We're just visitors

At the end of the game, the King and the Pawn goes into the same box

Sahih Bukhari Kitab Solat Sesi 3 Bab Wajib Bersembahyang Dengan Memakai Pakaian Yang Menutupi Aurat April 13, 2013

Filed under: Hadith,Kitab Sembahyang — visitor74 @ 2:10 pm
Tags: , , , , , , , , , ,

بَاب وُجُوبِ الصَّلَاةِ فِي الثِّيَابِ

Bab Wajib Bersembahyang Dengan Memakai Pakaian (Yang Menutupi Aurat)

Banyak isu dalam tajuk tapi Imam Bukhari hanya bawa satu hadis sahaja. Ada 6 perkara yang hendak dibincangkan dalam tajuk ini sebenarnya. Tapi daripada hadis yang dibawa, ianya adalah dalil kepada 2 permasalahan sahaja. Pensyarah Bukhari yang besar-besar pun musykil.

Imam Bukhari nak kata dalam keseluruhan hujjahnya, ianya adalah wajib untuk menutup aurat. Bukan hanya sunat. Sebab ada juga yang kata tidak wajib. Ada yang kata menutup aurat itu adalah fardhu. Ada kata ianya adalah syarat sah. Bukhari terima sebagai fardhu dan juga sebagai syarat sah.

Allah telah berfirman di dalam al A’raf:31 – “Wahai manusia, pakailah perhiasan mu ketika hendak solat di masjid”. ‘Perhiasan’ itu adalah perkara yang lebih dari perlu. Ayat ini turun sebab waktu itu, para musyrikin mekah tawaf dalam keadaan bogel. Maka, Allah tidak membenarkan lagi mereka berbuat begitu. Bermakna, kenalah menutup aurat semasa melakukan ibadat tawaf. Ibadat tawaf ada persamaan dengan ibadat solat. Tapi ayat ini mengatakan semasa di masjid. Ia sebenarnya bermaksud: solat. Maka dalam solat, wajib menutup aurat . Ianya adalah syarat sebelum solat. Bermakna, seperti juga wudu adalah syarat sah solat, dan perlu dilakukan, maka menutup aurat juga perlu dilakukan sebelum memulakan solat. Sebenarnya, menutup aurat itu bukan hanya untuk solat sahaja. Diluar solat pun kita disuruh menutup aurat juga.

Ayat itu mengatakan wajib tutup aurat. Aurat seperti yang kita, kalau lelaki, hanya antara pusat dan lutut sahaja. Kalau lebih dari itu, barulah dikira sunat. Tapi takkan kita nak solat dengan menutup itu sahaja, sedangkan kita ada baju kain yang boleh menutupi tubuh kita yang lain.

Tapi kalau tiada pakaian untuk menutupi aurat, bagaimana pula? Pendapat yang kuat, kena juga sembahyang sebab tingginya kewajipan sembahyang itu. Kalau pasal tiada penyuci untuk mengangkat hadas, ada yang berpendapat tidak perlu solat. Tapi lain dengan kalau tiada pakaian untuk menutupi badan. Yang kata tidak perlu solat pun ada juga tapi itu adalah pendapat yang ganjil. Bermakna, katakanlah kita tidak dapat menutup aurat kita, seperti kita kena lokap dalam keadaan telanjang, atau pakaian tidak cukup untuk menutup keseluruhan aurat, kita kena juga solat. Tapi nak solat diri atau duduk? Ada kata berdiri sebab boleh buat rukun yang lain dengan lengkap seperti rukuk dan sujud, cuma satu rukun sahaja tidak dapat dipenuhi, iaitu tak dapat tutup aurat sahaja. Dan ada yang kata kena solat dalam keadaan duduk supaya boleh tutup setakat mana yang boleh. Kalau ada secebis kain, tutuplah aurat yang besar. Dan solat itu, elok buat tempat gelap supaya orang lain tak nampak. Dan Imam Nawawi sampai kata, kalau ada ramai orang yang telanjang, pun kena juga buat solat jemaah, sebab kepentingan solat jemaah itu.

Ada simbolik dalam penjagaan aurat ini. Seperti yang kita tahu, apabila Nabi Adam dan Siti Hawa telah melanggar perintah Allah supaya tidak memakan pokok larangan, mereka telah dicabutkan pakaian yang menutupi aurat mereka. Padahal, sebelum ini mereka tidak perlu memikirkan tentang hendak menjaga aurat mereka. Maka Nabi Adam dan Hawa terpaksalah mencari daun-daun kayu untuk menutup aurat mereka. Mereka terpaksa berusaha untuk menutup aurat. Simbolik dari ni adalah: Allah akan menjamin kebaikan untuk kita selagi kita mengikut perintahNya.

وَقَوْلِ اللَّهِ تَعَالَى{ خُذُوا زِينَتَكُمْ عِنْدَ كُلِّ مَسْجِدٍ } وَمَنْ صَلَّى مُلْتَحِفًا فِي ثَوْبٍ وَاحِدٍ وَيُذْكَرُ عَنْ سَلَمَةَ بْنِ الْأَكْوَعِ أَنَّ النَّبِيَّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ يَزُرُّهُ وَلَوْ بِشَوْكَةٍ فِي إِسْنَادِهِ نَظَرٌ وَمَنْ صَلَّى فِي الثَّوْبِ الَّذِي يُجَامِعُ فِيهِ مَا لَمْ يَرَ أَذًى وَأَمَرَ النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ أَنْ لَا يَطُوفَ بِالْبَيْتِ عُرْيَانٌ

Allah berfirman: ambil lah (pakailah) perhiasan (pakaian yang menutupi aurat) kamu ketika setiap kali mengerjakan sembahyang di mana-mana masjid atau ketika bertawaf. Orang yang bersembahyang dengan berselimut menggunakan satu kain sahaja (sah sembahyangnya). Disebutkan dari Salamah bin al akwa’ bahawa Nabi Saw bersabda: hendaklah dia (seseorang yang memakai sehelai baju labuh sahaja) mengancingnya walaupun hanya dengan duri. – sanadnya bermasalah, kata Bukhari. Dipertikaikan oleh ulama. Orang yang bersembahyang dengan memakai kain yang telah dipakainya semasa bersetubuh (juga sah sembahyangnya) selagi dia tidak nampak kesan najis pada kainnya itu. Nabi memerintahkan bahawa tidak boleh lagi orang bertelanjang bertawaf di Baitillah.

Inilah dia perkara-perkara yang dikatakan diletakkan dalam tajuk pada kali ini, tapi kali ini Imam Bukhari hanya membawakan satu hadis sahaja. Dan dalam hadis itu, hanya menceritakan dua masalah sahaja. Selalunya, Imam Bukhari, apabila membawakan sesuatu tajuk, dia akan memberikan hadis sebagai dalil kepada tajuknya. Tapi tidak kali ini. Inilah yang menyebabkan para pensyarah Sahih Bukhari kebingungan.

Satu jalan penyelesaian: Selalunya, memang Imam Bukhari akan membawakan hadis sebagai dalil. Tapi kalau kita menerima bahagian kedua tajuk sebagai sebagai dalil, untuk tajuk yang utama, ini akan menyelesaikan kekeliruan yang sedang dihadapi.

Kenapa Imam Bukhari bawa tajuk ini? Kerana kadang-kadang orang susah hanya ada satu kain sahaja. Walaupun mereka ada satu kain sahaja, mereka kena juga tutup aurat sebaik mungkin. Nabi sendiri pernah buat begitu. Dan kalau kita senang pun dan memiliki lebih dari satu kain, pun boleh juga kalau kita hendak menggunakan satu kain sahaja. Asalkan, kita menutup aurat kita. Maknanya yang wajibnya adalah menutup aurat sahaja.

Dalam bahagian kedua tajuk diatas, Imam Bukhari membawakan riwayat dari Salamah bin al akwa’. Iaitu, kena kancing kain yang dipakai sebagai bukti bahawa kena tutup juga aurat. Kalau hanya kita sendiri nampak pun tak boleh. Contohnya, kalau kolar baju kita besar, kalau kita rukuk, maka akan terbukalah bahagian atas itu dan akan nampak sampai ke bawah. Itu pun tidak boleh. Maka, kena kancing bahagian atas supaya tidak nampak. Kalau orang lihat dari bawah, itu tidak kira. Ini kalau kita solat atas rumah berlantai buluh la katakan. Kalau ada orang dibawah rumah melihat keatas semasa kita solat, mungkin mereka akan nampak. Tapi itu tidak dikira. Salamah itu seorang yang kerjanya pemburu. Dia tanya Nabi tentang bolehkan dia memakai satu kain sahaja untuk solat. Takut kalau rukuk, dia sendiri boleh nampak. Itu kalau bahagian dalam kita tidak pakai apa-apa, atau seluar dalam kita tidak menutupi aurat. Maka Nabi kata kena kancing, walaupun dengan pakai duri. Imam Syafie pun berpendapat tak sah kalau nampak aurat dari atas. Dia berdasarkan riwaya Salamah itulah. Tapi, Imam Bukhari kata sah. Sebab hadis tentang kancing riwayat Salamah itu tidak sahih. Bermakan, dia pegang molek sahaja kalau kancing kain itu supaya tidak nampak. Suruhan Nabi tidak semestinya wajib.
Hadis ini walaupun tak sahih, Imam Bukhari bawa juga. Sebab itu dia letak kat tajuk sahaja. Tidak dianggap sahih oleh Imam Bukhari kerana sda perawi yang tak diterima. Salamah ni mempunyai satu kelebihan iaitu dia lari laju. Walaupun namanya macam perempuan, tapi sebenarnya dia adalah seorang lelaki.

Seterusnya, boleh kalau pakai kain yang telah digunakan untuk bersetubuh. Yang penting pakaian itu bersih. Kita pakai sebelum itu untuk apa tidak penting. Jangan was-was dalam perkara ini. Banyak orang ada sahaja was-was mereka. Macam ada yang mahu solat dengan pakai yang mereka pakai semasa kencing. Sampaikan mereka tidak solat. Itu adalah berat, kerana mereka meninggalkan solat yang wajib. Yang penting adalah kita boleh pakai pakaian apa sahaja, selagi kita tak nampak najis. Yang penting tutup aurat. Kalau ada kain itu sahaja pun kena pakai juga. Lagi satu, kepada Imam Bukhari, kalau ada kesan air mani, kena dibasuh kerana padanya, air mani adalah najis. Tapi kepada Imam Syafie, air mani tidak najis, jadi tidak perlu dibasuh.

Imam Bukhari juga membawa riwayat yang mengatakan Nabi tidak membenarkan tawaf dalam keadaan telanjang. Sebenarnya tawaf itu banyak kesamaan macam solat. Ada sama dan tidak. Perkara yang perlu dijaga dalam tawaf lebih ringan. Kerana dalam tawaf, boleh bercakap, bergerak dan sebagainya. Sebab itulah dia ringan sedikit dari solat. Tapi, untuk tawaf, kena dalam keadaan suci, seperti juga untuk solat. Itulah ada persamaan antara dua ibadat penting ini. Walaupun apa yang hendak dijaga dalam tawaf itu lebih ringan, itupun tidak dibenarkan telanjang. Sebab itulah kalau dalam solat, tentulah lagi keras kena jaga aurat. Imam Bukhari menggunakan konsep Qiyas awlawi. Iaitu, kalau yang lebih ringan pun kena jaga juga, apatah lagi kalau perkara yang lebih berat. Kalau dalam tawaf pun kena jaga aurat, tambahan pula kalau dalam solat.

338 – حَدَّثَنَا مُوسَى بْنُ إِسْمَاعِيلَ قَالَ حَدَّثَنَا يَزِيدُ بْنُ إِبْرَاهِيمَ عَنْ مُحَمَّدٍ عَنْ أُمِّ عَطِيَّةَ قَالَتْ أُمِرْنَا أَنْ نُخْرِجَ الْحُيَّضَ يَوْمَ الْعِيدَيْنِ وَذَوَاتِ الْخُدُورِ فَيَشْهَدْنَ جَمَاعَةَ الْمُسْلِمِينَ وَدَعْوَتَهُمْ وَيَعْتَزِلُ الْحُيَّضُ عَنْ مُصَلَّاهُنَّ قَالَتْ امْرَأَةٌ يَا رَسُولَ اللَّهِ إِحْدَانَا لَيْسَ لَهَا جِلْبَابٌ قَالَ لِتُلْبِسْهَا صَاحِبَتُهَا مِنْ جِلْبَابِهَا
وَقَالَ عَبْدُ اللَّهِ بْنُ رَجَاءٍ حَدَّثَنَا عِمْرَانُ حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ سِيرِينَ حَدَّثَتْنَا أُمُّ عَطِيَّةَ سَمِعْتُ النَّبِيَّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ بِهَذَا

338. Telah menceritakan kepada kami Musa bin Isma’il berkata, telah menceritakan kepada kami Yazid bin Ibrahim dari Muhammad dari Ummu ‘Athiyah berkata, “Kami diperintahkan untuk mengajak keluar (wanita) haid dan wanita yang berada di balik tabir (anak anak dara) keluar pada dua hari raya, supaya mereka dapat ikut serta dalam perhimpunan kaum Muslimin dan dapat berdoa bersama mereka, walau bagaimanapun wanita-wanita berhaid hendaklah berada diluar dari kawasan shalat mereka.” Ada seorang wanita bertanya, “Wahai Rasulullah, bagaimana jika dikalangan kami yang tidak memiliki jilbab?” Beliau menjawab: “Hendaklah temannya meminjamkan jilbab miliknya kepadanya.” ‘Abdullah bin Raja’ berkata, telah menceritakan kepada kami ‘Imran telah menceritakan kepada kami Muhammad bin Sirin telah menceritakan kepada kami Ummu ‘Athiyah aku mendengar Nabi shallallahu ‘alaihi wasallam bersabda seperti ini.”

Jilbab itu adalah tudung kepala. Dalam keadaan keluar untuk meraikan hari raya pun kena tudung, apatah lagi kalau solat. Itu nak berhimpun sahaja. Itupun kalau tidak ada, Nabi kata kena pinjam. Maka, ini menguatkan lagi pendapat Imam Bukhari bahawa wajib untuk menutup aurat dalam solat.

Advertisements
 

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s