We're just visitors

At the end of the game, the King and the Pawn goes into the same box

Sahih Bukhari Kitab Solat Sesi 9 Bab Bersembahyang Tanpa Selendang April 18, 2013

بَاب الصَّلَاةِ بِغَيْرِ رِدَاءٍ

Bab 11 Bersembahyang Tanpa Selendang

Kenapa Imam Bukhari membawakan tajuk ini pula? Padahal sebelum ini dia membawakan isu aurat. Sepatutnya dia sambung kisah peha, tapi tidak ada pula dalam tajuk ini. Begitulah Imam Bukhari, dia akan tarik brek kadang-kadang.

Imam Bukhari nak bawa kalau seseorang itu ada lebih dari satu kain, tidak semestinya dia pakai dua kain. Boleh sahaja kalau seseorang itu pakai satu kain sahaja. Dalam hadis yang dibawanya dibawah, menceritakan hal Jabir yang ada kain lain tapi dia pakai satu kain sahaja. Sebab sebelum ini Imam Bukhari membawakan hadis yang mana Umar kata kalau Allah telah beri rezeki, maka pakailah dua helai. Imam Bukhari nak kata bahawa kalau ada dua kain pun, boleh lagi kalau nak pakai satu kain. Dan Imam Bukhari nak kata bahawa boleh kalau solat tak pakai selendang tutup bahu. Solat masih sah lagi. Sebab ada pendapat seperti Imam Ahmad yang mengatakan kalau solat kena tutup bahu.

357 – حَدَّثَنَا عَبْدُ الْعَزِيزِ بْنُ عَبْدِ اللَّهِ قَالَ حَدَّثَنِي ابْنُ أَبِي الْمَوَالِي عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ الْمُنْكَدِرِ قَالَ دَخَلْتُ عَلَى جَابِرِ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ وَهُوَ يُصَلِّي فِي ثَوْبٍ مُلْتَحِفًا بِهِ وَرِدَاؤُهُ مَوْضُوعٌ فَلَمَّا انْصَرَفَ قُلْنَا يَا أَبَا عَبْدِ اللَّهِ تُصَلِّي وَرِدَاؤُكَ مَوْضُوعٌ قَالَ نَعَمْ أَحْبَبْتُ أَنْ يَرَانِي الْجُهَّالُ مِثْلُكُمْ رَأَيْتُ النَّبِيَّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يُصَلِّي هَكَذَا

357. Telah menceritakan kepada kami ‘Abdul Aziz bin ‘Abdullah berkata, telah menceritakan kepadaku Ibnu Abu Al Mawali dari Muhammad bin Al Munkadir berkata, “Aku masuk menemui Jabir bin ‘Abdullah yang saat itu sedang salat dengan berselimut menggunakan sehelai kain sahaja, sedangkan selendangnya ada tergantung pada gantungan baju. Setelah dia selesai kami bertanya, “Wahai Abu ‘Abdullah, engkau bersembahyang dengan keadaan selendangmu ada tergantung? ‘ Maka Jabir menjawab, “Benar. Sesungguhnya aku mahu dilihat oleh orang jahil seperti kamu. Aku pernah melihat Nabi shallallahu ‘alaihi wasallam salat begini.”

—————————————————————————————————————————————

بَاب مَا يُذْكَرُ فِي الْفَخِذِ

Bab 12 Apa Yang Disebutkan Tentang Paha

قَالَ أَبُو عَبْد اللَّهِ وَيُرْوَى عَنْ ابْنِ عَبَّاسٍ وَجَرْهَدٍ وَمُحَمَّدِ بْنِ جَحْشٍ عَنْ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ الْفَخِذُ عَوْرَةٌ وَقَالَ أَنَسُ بْنُ مَالِكٍ حَسَرَ النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ عَنْ فَخِذِهِ قَالَ أَبُو عَبْد اللَّهِ وَحَدِيثُ أَنَسٍ أَسْنَدُ وَحَدِيثُ جَرْهَدٍ أَحْوَطُ حَتَّى يُخْرَجَ مِنْ اخْتِلَافِهِمْ وَقَالَ أَبُو مُوسَى غَطَّى النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ رُكْبَتَيْهِ حِينَ دَخَلَ عُثْمَانُ وَقَالَ زَيْدُ بْنُ ثَابِتٍ أَنْزَلَ اللَّهُ عَلَى رَسُولِهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ وَفَخِذُهُ عَلَى فَخِذِي فَثَقُلَتْ عَلَيَّ حَتَّى خِفْتُ أَنْ تَرُضَّ فَخِذِي

Abu Abdillah berkata, diriwayatkan dari Ibnu Abbas, Jarhad dan Muhammad bin Jahsyn, sabda baginda: peha itu aurat.
Anas berkata: Nabi Saw menyingkap kain yang dipakainya sehingga terdedah pahanya.
Abu Abdillah (Imam Bukhari) berkata: hadis Anas lebih kuat sanadnya dan hadis Jarhad lebih cermat untuk keluar dari perselisihan (khilaf mereka).
Abu Musa menceritakan Nabi Saw menutup kedua lututnya apabila Uthman masuk.
Kata Zaid bin Tsabit: pernah Allah mewahyukan kepada rasulNya ketika paha baginda berada diatas pehaku. Aku berasa amat berat sehingga aku bimbang pehaku akan patah kerananya.

Tiga sahabat meriwayatkan dari Nabi yang mengatakan bahawa peha itu aurat. Iaitu Ibnu Abbas, Jarhad dan Muhammad bin Jahsyn. Tetapi ada juga hadis riwayat Anas yang kata lain. Kerana Anas sendiri nampak peha Nabi. Imam Bukhari selepas membuat kajian terperinci mengatakan bahawa hadis riwayat Anas yang mengatakan dia nampak peha Nabi itu lebih kuat. Tetapi, Imam Bukhari adalah seorang yang menghormati juga pendapat lain, maka dia kata lebih cermat kalau tutup juga peha itu. Dan itu boleh mengelakkan dari syubhah.

Bukhari membawakan riwayat Ibn Abbas secara tamrid sebagai isyarat kepada dhaif padanya. Kajian mendalam telah dijalankan. Dalam Islam, hadis yang hendak dijadikan hukum mestilah hadis yang sahih betul-betul.

Hadis riwayat Abu Musa itu mengatakan bahawa apabila Uthman hendak masuk menemui baginda, baru baginda menutup pehanya. Sebelum itu, baginda bersama dengan Abu Bakr dan Umar, tapi baginda tak tutup lutut. Menunjukkan bahawa peha itu tidak aurat, kerana kalau ianya aurat, tentulah baginda tidak akan membiarkannya terdedah. Yang Nabi tutup semasa Uthman masuk itu adalah sebagai adab sahaja. Aisyah pernah tanya Nabi kenapa bila Uthman masuk, baginda tutup pehanya. Baginda jawap: “bagaimana aku tidak malu dengan orang yang malaikat pun malu?”.

Hadis riwayat Zaid bin Tsabit mengatakan bahawa paha dia bersentuh peha dengan peha Nabi semasa Nabi sedang menerima wahyu. Tentulah waktu itu peha mereka berlapik. Ini menunjukkan bahawa peha bukan aurat kerana kalau aurat, berlapik pun tidak boleh sentuh. Seperti juga kita tidak boleh sentuh faraj perempuan walaupun berlapik.

Ulama pecah kepada empat golongan berkenaan peha:
1. Yang mengatakan peha adalah aurat: dipegang oleh ulama antaranya seperti Atha dan Imam Syafie
2. Peha tidak aurat: dipegang oleh ulama seperti Daud Zahiri, Ibn Hazm dan Imam Malik
3. Tidak aurat ditempat tertentu seperti di tandas dan tempat seumpamanya. Ada tempatnya dibenarkan terbuka peha.
4. Peha sebagai aurat ringan dan tidak wajib ditutup. Sunat ditutup. Pendapat ini dipegang oleh Imam Bukhari dan Ibn Qayyim.

Tapi dengan kita tahu hukum, bolehlah kita menyesuaikan pakaian dengan keadaan. Menyenangkan kita dalam kehidupan. Dan tidaklah kita pandang serong kepada orang yang tidak menutup pehanya. Mungkin mereka memegang pendapat seperti Imam Bukhari ini.

Atau kita boleh ambil hadis Jarhad untuk menjaga aurat kecil dan hadis riwayat Anas dalam menjaga aurat besar. Jadi tiada berlawanan.

358 – حَدَّثَنَا يَعْقُوبُ بْنُ إِبْرَاهِيمَ قَالَ حَدَّثَنَا إِسْمَاعِيلُ بْنُ عُلَيَّةَ قَالَ حَدَّثَنَا عَبْدُ الْعَزِيزِ بْنُ صُهَيْبٍ عَنْ أَنَسِ بْنِ مَالِكٍ أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ غَزَا خَيْبَرَ فَصَلَّيْنَا عِنْدَهَا صَلَاةَ الْغَدَاةِ بِغَلَسٍ فَرَكِبَ نَبِيُّ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ وَرَكِبَ أَبُو طَلْحَةَ وَأَنَا رَدِيفُ أَبِي طَلْحَةَ فَأَجْرَى نَبِيُّ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فِي زُقَاقِ خَيْبَرَ وَإِنَّ رُكْبَتِي لَتَمَسُّ فَخِذَ نَبِيِّ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ ثُمَّ حَسَرَ الْإِزَارَ عَنْ فَخِذِهِ حَتَّى إِنِّي أَنْظُرُ إِلَى بَيَاضِ فَخِذِ نَبِيِّ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فَلَمَّا دَخَلَ الْقَرْيَةَ قَالَ اللَّهُ أَكْبَرُ خَرِبَتْ خَيْبَرُ إِنَّا إِذَا نَزَلْنَا بِسَاحَةِ قَوْمٍ { فَسَاءَ صَبَاحُ الْمُنْذَرِينَ }
قَالَهَا ثَلَاثًا قَالَ وَخَرَجَ الْقَوْمُ إِلَى أَعْمَالِهِمْ فَقَالُوا مُحَمَّدٌ قَالَ عَبْدُ الْعَزِيزِ وَقَالَ بَعْضُ أَصْحَابِنَا وَالْخَمِيسُ يَعْنِي الْجَيْشَ قَالَ فَأَصَبْنَاهَا عَنْوَةً فَجُمِعَ السَّبْيُ فَجَاءَ دِحْيَةُ الْكَلْبِيُّ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ فَقَالَ يَا نَبِيَّ اللَّهِ أَعْطِنِي جَارِيَةً مِنْ السَّبْيِ قَالَ اذْهَبْ فَخُذْ جَارِيَةً فَأَخَذَ صَفِيَّةَ بِنْتَ حُيَيٍّ فَجَاءَ رَجُلٌ إِلَى النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فَقَالَ يَا نَبِيَّ اللَّهِ أَعْطَيْتَ دِحْيَةَ صَفِيَّةَ بِنْتَ حُيَيٍّ سَيِّدَةَ قُرَيْظَةَ وَالنَّضِيرِ لَا تَصْلُحُ إِلَّا لَكَ قَالَ ادْعُوهُ بِهَا فَجَاءَ بِهَا فَلَمَّا نَظَرَ إِلَيْهَا النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ خُذْ جَارِيَةً مِنْ السَّبْيِ غَيْرَهَا قَالَ فَأَعْتَقَهَا النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ وَتَزَوَّجَهَا فَقَالَ لَهُ ثَابِتٌ يَا أَبَا حَمْزَةَ مَا أَصْدَقَهَا قَالَ نَفْسَهَا أَعْتَقَهَا وَتَزَوَّجَهَا حَتَّى إِذَا كَانَ بِالطَّرِيقِ جَهَّزَتْهَا لَهُ أُمُّ سُلَيْمٍ فَأَهْدَتْهَا لَهُ مِنْ اللَّيْلِ فَأَصْبَحَ النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ عَرُوسًا فَقَالَ مَنْ كَانَ عِنْدَهُ شَيْءٌ فَلْيَجِئْ بِهِ وَبَسَطَ نِطَعًا فَجَعَلَ الرَّجُلُ يَجِيءُ بِالتَّمْرِ وَجَعَلَ الرَّجُلُ يَجِيءُ بِالسَّمْنِ قَالَ وَأَحْسِبُهُ قَدْ ذَكَرَ السَّوِيقَ قَالَ فَحَاسُوا حَيْسًا فَكَانَتْ وَلِيمَةَ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ

358. Telah menceritakan kepada kami Ya’qub bin Ibrahim berkata, telah menceritakan kepada kami Ima’il bin ‘Ulayyah berkata, telah menceritakan kepada kami ‘Abdul ‘Aziz bin Shuhaib dari Anas bin Malik bahawa Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam berperang di Khaibar. Maka kami melaksanakan salat subuh di sana di awal waktu subuh, selepas itu Nabi shallallahu ‘alaihi wasallam dan Abu Thalhah mengendarai kenderaan masing-masing, sementara aku membonceng Abu Thalhah. Nabi shallallahu ‘alaihi wasallam memecut kenderaannya di satu lorong Khaibar dan saat itu sungguh lututku menyentuh paha Nabi shallallahu ‘alaihi wasallam. Kemudian baginda menyingkap kain dari pahanya hingga aku dapat melihat paha Nabi shallallahu ‘alaihi wasallam yang putih. Ketika memasuki ke Khaibar beliau bersabda: “Allahu Akbar, musnahlah Khaibar! Sungguh, jika kami mendatangi ke dalam suatu kaum, maka amat buruklah hari orang-orang yang tidak mengendahkan amaran yang telah diberikan ‘ (Qs. Asf Shaffaat: 177). Beliau mengucapkan begitu tiga kali.” Anas bin Malik melanjutkan, “(Saat itu) penduduk Khaibar keluar untuk melakukan kerja masing-masing, apabila menyedari mereka telah diserang, mereka lantas berkata, ‘Muhammad! ‘ ‘Abdul ‘Aziz berkata, “Sebahagian sahabat kami menyebutkan, “Muhammad bersama tenteranya! ‘ Anas berkata, Maka kami pun menakluk mereka dengan kekerasan (peperangan), maka setelah kemenangan dicapai, para tawanan dikumpulkan. Kemudian datanglah Dihyah Al Kalbi seraya berkata, “Wahai Nabi Allah, berikan aku seorang hamba wanita dari tawanan itu!” Maka Nabi shallallahu ‘alaihi wasallam berkata, “Pergilah ambil seorang hamba wanita.” Dihyah lantas mengambil Safiyyah binti Huyai. Tiba-tiba datang seseorang kepada Nabi shallallahu ‘alaihi wasallam dan berkata, “Wahai Nabi Allah, Tuan telah memberikan Safiyyah binti Huyai kepada Dihyah! Padahal dia adalah anak ketua suku Quraizhoh dan suku Nadhir. Dia tidak layak kecuali untuk Tuan.” Beliau lalu bersabda: “Panggillah Dihyah dan Safiyyah juga.” Maka Dihyah datang dengan membawa Safiyyah. Tatkala Nabi shallallahu ‘alaihi wasallam melihat Safiyyah, beliau berkata, “Ambillah wanita tawanan yang lain selain dia.” Lalu Nabi shallallahu ‘alaihi wasallam memerdekakan Safiyyah dan menikahinya.” Tsabit berkata kepada Anas bin Malik, “Apa yang menjadi maharnya?” Anas menjawab, “Dirinya sendiri. Baginda memerdekakan dan menikahinya.” Dalam perjalanan pulang, Ummu Sulaim mengandam Safiyyah lalu menyerahkannya kepada Nabi shallallahu ‘alaihi wasallam apabila malam tiba, maka berpagilah Nabi sebagai pengantin baru. Beliau lalu bersabda sambil menghamparkan saprah daripada kulit: “Siapa saja dari kalian yang ada apa-apa makanan, hendaklah ia bawa kemari.” Ada yang membawa kurma dan ada yang membawa minyak sapi.” Anas mengatakan, “Aku kira ia juga menyebutkan sawiq (makanan yang dibuat dari biji gandung dan adonan tepung gandum). Lalu mereka mencampurkan makanan-makanan tadi sehingga ia menjadi hais. Maka itulah kenduri Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam.”

– Hadis ini menjadi hujah golongan yg mengatakan paha tidak aurat termasuklah Imam Bukhari. Hadis ini lebih sahih kalau dibandingkan dengan hadis yang mengatakan peha itu aurat. Dalam hadis ini dikatakan bahawa telah bersentuh lutut anas dan peha Nabi. Walaupun berlapik tapi kalau aurat, tentulah tidak boleh sentuh. Macam juga kita tak boleh pegang kemaluan orang lain walaupun berlapik. Dan lepas itu dikatakan Nabi telah menyelak kainnya sampai nampak peha baginda. Sebab itu Anas kata dia nampak putih peha Nabi itu, maknanya nampak betul. Masih terbayang lagi katanya keputihan peha Nabi itu. Kalau peha itu memang aurat, tentu Nabi akan tutup. Nabi buat begitu tentu ada maksud yang hendak disampaikan. Dalam hadis ini Nabi menyingkap dengan sengaja. Memang ada kemungkinan kain itu tersingkap tanpa sengaja. Ada disebut sebegitu dalam hadis riwayat yang lain. Kerana memang waktu itu Nabi tengah naik kuda dengan laju pun. Tapi riwayat Bukhari yang menggunakan bahasa yang mengatakan bahawa Nabi menyingkap pehanya dengan sengaja adalah lagi sahih. Dan persoalan yang timbul jika kita kata kain Nabi tersingkap dengan tak sengaja, kenapa Allah tak jaga? Itu kaedah yang kita pakai kepada Nabi. Iaitu Allah akan menjaga Nabi dari melakukan dosa. Kalau peha itu aurat sungguh, Allah akan jaga. Nabi pun tak tegur Anas tengok. Dan nabi tak terus tutup cepat-cepat. Ini semua menunjukkan bahawa peha itu bukanlah aurat. Tambahan pula ada hadis sebelum ini mengatakan tidak nampak dah aurat Nabi selepas kejadian pembinaan Makkah. Kalau kita terima bahawa aurat Nabi ternampak pada kejadian dalam hadis unik menunjukan bahawa hadis itu tidak benar.

Hadis ini juga menunjukkan Nabi itu adalah seorang yang berkulit putih. Ada hadis lain yang kata sahabat nampak ketiak Nabi putih. Kalau bahagian ketiak pun putih, bermakna memang Nabi itu cerah kulitnya.

Apabila dikatakan bahawa mereka menang secara kekerasan, bermakna mereka berperang. Ada beza kalau mereka menyerah diri. Apabila perang, harta musuh dirampas menjadi harta ghanimah. Dan ahli kaum musuh akan diambil sebagai tawanan dan akan dijadikan hamba. Ini bukanlah dimulakan oleh Islam tapi telah digunakan turun temurun. Hukum mengambil musuh yang kalah sebagai hamba masih tergantung. Bermakna, ia masih lagi berjalan. Kerana tidak pernah dimansuhkan hukum ini. Ini sahaja cara mendapat hamba yang dibenarkan dalam Islam. Kalau dulu, bukan hanya kalah perang sahaja. Ada yang jadi hamba kerana kalah judi. Islam sebenarnya tak mahu sistem hamba ini tapi ianya telah ada sebelum Islam lagi dan diamalkan oleh bangsa lain. Kalau tidak diamalkan juga, bermakna ianya akan jadi berat sebelah. Kalau kita kalah, kita jadi hamba, tapi kalau mereka kalah, kita tidak boleh menjadikan mereka sebagai hamba pula. Walaupun Islam membenarkan sistem hamba, tapi Islam menganjurkan supaya sistem hamba dikurangkan sedikit demi sedikit. Kerana itulah dalam banyak hukum, Islam menyuruh mereka yang melakukan kesalahan untuk membebaskan hamba. Dengan itu hamba akan kurang. Islam juga menyarankan untuk umatnya membebaskan hamba dan mengahwini mereka.

Siapakah Dihyah? Beliau adalah salah seorang sahabat yang terkenal. Jibrail selalu turun berjumpa Nabi merupai Dihyah. Beliau juga selalu dihantar Nabi sebagai duta menemui bangsa asing. Bermakna, beliau dipercayai oleh Nabi. Beliau dikatakan seorang yang paling serupa parasnya dengan Nabi. Bermakna dia adalah seorang yang tampan. Sampaikan beliau keluar rumah dengan memakai niqab – penutup muka – kerana tidak mahu kaum wanita terpesona. Bermakna lelaki juga ada pakai niqab. Bermakna tampan sangat tu.

Ada keperluan hamba dizaman itu. Hamba boleh digauli seperti isteri. Tapi hanya oleh tuannya sahaja. Kalau jahiliyyah, hamba mereka boleh juga disuruh melayani tetamu tuannya. Isteri dianggap mulia maka akan disuruh hamba melakukan kerja rumah yang tidak sesuai dibuat oleh isteri. Hasil usaha seorang hamba itu untuk tuannya. Contohnya kalau dia pandai menenun, hasil jualan tenunnya itu adalah untuk tuannya. Kerana mereka tidak layak memiliki harta kerana mereka sendiri dimiliki. Banyak jenis hamba diperkenalkan dalam Islam. Kalau zaman Jahiliyyah, semua sama jenis sahaka. Tapi Islam memberi sedikit kehormatan kepada mereka. Contohnya, kalau hamba itu digauli dan dapat anak, tarafnya dah lain dah.

Safiyyah adalah seorang wanita yang cantik sangat. Berbangsa Yahudi. Keturunan dari nabi pula. Anak ketua suku kaum. Bermakna, dia bukan calang-calang orang. Dikatakan bahawa dia adalah antara isteri Nabi yang Aisyah cemburui. Dia juga ada dikatakan sebagai isteri Nabi yang paling cantik. Lebih lagi dari Aisyah. Cuma yang Nabi sayang Aisyah lebih itu adalah kerana Aisyah paling bijak dan paling memahami agama.

Kita tidak tahu siapakah lelaki yang menyarankan kepada Nabi untuk mengambil Safiyyah. Cara hadis memang begitu. Jikalau memberitahu nama itu memungkinkan nama sahabat itu terpalit, boleh orang kata buruk kepadanya, namanya tidak disebut. Bukanlah salah cadangan beliau itu. Dia nampaknya faham keadaan politik semasa. Dia tahu bahawa Safiyyah sesuai dengan Nabi dan banyak manfaat kalau Nabi sendiri yang mengambil Safiyyah. Hasilnya, banyak orang Yahudi masuk Islam lepas Nabi mengahwini Safiyyah.

Timbul satu persoalan yang perlu dibincangkan. Molekkah Nabi batalkan pemilihan Dihyah itu? Bahaya kepada mereka yang tidak faham kenapa Nabi buat macam itu. Mungkin ada yang kata Nabi telah menyalahgunakan kedudukan baginda. Mungkin ada yang kata, selepas Nabi tengok Safiyyah itu cantik, dia sendiri hendak. Padahal, dia telah suruh Dihyah pilih sendiri. Amat malang kalau kita juga berfikiran begitu kerana tidak belajar.

Nabi boleh membatalkan pemberian itu kerana ianya belum sah dan muktamad. Mungkin sepatutnya Dihyah kena tunjuk dahulu siapakah yang dia ambil kepada Nabi dulu untuk mensahkannya.
Atau Nabi ambil kerana baginda sebagai bapa kepada orang Islam. Dalam Quran disebutkan bahawa isteri-isteri baginda sebagai ibu kepada orang mukmin. Maka baginda tentulah sebagai bapa kepada orang mukmin. Hadis pun ada menyebutkan bahawa baginda sebagai bapa kepada muslimin. Dan memang selalu Nabi memberi nasihat kepada umatnya sebagai nasihat seorang bapa kepada anak. Maka, sebagai bapa, hukumnya boleh ambil balik pemberian yang telah diberikan kepada anak.

Atau ada riwayat yang mengatakan Nabi beli Safiyyah dari Dihyah. Dalam Sahih Muslim dikatakan bahawa Nabi beri 7 orang hamba kepada Dihyah. Maknanya bukan Nabi ambil sahaja tapi Nabi beli.

Atau memang Dihyah beri Safiyyah kepada baginda dengan rela.

Atau, yang dimaksudkan Nabi memberi peluang kepada Dihyah untuk pilih itu adalah bagi hamba biasa sahaja asalnya. Bukanlah seseorang yang mempunyai kedudukan yang tinggi. Ini penting supaya jangan sahabat yang lain terkilan kalau Dihyah dapat yang lebih. Padahal sama-sama berjuang dalam peperangan yang sama.

Nabi telah menjadikan Safiyyah sebagai isteri. Padahal, boleh sahaja kalau Nabi Tanggungjawab dah. Maskahwin yang Nabi berikan kepadanya adalah kemerdekaan beliau. Nabi telah menikahi Safiyyah dalam perjalanan pulang dari Perang Khaibar itu.

Umm Sulaim emak kepada Anas bin Malik. Beliau adalah tokoh wanita dalam Islam yang kita selalu dengar. Beliau amat rapat dengan Nabi sampai Nabi selalu tidur di rumahnya. Pernah ada kisah bagaimana Umm Sulaim mengikis peluh Nabi yang melekat pada katil kerana wangi sangat. Dia boleh jadikan peluh Nabi itu sebagai ibu pewangi pula.

Antara pengajaran lain yang terdapat dalam hadis ini:

  1. Boleh digunakan panggilan Solat Ghoda’ untuk solat subuh.
  2. Waktu gholas dalam hadis ini waktu awal subuh. Dikatakan ini adalah waktu yang afdhal untuk mengerjakan solat subuh. Cuma Imam Abu Hanifah berpendapat paling afdhal solat suhuh adalah dalam waktu isfar. Iaitu bila tanah dah terang sedikit dengan pancaran matahari.
  3. Keharusan membonceng dengan orang lain atas satu binatang jika binatang itu mampu.
  4. Elok untuk takbir dan zikr ketika perang. Quran pun sebut begitu. Takbir itu adalah senyap sahaja jangan kuat pula. Kalau takbir kuat macam ahli PAS tu, senanglah musuh nak tahu kita datang. Dalam hadis ini, musuh tak tahu pun mereka nak kena serang sehinggalah tentera muslim sudah dalam kawasan mereka. Tidaklah nak kata wajib takbir dan tasbih itu – seeloknya buatlah. Supaya ingat kepada Allah. Kerana tak tahu bila-bila boleh mati. Mengingatkan juga bahawa berperang itu adalah kerana Allah dan bukan sebab dunia yang lain. Macam juga perempuan mengandung juga disuruh solat hingga saat akhir.
  5. Keharusan memecut kuda. Kalau kita bawa kereta laju pun boleh. Ikut keadaan. Oleh itu, tak boleh marah orang bawa laju. Jangan kita tak: eh, kenapa ustaz ni bawa kereta laju pula, padahal dia ustaz? 
  6. Elok memerdekakan hamba dan mengahwininya. Mengangkat martabat wanita. Dapat dua pahala. Satu, pahala memerdekakannya dan satu lagi mengahwininya. Ini adalah perkara yang susah dilakukan di zaman itu, kerana ada tohmahan masyarakat. Mengahwini seorang yang hamba bukanlah satu perkara yang mulia dizaman itu dimata masyarakat malah adalah sesuatu yang hina. Tapi Islam mahukan supaya institusi hamba tidak berterusan. 
  7. Elok bersama isteri pertama kali pada waktu malam.
  8. Elok buat kenduri. Nabi dalam perjalanan pun buat lagi. Tujuan kenduri adalah untuk memberitahu kepada masyarakat bahawa telah berkahwin. Tidaklah nanti akan menyebabkan orang tertanya-tanya siapakah di sebelah kita nanti. Elok buat kenderi selepas pengantin bersekedudukan. Itu lebih molek. Tak semestinya buat cepat, sebulan dua selepas itu pun boleh lagi. Elok dibuat selepas bersama kerana kadang-kadang ditakuti tak jadi kahwin pula. Ramai juga sekarang buat semasa majlis nikah, tapi tak jadi, jadi kadang-kadang seorang sahaja pengantin atas pelamin.
  9. Sahabat handai tolong menolong dalam menyediakan kenduri. Sekarang dah bertukar jadi beri wang sahaja. Itu adalah pertolongan untuk memudahkan dia, maka ada juga moleknya. Sebab sekarang tiada masa nak tolong dan kadang-kadang keluarga pengantin pun pakai khidmat pihak catering. Yang tak bagusnya macam dah kena beri dah sekarang.
  10. Jangan segan minta tolong kepada anak buah dalam kesempitan. Nabi minta tolong kumpul makanan mana yang ada. Kena ada kesepakatan diantara mereka. Hidangan daging bukan satu kemestian. Memang molek kalau ada daging. Tapi ikut keadaan.

Kuliah Maulana Asri

 

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s