We're just visitors

At the end of the game, the King and the Pawn goes into the same box

Sahih Bukhari Kitab Solat Sesi 16 Bab Jika Ketika Bersujud Kain Seseorang Yang Sedang Bersembahyang Terkena Isterinya April 25, 2013

Filed under: Hadith,Kitab Sembahyang — visitor74 @ 1:19 am

بَاب إِذَا أَصَابَ ثَوْبُ الْمُصَلِّي امْرَأَتَهُ إِذَا سَجَدَ

Bab 19 Jika Ketika Bersujud Kain Seseorang Yang Sedang Bersembahyang Terkena Isterinya

Kali ini Imam Bukhari hendak menceritakan tentang tempat solat dengan lebih khusus. Iaitu khusus kepada perbuatan Nabi sendiri. Sebelum ini diceritakan dalam bentuk umum sahaja.

Secara ringkasnya, Imam Bukhari hendak memberitahu bahawa tidak batal dan tidak makruh kalau baju kita tersentuh kepada perempuan yang dalam haidh. Sebab banyak kali kejadian seperti ini terjadi kepada baginda. Ianya juga tidak makruh kerana Nabi tidak membuat perkara yang makruh. Memang ada Nabi buat perkara makruh sesekali untuk menceritakan kepada umatnya bahawa perbuatan itu tidak haram. Tapi untuk perkara seperti itu, hanya Nabi lakukan sekali sahaja. Paling banyak pun dua kali.

Apa yang penting adalah kita solat di tempat yang tidak bernajis. Dan najis itu adalah najis aini iaitu najis yang boleh nampak. Bukan najis hukmi. Najis hukmi adalah najis yang kita tahu kerana Allah beritahu kepada kita. Seorang perempuan yang datang kotor (haidh) itu berada dalam najis hukmi, bukan najis aini. Kita boleh menyentuh mereka lagi.

Ugama lain ada yang kena jauh dengan perempuan. Pada mereka kalau semakin jauh dari perempuan lagi bagus. Sampaikan ada yang langsung tidak kahwin. Pada mereka molek sangatlah tu. Tapi Islam tidak begitu. Islam pentingkan hubungan. Lagilah elok kalau orang baik pun menikah juga dan berkembang biak. Jadi, mungkin ada orang yang baru masuk Islam dan dah biasa dengan fahaman salah itu, maka hadis ini menunjukkan bahawa boleh kalau dekat dengan perempuan Termasuk kalau sedang melakukan ibadat. Ini yang Imam Bukhari nak bawakan.

Selagi tak kena najis, solat tidak batal. Kalau kena darah haidh baru batal. Kalau kena pada tubuh wanita sahaja tidak mengapa. Walaupun kita solat berdekatan dengan najis pun tidak batal. Memanglah tidak molek kalau begitu. Contohnya, kita solat dan ada najis di bawah badan kita tapi tak kena badan, itu tidak membatalkan solat. Bukan nak suruh kita buat macam itu pula. Tapi nak kata bahawa sah solat itu.

Menghilangkan kekeliruan kepada yang ada masalah was-was. Kerana ada mazhab yang mengatakan bahawa kalau sentuh perempuan akan terbatal wudu. Imam Bukhari nak kata bahawa kalau sentuh pakaian sahaja atau pakaian kita sentuh mereka pun tidak batal. Pada pendapat dia, sentuh kulit pun memang dah tak batal. Tapi kepada yang kata batal kalau sentuh kulit pun, tidak batal kalau sentuh pakaian. Kalau sentuh rambut pun tak batal lagi.

Boleh solat dekat perempuan. Samada dia dalam jaga atau tidur. Melintang depan pun boleh. Sebab pernah Nabi pun buat begitu – Aisyah berada di hadapan baginda semasa baginda solat. Tapi Jangan khayal pula fikirkan macam-macam. Itu dah tak khusyuk. Kalau macam itu dah jadi lain dah. Hukum ini tidak khusus kepada lelaki sahaja. Kalau perempuan solat dan ada lelaki berdekatan pun tidak mengapa.

366 – حَدَّثَنَا مُسَدَّدٌ عَنْ خَالِدٍ قَالَ حَدَّثَنَا سُلَيْمَانُ الشَّيْبَانِيُّ عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ شَدَّادٍ عَنْ مَيْمُونَةَ قَالَتْ كَانَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يُصَلِّي وَأَنَا حِذَاءَهُ وَأَنَا حَائِضٌ وَرُبَّمَا أَصَابَنِي ثَوْبُهُ إِذَا سَجَدَ قَالَتْ وَكَانَ يُصَلِّي عَلَى الْخُمْرَةِ

366. Telah menceritakan kepada kami Musaddad dari Khalid berkata, telah menceritakan kepada kami Sulaiman Asy Syaibani dari ‘Abdullah bin Syidad dari Maimunah ia berkata, “Pernah Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam salat sementara aku berada di sampingnya, dan waktu itu aku sedang haid. Kadang-kadang kainnya terkena aku apabila beliau sujud. Kata Maimunah, Nabi SAW bersembahyang di atas khumrah (sejadah kecil sekadar cukup untuk muka ketika bersujud – atau dua tapak tangan).”

Pengajaran yang kita boleh dapat dari hadis ini:

  1. Harus bergaul rapat dengan perempuan dalam haidh. Mereka bukanlah najis.
  2. Menunjukkan kesucian badan dan kain perempuan yang berhaidh.
  3. Kebolehan memakai Khumrah. Ianya adalah sejadah kecil.
  4. Menunjukkan kemesraaan Nabi dan isteri. Nabi juga nak tunjuk bahawa ibadat tidak menghalang lelaki mendekati perempuan.

 

بَاب الصَّلَاةِ عَلَى الْحَصِيرِ

Bab 20 Bersembahyang Di Atas Tikar

Ada hadis Nabi suruh lekapkan dahi pada tanah. Tapi itu adalah hadis yang lemah. Imam Bukhari nak ajar bahawa kita kenalah berpegang dengan hadis yang sahih.

وَصَلَّى جَابِرُ بْنُ عَبْدِ اللَّهِ وَأَبُو سَعِيدٍ فِي السَّفِينَةِ قَائِمًا وَقَالَ الْحَسَنُ قَائِمًا مَا لَمْ تَشُقَّ عَلَى أَصْحَابِكَ تَدُورُ مَعَهَا وَإِلَّا فَقَاعِدًا

Jabir bin Abdillah dan Abu Said sembahyang dalam perahu sambil berdiri. Hasan berkata bersembahyanglah sambil berdiri (dalam perahu) selagi kamu tidak menyukarkan kawan-kawanmu. Bagaimanapun kamu hendaklah berpusing bersama pusingan perahu itu. Tetapi kalau menyusahkan mereka, bersembahyang lah sambil duduk.

Apakah persamaan antara tikar dan perahu? Dalam tajuk utama diletakkan berkenaan dengan tikar tapi dalam tajuk kedua diletakkan berkenaan perahu pula. Imam Bukhari nak beritahu bahawa solat diatas perahu itu macam ada lapik juga. Tidak sujud diatas tanah dan didalam perahu yang diperbuat dari kayu. Tidak menjadi kesalahan. Dalam matan yang penuh pada hadis Jabir dan Abu Said itu, mereka sudah berlabuh dan mereka boleh sahaja untuk pergi ke pantai untuk solat tapi mereka tidak pergi. Menunjukkan kebolehan solat di atas perahu. Mereka solat dalam keadaan berdiri, menunjukkan kena berdiri selagi mampu.

Hasan Basri mengatakan kalau solat dalam perahu, solat berdiri selagi tidak menyusahkan. Dan pada permulaan solat sahaja kena ikut kiblat. Lepas itu pusing sahaja ikut perahu itu. Ada yang terjemah kata-kata Hasan itu sebagai: jikalau perahu pusing, kita pun kena pusing ikut kiblat juga. Supaya dada kita sentiasa mengadap kiblat. Tapi tak praktikal kalau macam tu.

367 – حَدَّثَنَا عَبْدُ اللَّهِ بْنُ يُوسُفَ قَالَ أَخْبَرَنَا مَالِكٌ عَنْ إِسْحَاقَ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ أَبِي طَلْحَةَ عَنْ أَنَسِ بْنِ مَالِكٍ أَنَّ جَدَّتَهُ مُلَيْكَةَ دَعَتْ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ لِطَعَامٍ صَنَعَتْهُ لَهُ فَأَكَلَ مِنْهُ ثُمَّ قَالَ قُومُوا فَلِأُصَلِّ لَكُمْ قَالَ أَنَسٌ فَقُمْتُ إِلَى حَصِيرٍ لَنَا قَدْ اسْوَدَّ مِنْ طُولِ مَا لُبِسَ فَنَضَحْتُهُ بِمَاءٍ فَقَامَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ وَصَفَفْتُ وَالْيَتِيمَ وَرَاءَهُ وَالْعَجُوزُ مِنْ وَرَائِنَا فَصَلَّى لَنَا رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ رَكْعَتَيْنِ ثُمَّ انْصَرَفَ

367. Telah menceritakan kepada kami ‘Abdullah bin Yusuf berkata, telah mengabarkan kepada kami Malik dari Ishaq bin ‘Abdullah bin Abu Thalhah dari Anas bin Malik bahwa neneknya, Mulaikah, mengundang Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam untuk hidangan yang ia masak untuk beliau. Beliau kemudian memakan sebahagian makanan tersebut kemudian bersabda: “Berdirilah, biar aku mengimami kalian salat.” Anas berkata, “Maka aku langsung mengambil tikar milik kami yang sudah lusuh dan hitam akibat lama telah digunakan. Aku lalu memercikinya dengan air, kemudian Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam berdiri diatasnya. Aku dan seorang anak yatim lalu membuat saf di belakang beliau, sementara orang tua (nenek) berdiri di belakang kami. Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam lalu shalat memimpim kami sebanyak dua rakaat lalu pergi.”

Pengajaran dari hadis ini:

  1. Boleh terima undangan makan walau dari perempuan asalkan tidak ada tohmahan. Atau boleh jadi fitnah. Fitnah itu kalau ada orang tengok mereka tak berkenan, boleh kata macam-macam atau suami dia tak suka.
  2. Jemputan makan tidak semestinya untuk kenduri kahwin sahaja.
  3. Keharusan solat sunat berjemaah di rumah. Asalnya, ajakan itu adalah untuk makan sahaja. Tapi Nabi tak mahu hanya makan sahaja. Sebab itu baginda ajak mereka solat bersama.
  4. Elok membersihkan tempat sembahyang seperti sejadah sebelum memulakan solat. Anas dalam hadis ini telah membersihkan tikar itu dan memerciknya dengan air. 
  5. Kanak-kanak boleh berdiri dalam saf sama dengan orang dewasa. Seeloknya kena yang sudah mumayyiz. Mazhab Syafie longgar berkenaan ini. Eloklah begitu. Kalau mazhab Hanafi, mereka tak benarkan langsung.
  6. Saf perempuan di belakang saf lelaki. Kalau seorang pun, dia kena berdiri sendiri. Tak boleh masuk saf lelaki atau tarik lelaki ke bawah. Kalau lelaki, tidak boleh kalau seorang sahaja di saf belakang. Dia kena tarik orang dari saf hadapan. Untuk perempuan pun begitu juga, apabila dia dalam saf perempuan, tidak boleh duduk berseorangan. Kena tarik seseorang dari saf hadapan.
  7. Sembahyang dan wudu kanak-kanak mumayyiz adalah sah. Sebab dalam hadis ini seorang lagi budak yang solat bersama Anas dipanggil ‘anak yatim’. Kalau sudah baligh tidak dipanggil anak yatim lagi. Mereka yang mumayyiz tidak wajib solat lagi. Pahala solatnya diberikan kepada ibubapanya. Kalau dah mumayyiz, nak jadi imam solat pun boleh.
  8. Keharusan sujud atas tikar. Inilah perkara penting yang hendak dibawa oleh Imam Bukhari dalam hadis ini. 
  9. Solat sunat lebih afdhal di rumah. Masjid asalnya dibina untuk solat fardhu. Jadi kalau di masjid jangan kacau solat fardhu orang lain. Macam kita baca Quran, jangan kuat sangat sampai ganggu orang yang solat fardhu. Doa pun jangan kuat.
  10. Solat membawa berkat kepada rumah dan penghuninya. Sebab orang ajak Nabi makan di rumahnya itu untuk mendapat berkat. Itu sebab dia solat di rumah itu. Nabi pernah katakan bahawa jangan jadikan rumah seperti kubur – tidak ada orang solat. Solat yang perlu dilakukan di rumah adalah solat sunat. Solat fardhu sebenarnya kena jemaah di masjid.
  11. Tidaklah perlu untuk buat solat khas apabila baru masuk rumah. Banyak yang buat solat hajat ajak ramai-ramai orang datang. Padahal itu bukan Sunnah. Kadang-kadang tu, hanya solat hajat itu sahaja mereka buat. Tapi selepas itu tuan rumah itu tidak pun buat solat sunat di rumah itu. 
  12. Apabila makmum lebih dari seorang, kena buat saf dibelakang imam.
  13. Solat makmum yang berseorangan dibelakang saf lain adalah sah. Kerana mengambil dalil perempuan tua yang berseorangan dibelakang saf lelaki. Ada yang berpendapat bahawa boleh kalau lelaki solat di belakang saf menggunakan hadis ini. Tapi ada juga yang tidak menerimanya. Seperti Imam Ahmad. Yang dalam hadis ini sebab dia perempuan, jadi dia tidak boleh masuk saf lelaki. Itu sebab dia seorang sahaja. Bukhari dalam golongann pertama – boleh kalau solat berseorangan di belakang saf. Cuma makruh.
Advertisements
 

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s