We're just visitors

At the end of the game, the King and the Pawn goes into the same box

Sahih Bukhari Kitab Solat Sesi 12 Bab Jika Seseorang Bersembahyang Dengan Memakai Pakaian Yang Ada Lambang Salib Ataupun Gambar-Gambar Lain April 21, 2013

Filed under: Hadith,Kitab Sembahyang — visitor74 @ 11:24 pm
Tags: , , ,

بَاب إِنْ صَلَّى فِي ثَوْبٍ مُصَلَّبٍ أَوْ تَصَاوِيرَ هَلْ تَفْسُدُ صَلَاتُهُ وَمَا يُنْهَى عَنْ ذَلِكَ

Bab 15 Jika Seseorang Bersembahyang Dengan Memakai Pakaian Yang Ada Lambang Salib Ataupun Gambar-Gambar Lain (Lain Padanya), Adakah Batal Sembahyangnya? Dan Bab Pakaian-Pakaian Yang Dilarang Memakainya Pada Ketika Bersembahyang

Sambungan berkenaan pakaian yang dilarang. Setakat manakah larangannya?

Dalam tajuk ini sebenarnya banyak juzuk. Pertamanya, tentang pakaian bergambar salib. Keduanya, pakaian yang bergambar. Sebelum ini tentang baju bercorak. Samada gambar adalah gambar makhluk bernyawa atau tidak. Ketiganya, hukum solat dengan pakaian-pakaian itu. Keempat, tentang pakaian yang dilarang dalam solat.

Kain itu samada dipakai atau diletak berdekatan. Kerana dalam tajuk Imam Bukhari meletakkan tajuk memakai, tapi dalam hadis yang diberikan sebagai dalil, kain itu tidak dipakai.
Bukhari sebenarnya tak nyatakan hukum dalam tajuknya. Hanya pertanyaan. Itu adalah kaedah dia. Isyarat kepada ada khilaf. Imam Bukhari tahu bahawa ada khilaf ulama tentang perkara ini dan mereka pun ada hujjah masing-masing. Tapi kita tahu bahawa jawapan kepada soalan yang dikemukakan dalam tajuk diatas ada dalam hadis. Kalau mengerti apa yang hendak disampaikan oleh Imam Bukhari, maka kita akan tahu, apakah pegangan beliau. Pada Bukhari, memakai pakaian sebegitu adalah makruh. Tidak batal solatt itu. Kerana padanya, pakaian dalam solat hanya kena tutup aurat dan bersih. Kita tahu bahawa ianya tidak membatalkan solat sebab Nabi tak henti solat. Kalau solat dia itu batal, dia tentu sudah memberhentikan solatnya. Dia pun kemudian dari itu, tidak larang dengan jelas hingga menunjukkan bahawa jelas bahawa solat tidak sah. Cuma memang ada ulama yang kata tak sah. Perbezaan yang ada ini adalah sebab mereka menggunakan kaedah yang berbeza. Adakah apabila Nabi suruh buang kain langsir itu menunjukkan bahawa solat batal atau tidak. Begitu juga jikalau ada kata-kata Nabi yang mengatakan dalam bentuk larangan, adakah ianya wajib untuk diikuti atau sunat sahaja?

Jelas bahawa akan rosak akidah seseorang yang pakai salib dengan menganggap ia mulia. Tapi kalau dia tak perasan bahawa ada lambang salib? Atau ada lambang macam salib tapi kita tak anggap ia mulia? Iaitu samada ia ada dibaju atau di tempat lain seperti di pinggan makan? Tidak pernah hadis yang kata Nabi larang sebegitu. Sepatutnya Nabi kena cakap kalau salah. Jadi, daripada ini, Imam Bukhari mengambil pendekatan bahawa tidak batal solat.

Bagaimana dengan ada gambar? Di zaman sekarang, gambar ada merata-rata termasuklah ada dalam duit dan kita sentiasa membawa duit itu dalam dompet atau kocek kita. Ulama membahagikan pula mana gambar yang haram dan mana yang tidak. Ada yang membahagikan samada gambar itu adalah benda bernyawa atau tidak. Samada gambar itu penuh atau tidak – kerana kalau tak penuh, tentulah tidak dapat hidup – macam gambar harimau kepala sahaja. Kemudian, ada yang membahagikan jikalau gambar itu dipuja atau tidak. Kerana faham kenapakah Nabi melarang gambar. Nabi tak beri ada gambar kerana pada zamannya gambar-gambar itu dipuja. Jadi Nabi melarang ada gambar kerana baginda nak hapuskan yang boleh menyebabakan manusia jadi syirik. Dan tidak semestinya hanya gambar binatang atau makhluk hidup sahaja yang boleh dipuja. Yang bukan binatang pun ada dipuja seperti gambar matahari – dipuja oleh orang Jepun, contohnya. Atau gambar pokok Krismas, atau gambar pokok yang dipuja oleh orang Hindu dan sebagainya. Pendek kata, kita kena sensitif dengan gambar yang digunakan, jangan guna gambar item yang dipuja orang kafir.

Jangan taksub sangat tentang gambar ini. Ingatlah bahawa dalam TV pun ada gambar juga. Dan gambar ini penting dalam pembelajaran. Contohnya nak ajar tentang anatomi spesimen. Begitu juga kalau ada yang kata gambar itu adalah benda yang hidup, bagaimana pula dengan robot? Bukankah robot itu memang dah sebagai bentuk manusia dan boleh bergerak pula lagi? Bagaimana pula dengan gambar Pasport? Gambar itu perlu, kalau tidak, tidak dapat dipastikan siapakah pemilik passport itu dengan cepat. Dan dalam dunia polis, gambar penjenayah amat penting untuk diletakkan supaya orang kenal siapakah penjenayah. Maka, dalam banyak keadaan, memang gambar itu diperlukan. Kita kena ingat bahawa asal hukum adalah nak tutup pintu syirik. Menjaga aqidah itu yang penting.

Kalau orang lain, perbuatan itu adalah makruh. Tapi Nabi tidak membuat yang makruh. Perbuatan Nabi itu adalah untuk mengajar umatnya bahawa ianya tidak haram. Kerana kalau baginda tidak buat, mungkin manusia akan sangka bahawa perbuatan itu adalah haram. Ini adalah satu pendapat. 

361 – حَدَّثَنَا أَبُو مَعْمَرٍ عَبْدُ اللَّهِ بْنُ عَمْرٍو قَالَ حَدَّثَنَا عَبْدُ الْوَارِثِ قَالَ حَدَّثَنَا عَبْدُ الْعَزِيزِ بْنُ صُهَيْبٍ عَنْ أَنَسِ بْنِ مَالِكٍ كَانَ قِرَامٌ لِعَائِشَةَ سَتَرَتْ بِهِ جَانِبَ بَيْتِهَا فَقَالَ النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ أَمِيطِي عَنَّا قِرَامَكِ هَذَا فَإِنَّهُ لَا تَزَالُ تَصَاوِيرُهُ تَعْرِضُ فِي صَلَاتِي

361. Telah menceritakan kepada kami Abu Ma’mar ‘Abdullah bin ‘Amru berkata, telah menceritakan kepada kami ‘Abdul Warits berkata, telah menceritakan kepada kami ‘Abdul ‘Aziz bin Shuhaib dari Anas bin Malik, Aisyah ada sehelai langsir, beliau menutup satu sudut rumahnya dengan langsir itu. Setelah melihatnya, Nabi shallallahu ‘alaihi wasallam lalu bersabda: “Buangkan langsir itu dari hadapanku, kerana gambar-gambarnya terus mengganggu salatku.”

Tidak jelas didalam hadis ini yang kain itu mengandungi gambar salib. Tapi kenapa Bukhari letak didalam tajuk itu berkenaan dengan salib pula? Dan bukan Nabi pakai pun pakaian yang ada salib. Padahal dalam tajuk Bukhari letak ‘memakai’.

Langsir Nabi suruh buang itu mengandungi gambar kuda bersayap. Ini kita ketahui dari riwayat yang lain. Ini menunjukkan Nabi larang perkara yang ada unsur khurafat, tahyul dan khayalan. Islam mengajar umatnya duduk dalam realiti. Mana ada kuda yang ada sayap. Oleh itu, jangan kita letak gambar yang sebegitu, samada ada orang sembah gambar itu atau sebab khayalan. Walaubagaimanapun, Imam Bukhari kata solat itu sah. Ada pula yang kata bila Nabi dah larang, kita tak boleh pakai dan kalau pakai juga, solat tak sah. Itu adalah pendapat ulama yang lain. Mereka menggunakan kaedah yang berbeza. Sebab itu Bukhari letak dalam bentuk soalan sebab ada khilaf. Imam Bukhari menghormati pendapat orang lain. Tapi dalam kitabnya ini, tentulah dia hendak memberitahu pendapat dia.

Jadi, kenapa Bukhari letak pasal salib pula?:

1. Larangan itu berdasarkan kaedah lebih lebih lagi. Atau dinamakan Mimbaabil awla. Kalau langsir itu dilarang, memakainya lagi terlarang. Kalau gambar pun dilarang, kalau gambar salib lagilah.
2. Gambar yang melibatkan perkara khayalan pun tak boleh.
3. Kalau letak pada langsir pun tidak elok, kalau dipakai lagi tak elok.
4. Makruh kalau gantung. Kalau dipakai, lagilah.

Kalau pakai pakaian yang ada gambar Salib lagi teruk . Nabi tidak biarkan. Membawa kesesatan.

Selepas Nabi suruh buang, Aisyah telah potong-potong kain langsir itu dan buat jadi sampul bantal. Nabi tengok dan baginda tidak marah. Kerana dalam keadaan itu, sudah tidak muliakan. Lain kalau digantung.

Antara pengajaran lain yang kita boleh dapat dari hadis ini:

Langsir boleh pakai. Yang Nabi larang itu bukanlah sebab pasang langsir, tapi sebab langsir itu ada gambar tak elok. Ini adalah dinamakan Haram lighairih. Iaitu haram sebab benda lain. Berbeza dengan daging babi, contohnya. Itu dinamakan haram dizaatih. Daging babi akan sentiasa haram, buatlah masak macam mana pun. Akan jadi haram juga.

Elok jikalau seorang isteri itu ingin buat sesuatu untuk menyenangkan hati suami. Aisyah pasang langsir itu pun sebab nak mencantikkan rumah.

Dilarang memasang salib atau sesuatu yang dipuja. Terutama kalau nampak masa solat.

Kalau pakai lagi dilarang.

Orang nak solat kena hilangkan apa-apa perkara yang boleh hilangkan khusyuk.

Gambar mengganggu, bukan membatalkan. Ini kerana kita boleh lihat bahawa Nabi tak solat semula.

Jangan pakai baju bertulisan. Kurang pahala. Nanti orang lain akan tengok pada baju kita dan cuba baca pula. Itu akan mengurangkan pahala orang yang pakai baju itu dan yang melihat. Rugi sahaja, padahal datang solat berjemaah tu nak pahala lebih.

Lagi makruh kalau ada patung. Ada ulama sampai kata kalau patung adalah haram.

Islam membenarkan perhiasan yang cantik.

Jangan ada perkara yang boleh menyebabkan jin syaitan suka bertempek. Mereka suka tempat macam gambar yang tidak elok. Padahal kita disuruh buat supaya buat supaya malaikat suka dekat dengan kita. Baru bertambah baik hidup kita.

Kuliah Maulana Asri

 

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s