We're just visitors

At the end of the game, the King and the Pawn goes into the same box

Sahih Bukhari Kitab Solat Sesi 6 Bab Bersembahyang Dengan Memakai Jubah Syam Syria April 15, 2013

بَاب الصَّلَاةِ فِي الْجُبَّةِ الشَّامِيَّةِ

Bab 7 Bersembahyang Dengan Memakai Jubah Syam Syria

Kita kena menutup aurat dalam solat. Tapi bagaimana kalau kain yang dipakai dalam solat itu adalah kain buatan orang kafir? Imam Bukhari nak mengatakan boleh kerana tiidak ada kisah Nabi usul periksa sebelum pakai.

وَقَالَ الْحَسَنُ فِي الثِّيَابِ يَنْسُجُهَا الْمَجُوسِيُّ لَمْ يَرَ بِهَا بَأْسًا وَقَالَ مَعْمَرٌ رَأَيْتُ الزُّهْرِيَّ يَلْبَسُ مِنْ ثِيَابِ الْيَمَنِ مَا صُبِغَ بِالْبَوْلِ وَصَلَّى عَلِيُّ بْنُ أَبِي طَالِبٍ فِي ثَوْبٍ غَيْرِ مَقْصُورٍ

Hasan berpendapat tidak mengapa memakai kain yang di tenun oleh orang orang Majusi. Ma’mar menceritakan: saya pernah melihat Az Zuhri ada memakai kain dari Yaman yang dicelup dengan air kencing. Ali bin Abi Talib bersembahyang dengan memakai kain yang belum dibasuh.

Hasan al Basri berpendapat bahawa tidak mengapa pakai pakaian yang orang kafir buat. Sebab Majusi itu adalah orang kafir. Kita tidak perlu periksa macam mana dia buat kain itu.
Zuhri adalah guru kepada Ma’mar. Ma’mar menceritakan dia nampak Zuhri pakai kain yang dicelup dengan kencing untuk solat. Bukan bawa untuk jalan-jalan biasa ni. Air kencing itu dijadikan sebagai bahan pencelup pada zaman itu. Adakah dibasuh? Tidak dapat dipastikan dengan jelas. Ada kata kain itu walaupun dirawat dengan air kencing, tapi sudah dibasuh dulu baru dipakai oleh Zuhri. Ada kata air kencing itu adalah dari binatang yang halal dimakan dan memang ada pendapat kata kalau binatang itu boleh dimakan, tidaklah dikira najis air kencing itu.

Disini, kita boleh lihat bahawa Imam Bukhari membawakan perbuatan-perbuatan ahli ilmu. Menunjukkan bahawa mereka tidak berapa kisah tentang pemakaian baju yang digunakan, walaupun dibuat oleh orang kafir. Asalkan mereka menutup aurat.

Kemudian Imam Bukhari membawakan kisah perbuatan sahabat pula, iaitu Saidina Ali. Saidina Ali pakai kain yang belum dibasuh. Iaitu kain yang dibuat oleh orang kafir. Dia tak tanya daripada bahan apakah kain itu dibuat. Ali tak usul periksa, dia terus pakai sahaja. Menunjukkan yang Islam itu berfikiran terbuka terbuka. Tidak jumud. Boleh dipakai selagi tidak pasti kenajisan. Kalau memang jelas nampak najis, memanglah tak boleh pakai. Hadis ini juga menunjukkan boleh pakai fesyen yang biasa dipakai orang kafir. Yang tak boleh pakai itu adalah kalau pakaian itu adalah apa yang dipakai dalam perkara yang berkaitan agama mereka. Contohnya, tidak boleh pakai baju paderi dan baju sami. Sebab jubah Syam yang Nabi pakai itu memang semua tahu lain dari pakaian yang biasa dipakai oleh orang Arab. Asalkan menutup aurat.

350 – حَدَّثَنَا يَحْيَى قَالَ حَدَّثَنَا أَبُو مُعَاوِيَةَ عَنْ الْأَعْمَشِ عَنْ مُسْلِمٍ عَنْ مَسْرُوقٍ عَنْ مُغِيرَةَ بْنِ شُعْبَةَ قَالَ كُنْتُ مَعَ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فِي سَفَرٍ فَقَالَ يَا مُغِيرَةُ خُذْ الْإِدَاوَةَ فَأَخَذْتُهَا فَانْطَلَقَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ حَتَّى تَوَارَى عَنِّي فَقَضَى حَاجَتَهُ وَعَلَيْهِ جُبَّةٌ شَأْمِيَّةٌ فَذَهَبَ لِيُخْرِجَ يَدَهُ مِنْ كُمِّهَا فَضَاقَتْ فَأَخْرَجَ يَدَهُ مِنْ أَسْفَلِهَا فَصَبَبْتُ عَلَيْهِ فَتَوَضَّأَ وُضُوءَهُ لِلصَّلَاةِ وَمَسَحَ عَلَى خُفَّيْهِ ثُمَّ صَلَّى

350. Telah menceritakan kepada kami Yahya berkata, telah menceritakan kepada kami Abu Mu’awiyah dari Al A’masy dari Muslim dari Masruq dari Mughirah bin Syu’bah berkata, “Aku pernah bersama Nabi shallallahu ‘alaihi wasallam dalam suatu perjalanan, beliau bersabda: “Wahai Mughirah, ambilkan bekas air itu.” Aku lalu mengambilnya, dan Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam pergi untuk membuang air hingga tidak terlihat olehku. Saat itu beliau mengenakan jubah Syam, pada mulanya beliau mahu menyingsing sahaja lengan bajunya namun lengan bajunya terlalu sempit. Lalu beliau mengeluarkan tangannya dari sebelah dalam, lantas aku menuangkan air untuknya kemudian beliau berwudu sebagaimana wudu untuk shalat cuma beliau menyapu kedua khufnya lalu shalat.”

Ada yang tak suka kepada Mughirah dan sebab itu ada yang tak terima hadis yang diriwayatkan oleh Mughirah. Antara yang tak suka itu adalah golongan Syiah sebab dia menyebelahi Muawiyah. Mereka memburukkan peribadi sampai ada yang kata dia berbini sampai 2,000! Memang tak masuk diakal. Padahal dia adalah seorang yang baik yang sentiasa berkhidmat kepada Nabi. Kejadian dalam hadis ini terjadi semasa pergi atau balik dari perang Tabuk iaitu pada tahun 9H. Maknanya hujung hayat baginda. Tak mansukh.

Antara yang kita belajar dari hadis ini adalah, apabila buang air, kena pergi jauh. Itu adalah kerana zaman dahulu tidak ada tandas. Zaman sekarang, kita tidak perlu amalkan sunnah untuk pergi jauh kerana di rumah kita dah ada tandas dah. Pergi jauh itu adalah supaya orang lain tak nampak. Jadi, kalau dah masuk dalam tandas, dah cakap maksud supaya orang lain tak nampak. Jadi kena sesuaikan dengan zaman.

Syam ketika itu adalah satu negara kafir. Jadi, kalau mereka kafir, kita tak tahulah mereka guna bahan apa untuk jadikan baju itu. Tapi Nabi pakai baju tak usul periksa. Dan baginda pakai baju itu untuk solat.

Bagaimana pula kalau baju itu sudah dipakai oleh orang kafir? Ianya adalah makruh pada pendapat Imam Syafie. Ini adalah kerana kita tidak pasti samada mereka memakai baju itu sudah terkena najis atau tidak kerana agama mereka tidak menmntingkan kebersihan.

Hadis ini menunjukkan lelaki boleh pakai baju yang ketat di lengan.

Saranan untuk berkhidmat kepada guru. Itulah yang dibuat oleh para sahabat dulu. Maka seeloknya kita kena ikut juga. Zaman sekarang, banyak buat tak kisah sahaja sebab dah bayar kepada guru itu untuk mengajar. Padahal, kita sebenarnya kena hormat dan khidmat kepada guru. Akan ada kelebihan kalau kita buat begitu.

Harus untuk menyapu khuf dalam perjalanan. Khuf adalah kasut kulit yang selalunya dipakai dalam musim sejuk. Bab ini telah diceritakan dalam bahagian wudu. Boleh kalau tidak basuh kaki dalam wudu jika pakai khuf masa itu. Asalkan cukup syarat penggunaan khuf itu. Ini diceritakan dengan panjang lebar dalam Kitab Wudu. Orang Syiah tak pakai hadis ini. Kepada mereka tidak boleh sapu khuf dalam mana-mana keadaan pun. Padahal, Islam telah memberikan kelapangan kepada umatnya jikalau pakai khuf. Tak perlu buka sebab kalau buka itu mungkin menyusahkan dan menyebabkan kita sakit kalau sejuk sangat air yang kena pada kaki. Boleh naik sampai kepada sejuk itu. Mereka menolak kelebihan yang diberikan ini, sampaikan dalam hal ini, mereka tidak benarkan taqiyyah – menipu supaya orang lain sangka mereka baik. Padahal semua benda lain mereka boleh taqiyyah. Padahal hadis berkenaan khuf ini sudah sampai pada tahap mutawatir sebab banyak hadis hadis yang meriwayatkan.

 

Kuliah Maulana Asri

 

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s