We're just visitors

At the end of the game, the King and the Pawn goes into the same box

Sahih Bukhari Kitab Tayammum Sesi 7 Bab Jika Orang Yang Berjunub Khuatir (Jika Menggunakan Air) Dia Akan Sakit, Mati Atau Kehausan Maka Dia Boleh Bertayammum April 7, 2013

Filed under: Hadith,Kitab Tayammum — visitor74 @ 7:50 pm

بَاب إِذَا خَافَ الْجُنُبُ عَلَى نَفْسِهِ الْمَرَضَ أَوْ الْمَوْتَ أَوْ خَافَ الْعَطَشَ تَيَمَّمَ

Bab Jika Orang Yang Berjunub Khuatir (Jika Menggunakan Air) Dia Akan Sakit, Mati Atau Kehausan Maka Dia Boleh Bertayammum

Dalam tajuk ini, Imam Bukhari hendak membincangkan 3 jenis golongan yang menggunakan tayammum.
1. Golongan yang bimbang akan sakit kalau menggunakan atau atau bimbang sakit yang sedia ada akan lebih melarat. Lambat sembuh. Ini bermakna, orang itu belum sakit lagi.
2. Golongan yang bimbang mati kalau menggunakan air. Atau bimbang ada anggota akan hilang manfaatnya kalau dipakai juga air. Ini kalau air itu sejuk sangat atau panas sangat.
3. Bimbang akan ada kehausan pada diri atau orang lain. Atau juga binatang. Ini kerana air yang ada terlalu sedikit yang hanya cukup untuk diminum.

Boleh dikatakan tiada khilaf ulama untuk golongan 2 dan 3. Cuma golongan pertama sahaja ada khilaf. Pada Imam Bukhari, semua golongan itu boleh bertayamum. Alangkan kalau kita risau binatang akan haus pun dibenarkan bertayamum, dia kata. Tambahan pula kalau ditakuti manusia akan jatuh sakit atau melarat sakitnya. Atha dan Hasan, dua orang tabein besar, berpendapat golongan pertama tak boleh tayammum. Walaupun begitu, Imam Bukhari tidak setuju dengan pendapat mereka. Dalam hal ini, Imam Bukhari berpendapat yang hampir sama dengan Daud Zahiri. Cuma beza dengannya adalah, pada Imam Bukhari, kena bimbang akan melarat sakit itu. Tapi kepada Daud Zahiri, asal sahaja sakit sudah boleh bertayamum, tidak kira sakit apa. Kerana dalam ayat Quran, hanya dikatakan sakit, tidak disebut sakit jenis apa.

وَيُذْكَرُ أَنَّ عَمْرَو بْنَ الْعَاصِ أَجْنَبَ فِي لَيْلَةٍ بَارِدَةٍ فَتَيَمَّمَ وَتَلَا { وَلَا تَقْتُلُوا أَنْفُسَكُمْ إِنَّ اللَّهَ كَانَ بِكُمْ رَحِيمًا } فَذَكَرَ لِلنَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فَلَمْ يُعَنِّفْ

Dan ada disebutkan bahawa Amar bin al-As telah berjunub pada suatu malam yang sejuk. Dia telah bertayammum dan membaca firman Allah: “jangan kamu membunuh dirimu sesungguhnya Allah maha penyayang kepada dirimu“. Perkara itu telah diceritakan kepada Nabi namun baginda tidak menegur Amar.

Ini adalah dalil yang Imam Bukhari bawa untuk tajuk diatas. Nabi tak tegur pun perbuatan Amar itu. Dan ada dalam jalan riwayat yang lain ada mengatakan bahawa Nabi suka dengan perbuatan Amar itu. Maknanya, tidak salah perbuatan Amar al-As itu. Cerita ini adalah sahih tapi Imam Bukhari tidak letak sanad. Banyak kemungkinan kenapa. Ada kemungkinan dia nak pendekkan cerita. Sebab kalau dibawakan sanad hadis ini, akan banyak pula perbincangan pula tentang sanad itu. Yang hendak disampaikan adalah kisahnya, bukan sanadnya.

Kisah dalam tajuk ini terjadi dalam suatu perang. Amar al-as telah mengalami ihtilam. Dia takut dia akan binasa kalau mandi sebab sejuk sangat. Selepas itu dia jadi imam kepada sahabat-sahabat yang lain semasa dalam peperangan itu. Maka sahabat-sahabat yang lain telah mengadukan hal kejadian itu kepada Nabi. Nabi tak marah.

Siapakah Amar al-As ini? Dulu dia adalah musuh ketat Nabi. Keturunan beliau adalah terdiri hakim dari dulu lagi. Maknanya, dia ini bukanlah calang-calang orang. Dialah wakil Quraish yang jumpa Najashi untuk bawa pulang orang Islam yang telah berhijrah kesana. Dia bukan orang biasa, tapi seorang yang layak dihantar untuk menjadi duta puak Quraish. Kita mungkin masih ingat berkenaan anaknya, Abdullah yang kuat sangat beribadat tu. Sampai tidak mahu kahwin dan membaca Quran 30 juz setiap hari. Amar telah masuk Islam bersama Khalid al Walid. Mereka telah bertemu semasa dua-dua dalam perjalanan bertemu Nabi untuk masuk Islam. Mereka telah masuk Islam sebelum pembukaan Mekah lagi. Maksudnya orang bagus. Sebab tidak sama orang yang masuk Islam sebelum Pembukaan Mekah dan selepasnya. Tingkatan iman tidak sama. Amar telah bersoal jawab dulu dengan Nabi sebelum masuk Islam. Dia hendak memastikan bahawa dosa-dosanya yang telah lalu akan diampunkan kalau dia masuk Islam. Kerana dulu dia telah banyak buat salah kepada agama Islam, maka selepas masuk Islam, dia malu sangat dengan Nabi sampai tak boleh sanggup dia bertentangan mata dengan Nabi setiap kali mereka bertemu. Dia ini lain dari masuknya Islam orang lain, kerana Nabi bersabda bahawa orang lain Islam, tapi amar ‘beriman’. Maknanya, tingkatan iman dia lain dari orang lain. Nabi sangat percaya kepada dia hingga diberikan pangkat-pangkat tertentu. Dialah yang bawa Islam ke Mesir. Maka, sampai bila-bila, orang Mesir terhutang budi kepada Amar yang membawakan. Begitu juga, orang Pakistan terhutang dengan Hajjaj yang telah membawa Islam ke Pakistan.

Allah telah beri karamah kepada. Pernah sekali, kudanya terus berlari atas sungai tidak tenggelam.

Adalah juga kisah yang tidak benar yang telah disebarkan tentang Amar. Iaitu dikatakan dia telah perdaya rombongan Ali semasa mereka berbincang dengan rombongan Muawiyah semasa majlis tahkim. Ini adalah kisah yang dusta yang tidak boleh dipercayai. Amar mulanya tidak terlibat dengan pertelingkahan antara Ali dan Muawiyah tapi telah dipanggil untuk mencapai kata putus antara dua sahabat itu.

– Tidaklah kalau air sejuk sangat, terus nak kena tayamum. Kalau air itu boleh dipanaskan, kena panaskan. Maka, kena tengok keadaan.

332 – حَدَّثَنَا بِشْرُ بْنُ خَالِدٍ قَالَ حَدَّثَنَا مُحَمَّدٌ هُوَ غُنْدَرٌ أَخْبَرَنَا شُعْبَةُ عَنْ سُلَيْمَانَ عَنْ أَبِي وَائِلٍ قَالَ قَالَ أَبُو مُوسَى لِعَبْدِ اللَّهِ بْنِ مَسْعُودٍ إِذَا لَمْ يَجِدْ الْمَاءَ لَا يُصَلِّي قَالَ عَبْدُ اللَّهِ لَوْ رَخَّصْتُ لَهُمْ فِي هَذَا كَانَ إِذَا وَجَدَ أَحَدُهُمْ الْبَرْدَ قَالَ هَكَذَا يَعْنِي تَيَمَّمَ وَصَلَّى قَالَ قُلْتُ فَأَيْنَ قَوْلُ عَمَّارٍ لِعُمَرَ قَالَ إِنِّي لَمْ أَرَ عُمَرَ قَنِعَ بِقَوْلِ عَمَّارٍ

332. Telah menceritakan kepada kami Bisyr bin Khalid berkata; telah menceritakan kepada kami Muhammad -Yaitu Ghundar- telah mengabarkan kepada kami Syu’bah dari Sulaiman dari Abu Wa’il berkata, Abu Musa berkata kepada ‘Abdullah bin Mas’ud, “Jika seseorang tidak mendapati air, tidak bolehkah dia bersembahyang?.” ‘Abdullah menjawab, “Ya, jika saya tidak dapati air selama sebulan pun, saya tidak akan sembahyang. Jika aku benarkan kepada mereka dalam masalah ini, nescaya jika seseorang dari mereka merasa sejuk, dia akan buat begini sahaja; ‘maksud beliau ialah dia akan Tayamum dan shalat’. Abu Musa berkata, “Kalau begitu dimana kedudukan ucapan ‘Ammar kepada ‘Umar? ‘ ‘Abdullah bin Mas’ud menjawab: “Aku tidak fikir bahwa ‘Umar telah berpuas hati dengan kata-kata Ammar itu.”

Imam Bukhari masih lagi membawa kisah yang berkisar dengan kejadian Ammar dan Umar itu. Dalam hadis diatas, nampak macam Ibn Mas’ud tidak bersetuju jikalau ada orang berjunub, dia boleh guna tayammum terus. Nampak bahawa pendapatnya adalah kena guna air juga. Isu ini akan dibincangkan lagi dengan panjang lebar. Kena rujuk juga hadis dibawah.

333 – حَدَّثَنَا عُمَرُ بْنُ حَفْصٍ قَالَ حَدَّثَنَا أَبِي قَالَ حَدَّثَنَا الْأَعْمَشُ قَالَ سَمِعْتُ شَقِيقَ بْنَ سَلَمَةَ قَالَ كُنْتُ عِنْدَ عَبْدِ اللَّهِ وَأَبِي مُوسَى فَقَالَ لَهُ أَبُو مُوسَى أَرَأَيْتَ يَا أَبَا عَبْدِ الرَّحْمَنِ إِذَا أَجْنَبَ فَلَمْ يَجِدْ مَاءً كَيْفَ يَصْنَعُ فَقَالَ عَبْدُ اللَّهِ لَا يُصَلِّي حَتَّى يَجِدَ الْمَاءَ فَقَالَ أَبُو مُوسَى فَكَيْفَ تَصْنَعُ بِقَوْلِ عَمَّارٍ حِينَ قَالَ لَهُ النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ كَانَ يَكْفِيكَ قَالَ أَلَمْ تَرَ عُمَرَ لَمْ يَقْنَعْ بِذَلِكَ فَقَالَ أَبُو مُوسَى فَدَعْنَا مِنْ قَوْلِ عَمَّارٍ كَيْفَ تَصْنَعُ بِهَذِهِ الْآيَةِ فَمَا دَرَى عَبْدُ اللَّهِ مَا يَقُولُ فَقَالَ إِنَّا لَوْ رَخَّصْنَا لَهُمْ فِي هَذَا لَأَوْشَكَ إِذَا بَرَدَ عَلَى أَحَدِهِمْ الْمَاءُ أَنْ يَدَعَهُ وَيَتَيَمَّمَ فَقُلْتُ لِشَقِيقٍ فَإِنَّمَا كَرِهَ عَبْدُ اللَّهِ لِهَذَا قَالَ نَعَمْ

333. Telah menceritakan kepada kami Umar bin Hafsh berkata; telah menceritakan kepada kami Bapakku berkata; telah menceritakan kepada kami Al A’masy berkata, aku mendengar Syaqiq bin Salamah berkata; aku pernah berada di sisi ‘Abdullah bin Mas’ud dan Abu Musa, Abu Musa lalu bertanya kepadanya, “Bagaimana pendapatmu wahai Abu ‘Abdurrahman bila seseorang mengalami junub dan tidak mendapatkan air. Apa yang harus ia lakukan?” ‘Abdullah menjawab, “Ia tidak boleh shalat hingga mendapatkan air.” Abu Musa berkata, “Bagaimana dengan perkataan ‘Ammar ketika Nabi shallallahu ‘alaihi wasallam berkata kepadanya ‘Cukup bagimu begini’? ‘Abdullah berkata, “Tidakkah engkau lihat ‘Umar tidak berpuas hati dengannya?” Abu Musa kembali berkata, “Biarlah kata-kata Ammar itu’ Tapi bagaimana dengan ayat ini (ayat tayammum)? ‘ ‘Abdullah tidak tahu apa jawapan yang harus ia beri lagi, lalu ia berkata, “Jika kita benarkan orang bertayammum, nanti jika mereka merasa dingin dengan air, maka mereka akan terus meninggalkan air dan akan melakukan tayamum sahaja.” Al A’masy berkata: aku bertanya kepada Syaqiq, ‘Hanya kerana inikah ‘Abdullah tidak suka (orang bertayammum)?.’ Syaqiq menjawab, “Ya.”

Bukhari bawa hadis ini untuk menunjukkan bahawa kita kena tengok semua hadis. Supaya boleh faham keseluruhan. Didalam hadis ini, ceritanya lebih panjang lagi dan memberikan makna yang lebih jelas kepada kita tentang perdebatan antara dua sahabat besar itu – Abu Musa dan ibn Mas’ud.

Dalam hadis Ammar, apabila Ammar menceritakan kejadian antara mereka berdua, Umar telah berkata kepada Ammar: takutlah Allah wahai Ammar. Itu macam bunyi Umar tidak setuju dengan apa yang dikatakan oleh Ammar itu. Dikatakan bahawa sebenarnya Umar tak mahu namanya dilibatkan dalam hal itu. Kerana dia tak ingat tentang kejadian itu. Bukan dia tak percaya Ammar, tapi dia tidak percaya. Tapi hairan juga kalau kita nak kata bahawa Umar tak ingat. Selepas Umar cakap macam itu, Ammar telah cakap bahawa dia hanya menceritakan apa yang telah terjadi. Dan kalau Umar tak mahu dia cakap lagi, dia akan berhenti cakap. Tapi Umar telah berkata: “ikutlah apa yang kau yakini”. Ada juga riwayat yang mengatakan bahawa Umar dan juga Ibn Mas’ud sendiri akhirnya telah meninggalkan pendapat mereka itu dan mengikut kepada pendapat Ammar.

Sebenarnya apa yang diputuskan oleh Ibn Mas’ud itu adalah perbuatan yang dikenali sebagai Sadduz Zaari’ah. Iiatu tutup lubang dari melakukan dosa. Bukan dia tak terima hukum bahawa boleh pakai tayammum jika tiada air itu, tapi dia tidak mahu membenarkan sebagai langkah untuk berhati-hati. Ibn Mas’ud takut nanti manusia akan ambil mudah sahaja. Bila sejuk sikit sahaja dah taknak pakai air. Banyak digunakan konsep Sadduz Zaari’ah ini dalam Islam.Contoh: Allah tak beri Adam dan Hawa dekati pokok larangan. Yang sebenarnya tidak dibenarkan adalah Jangan dekati zina. Padahal yang tidak mahu nya adalah berzina tu. Konsep ini digunapakai oleh semua ulama.

Bila Abu Musa tanya Ibn Mas’ud pasal ayat Quran, dia tidak dapat menjawab. Ini menunjukkan Ibn Mas’ud pun faham bahawa ayat dalam Maidah:6 berkenaan bersentuhan itu adalah sebenarnya bermaksud ‘bersetubuh’, bukan hanya sentuh biasa sahaja. Kalau tidak, tentulah dia dah jawap dah. Begitu juga ada ulama yang berpendapat bahawa Ibn Mas’ud akhirnya menerima kata-kata Abu Musa itu. Dan dari kata-kata Ibn Mas’ud itu, kita tahu bahawa yang dia tidak mahunya adalah manusia mengambil mudah sahaja penggunaan tayammum itu, bukanlah dia tidak bersetuju.

Hadis ini menunjukkan boleh berhujah. Dan boleh bawa dalil yang tidak diterima lawan.

Orang yang berjunub boleh mengangkat hadasnya dengan tayammum.

Quran adalah hujjah yang paling kuat.

Jangan taksub kepada individu walauoun dalam kes ini, Umar. Kita boleh lihat bahawa walaupun pendapat itu adalah dari Umar, tapi tiada ulama yang pakai pendapat itu. Itu menunjukkan mereka melihat kepada nas yang ada, bukan kalau pendapat itu datang dari orang yang besar sahaja, terus terima. Tidak boleh macam tu.

Advertisements
 

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s