah mana sahaja kalau dalam Kaabah.
  5. Nabi solat sunat dalam Kaabah bukan fardhu. Tapi ulama kata boleh. Sama sahaja antara fardhu dan sunat. Siap boleh berjemaah sekali pun.
  6. Sunat solat sunat dua rakaat lepas keluar Kaabah sepertimana yang Nabi lakukan dalam hadis ini.
  7. Boleh solat depan Maqam Ibrahim. Tidak semestinya di belakangnya. 
  8. Lepas masuk Kaabah kena tutup balik.

383 – حَدَّثَنَا إِسْحَاقُ بْنُ نَصْرٍ قَالَ حَدَّثَنَا عَبْدُ الرَّزَّاقِ أَخْبَرَنَا ابْنُ جُرَيْجٍ عَنْ عَطَاءٍ قَالَ سَمِعْتُ ابْنَ عَبَّاسٍ قَالَ
لَمَّا دَخَلَ النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ الْبَيْتَ دَعَا فِي نَوَاحِيهِ كُلِّهَا وَلَمْ يُصَلِّ حَتَّى خَرَجَ مِنْهُ فَلَمَّا خَرَجَ رَكَعَ رَكْعَتَيْنِ فِي قُبُلِ الْكَعْبَةِ وَقَالَ هَذِهِ الْقِبْلَةُ

383. Telah menceritakan kepada kami Ishaq bin Nashr berkata, telah menceritakan kepada kami Abdurrazaq telah mengabarkan kepada kami Ibnu Juraij dari ‘Atha’ berkata, aku mendengar Ibnu ‘Abbas berkata, “setelah Nabi shallallahu ‘alaihi wasallam masuk ke dalam Ka’bah, beliau berdo’a di seluruh penjuru tetapi tidak melakukan salat hingga beliau keluar darinya. Beliau kemudian salat dua rakaat dengan menghadap ke hadapan Ka’bah lalu bersabda: “Inilah kiblatku.”

Dalam hadis ini, Imam Bukhari hendak menunjukkan bahawa Nabi telah solat depan pintu Kaabah juga dan bukan di belakang Maqam Ibrahim.
Dalam hadis ini menunjukkan bahawa Nabi hanya berdoa sahaja dalam Kaabah itu, tidak dikatakan baginda bersolat. Ini bercanggah dengan riwayat Ibn Umar yang mengatakan Nabi solat dalam Kaabah. Mana yang benar?
Dalam sejarah, Nabi yang pastinya telah masuk Kaabah pada tahun ke 8 Hijrah iaitu semasa melakukan umrah. Masa baginda melakukan Haji Wada’ tak masuk, menunjukkan masuk Kaabah bukanlah salah satu rukun atau syarat. Waktu Nabi masuk itu, berhala masih ada lagi dalam Kaabah.

Jadi manakah hadis yang benar antara riwayat Ibn Abbas dan Ibn Umar? Adakah Nabi solat dalam Kaabah atau hanya berdoa sahaja? Riwayat Ibn Umar mengatakan dia bertanya sendiri kepada Bilal yang masuk sekali bersama Nabi. Ada beberapa sahabat lagi yang masuk bersama baginda. Dan riwayat yang mengatakan Nabi solat dalam Kaabah itu sabitnya lagi kuat. Athar sahabat yang kata Nabi solat lagi banyak. Ibn Abbas sendiri tidak ada dalam kejadian itu. Riwayat Ibn Abbas ini diambil berkemungkinan dari Usaamah. Usaamah pula memang ada masuk bersama Nabi dalam Kaabah tapi dia telah disuruh keluar oleh Nabi untuk ambil air sebab nak cuci dalam Kaabah. Sebab dalam Kaabah ada gambar-gambar. Oleh itu kerana dia keluar mungkin agak lama, dia tidak nampak Nabi solat di dalam Kaabah.

Andaian yang Nabi masuk dua kali tidak sesuai. Sekali sahaja Nabi masuk. Masa buat haji tak masuk pun. Nak menunjukkan tak perlu masuk dalam Kaabah. Ibadah sempurna walaupun tak masuk dalam Kaabah. Jadi kalau kita pun tak dapat masuk pun tidak mengapa.

Kuliah Maulana Asri

 

One Response to “Sahih Bukhari Kitab Solat Sesi 23 Bab Firman Allah: Dan Jadikanlah Tempat Sembahyang Bermula Dari Maqam (Nabi) Ibrahim”

  1. […] Hukum solat di belakang Makam Ibrahim. […]


Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s