We're just visitors

At the end of the game, the King and the Pawn goes into the same box

Sahih Bukhari Kitab Mandi Janabah Sesi 4 – Bab Orang Yang Melimpahkan Air Di Atas Kepalanya Tiga Kali Kitab Mandi Janabah March 17, 2013

بَاب مَنْ أَفَاضَ عَلَى رَأْسِهِ ثَلَاثًا

Bab Orang Yang Melimpahkan Air Di Atas Kepalanya Tiga Kali

– Imam Bukhari nak menyentuh khilaf ulama berkenaan perkara ini, iaitu ada yang berpendapat wajib untuk menggosok anggota mandi junub. Itu adalah pendapat Imam Malik. Padanya, tidak sah mandi junub jikalau tidak menggosok anggota itu. Termasuklah kalau wudu. Imam Bukhari berpendapat ianya adalah tidak wajib. Memanglah baik dan molek kalau buat, tapi kalau tak buat, sudah sah mandi junub. Sebab sekarang kita hendak membincangkan apa yang wajib. Sama juga kalau kita selam dalam sungai, dah kira sah dah mandi janabah kalau dah basah semua badan. Begitu juga kalau ambil wudu dengan cara macam tu.

Kerana itulah Imam Bukhari meletakkan perkataan أَفَاضَ didalam tajuknya kerana nak menunjukkan bahawa tidak perlu menggosok. Sebab perkataan itu bermaksud melimpahkan, tidak ada perkataan ‘menggosok’ di mana-mana.

246 – حَدَّثَنَا أَبُو نُعَيْمٍ قَالَ حَدَّثَنَا زُهَيْرٌ عَنْ أَبِي إِسْحَاقَ قَالَ حَدَّثَنِي سُلَيْمَانُ بْنُ صُرَدٍ قَالَ حَدَّثَنِي جُبَيْرُ بْنُ مُطْعِمٍ قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ أَمَّا أَنَا فَأُفِيضُ عَلَى رَأْسِي ثَلَاثًا وَأَشَارَ بِيَدَيْهِ كِلْتَيْهِمَا

246. Telah menceritakan kepada kami Abu Nu’aim berkata, telah menceritakan kepada kami Zuhair dari Abu Ishaq berkata, telah menceritakan kepadaku Sulaiman bin Shurad berkata, telah menceritakan kepadaku Jubair bin Muth’im berkata, “Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam bersabda: “adapun aku melimpahkan air keatas kepalaku sebanyak tiga kali.” Beliau memberi isyarat dengan kedua belah tangannya.

– Hadis ini adalah hadis yang ringkas, tidak diberikan hadis yang penuh. Ini adalah kerana Imam Bukhari hanya hendak menyampaikan apa yang hendak disampaikannya sahaja. Iaitu berkenaan dengan melimpahkan air atas kepala dan tidak perlu menggosok.
Apabila hadis yang ringkas, itulah sebabnya dimulakan kata Nabi dengan perkataan “adapun aku…” Di dalam hadis yang penuh seperti yang ada dalam Muslim, ianya mengisahkan bahagaimana para sahabat berdebat tentang bagaimana cara mandi janabah. Ada yang kata begini dan begitu. Maka Nabi mengatakan bahawa adapun baginda sendiri hanya melimpahkan air keatas kepalanya tiga kali sahaja. Maka, kalau Nabi dah cakap macam tu, tiada alasan lainlah lagi.

247 – حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ بَشَّارٍ قَالَ حَدَّثَنَا غُنْدَرٌ قَالَ حَدَّثَنَا شُعْبَةُ عَنْ مِخْوَلِ بْنِ رَاشِدٍ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِيٍّ عَنْ جَابِرِ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ قَالَ كَانَ النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يُفْرِغُ عَلَى رَأْسِهِ ثَلَاثًا

247. Telah menceritakan kepada kami Muhammad bin Basyar berkata, telah menceritakan kepada kami Ghundar berkata, telah menceritakan kepada kami Syu’bah dari Mikhwal bin Rasyid dari Muhammad bin ‘Ali dari Jabir bin ‘Abdullah berkata, “Nabi shallallahu ‘alaihi wasallam mencurahkan air ke atas kepala sebanyak tiga kali.”

– Seperti dalam hadis yang lain, dalam hadis ini juga tidak ada kata gosok. Itulah yang Imam Bukhari nak bawa.

248 – حَدَّثَنَا أَبُو نُعَيْمٍ قَالَ حَدَّثَنَا مَعْمَرُ بْنُ يَحْيَى بْنِ سَامٍ حَدَّثَنِي أَبُو جَعْفَرٍ قَالَ قَالَ لِي جَابِرُ بْنُ عَبْدِ اللَّهِ وَأَتَانِي ابْنُ عَمِّكَ يُعَرِّضُ بِالْحَسَنِ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ الْحَنَفِيَّةِ قَالَ كَيْفَ الْغُسْلُ مِنْ الْجَنَابَةِ فَقُلْتُ كَانَ النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَأْخُذُ ثَلَاثَةَ أَكُفٍّ وَيُفِيضُهَا عَلَى رَأْسِهِ ثُمَّ يُفِيضُ عَلَى سَائِرِ جَسَدِهِ فَقَالَ لِي الْحَسَنُ إِنِّي رَجُلٌ كَثِيرُ الشَّعَرِ فَقُلْتُ كَانَ النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ أَكْثَرَ مِنْكَ شَعَرًا

248. Telah menceritakan kepada kami Abu Nu’aim berkata, telah menceritakan kepada kami Ma’mar bin Yahya bin Sam telah menceritakan kepadaku Abu Ja’far berkata, Jabir bin ‘Abdullah berkata kepadaku, “Anak bapa saudaramu telah datang kepadaku – mengisahkan Hasan bin Muhammad bin Al Hanafiah-, ia bertanya, “Bagaimana cara mandi janabat? Aku menjawab, “Nabi shallallahu ‘alaihi wasallam mengambil air dengan tiga ceduk dengan kedua tapak tangannya lalu melimpahkannya ke atas kepalanya terlebih dahulu, kemudian barulah dia meratakan air ke seluruh tubuhnya.” Al Hasan lalu berkata kepadaku, “Aku adalah seorang laki-laki yang berbulu lebat!” Aku lalu menjawab, “Nabi shallallahu ‘alaihi wasallam bulunya lebih lebat daripadamu.”

– Hadis ini kita telah berjumpa sebelum ini tapi kali ini diterangkan siapakah yang dimaksudkan oleh Jabir. Muhammad bin Al Hanafiah adalah salah seorang anak Saidina Ali dari isteri yang selain Fatimah dan ada mazhab Syiah yang mengambil beliau sebagai Imam mereka. Ramai yang mengatakan bahawa dialah anak Saidina Ali yang paling berilmu sekali. Ini adalah salah satu mazhab dalam Syiah. Hasan bin Muhammad bin Al Hanafiah dalam hadis adalah anak dia. Jadi beliau adalah cucu Saidina Ali.

– Sekali lagi dalam hadis ini tidak menggunakan perkataan ‘gosok’. Tapi hendaklah juga kita melihat kenapa Imam Malik mengatakan kena juga gosok itu. Itu adalah kerana dia berpendapat bahawa kalau Nabi meletakkan air di kepala itu, takkanlah dia tidak menggosok kepalanya. Tentulah dia gosok. Tapi itu adalah hanya pendapat Imam Malik sahaja. Imam Bukhari berpandangan tidak perlu gosok kerana mengambil dari perkataan yang digunakan dalam hadis. Tapi tidaklah mengatakan tidak boleh gosok. Kalau gosok pun elok juga.

————————————————————————————————–

بَاب الْغُسْلِ مَرَّةً وَاحِدَةً

Bab Mandi Sekali Sahaja

Ada dua makna yang boleh digunakan untuk tajuk ini. Satu, maksudnya adalah hanya perlu meratakan air kebadan sekali sahaja. Keduanya, boleh juga bermakna untuk mengatakan kepada mereka yang mengulang bersetubuh lebih dari sekali, tidak perlu mandi setiap kali. Cukup dengan hanya mandi sekali sahaja selepas semua persetubuhan itu. Walaupun banyak kali bersetubuh. Ini akan diterangkan dalam bab yang lain nanti.

Tajuk ini adalah untuk menentang pendapat yang mengatakan kena meratakan air sebanyak tujuh kali. Jawapannya, hanya perlu ratakan sekali sahaja dah sah dah mandi janabah itu.

Dalam ayat yang digunakan dalam hadis, ia menggunakan perkataan jamak (plural) untuk mengatakan tentang kemaluan. Adakah banyak kemaluan? Tidak, ini adalah kerana hendak menerangkan bahawa Nabi membasuh keseluruhan bahagian kemaluan baginda.

249 – حَدَّثَنَا مُوسَى بْنُ إِسْمَاعِيلَ قَالَ حَدَّثَنَا عَبْدُ الْوَاحِدِ عَنْ الْأَعْمَشِ عَنْ سَالِمِ بْنِ أَبِي الْجَعْدِ عَنْ كُرَيْبٍ عَنْ ابْنِ عَبَّاسٍ قَالَ قَالَتْ مَيْمُونَةُ
وَضَعْتُ لِلنَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ مَاءً لِلْغُسْلِ فَغَسَلَ يَدَيْهِ مَرَّتَيْنِ أَوْ ثَلَاثًا ثُمَّ أَفْرَغَ عَلَى شِمَالِهِ فَغَسَلَ مَذَاكِيرَهُ ثُمَّ مَسَحَ يَدَهُ بِالْأَرْضِ ثُمَّ مَضْمَضَ وَاسْتَنْشَقَ وَغَسَلَ وَجْهَهُ وَيَدَيْهِ ثُمَّ أَفَاضَ عَلَى جَسَدِهِ ثُمَّ تَحَوَّلَ مِنْ مَكَانِهِ فَغَسَلَ قَدَمَيْهِ

249. Telah menceritakan kepada kami Musa bin Isma’il berkata, telah menceritakan kepada kami ‘Abdul Wahid dari Al A’masy dari Salim bin Abu Al Ja’d dari Kuraib dari Ibnu ‘Abbas berkata, Maimunah menceritakan, “Aku meletakkan air mandi untuk Nabi shallallahu ‘alaihi wasallam, beliau mencuci kedua telapak tangannya dua atau tiga kali. Kemudian beliau menuangkan air ke telapak tangan kirinya dan membasuh kemaluannya, kemudian beliau usapkan tangannya ke tanah, kemudian berkumur dan memasukkan air ke dalam hidung, lalu membasuh wajah dan kedua tangannya. Kemudian beliau melimpahkan air keseluruh tubuhnya. Setelah itu beliau beralih dari tempat mandi, lalu mencuci kedua kakinya (sebagai menyempurnakan wudu).”

– Hadis ini adalah hadis yang paling terang tentang cara mandi janabah. Imam Bukhari menjadikan hadis ini sebagai hadis paksi berkenaan mandi janabah.
Dalam hadis ini, jelas mengatakan bahawa Nabi membasuh kemaluan dulu, barulah kemudian mengambil wudu. Hadis ini digunakan oleh mereka yang mengatakan bahawa Nabi tidak memegang kemaluan dalam mandi janabah, kerana itulah dia membasuh kemaluan di awal.
Hadis ini menceritakan satu persatu cara mandi dengan tertib. Dan diceritakan disini adalah sekali sahaja Nabi meratakan air ke badan. Maka itulah yang Imam Bukhari ambil hukum: bahawa sekali sahaja ratakan air kebadan.
Nabi akhiri dengan basuh kaki. Maknanya wudu dihabiskan dengan basuh kaki akhir sekali. Sekali lagi menunjukkan bahawa dalam wudu itu tidak perlu muwalat. Iaitu tidak perlu bertertib.

——————————————————————-

بَاب مَنْ بَدَأَ بِالْحِلَابِ أَوْ الطِّيبِ عِنْدَ الْغُسْلِ

Bab Orang Yang Memulakan Dengan Al-Hilab Atau Wangi-Wangian Ketika Hendak Mandi

Ini adalah bab yang paling memeningkan ulama. Kerana hendak memastikan apakah yang dimaksudkan dengan perkataan الْحِلَابِ al Hilab itu. Maka panjanglah perbincangan ulama. Banyak sangat pendapat yang diutarakan.

250 – حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ الْمُثَنَّى قَالَ حَدَّثَنَا أَبُو عَاصِمٍ عَنْ حَنْظَلَةَ عَنْ الْقَاسِمِ عَنْ عَائِشَةَ قَالَتْ كَانَ النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ إِذَا اغْتَسَلَ مِنْ الْجَنَابَةِ دَعَا بِشَيْءٍ نَحْوَ الْحِلَابِ فَأَخَذَ بِكَفِّهِ فَبَدَأَ بِشِقِّ رَأْسِهِ الْأَيْمَنِ ثُمَّ الْأَيْسَرِ فَقَالَ بِهِمَا عَلَى وَسَطِ رَأْسِهِ

250. Telah menceritakan kepada kami Muhammad bin Al Mutsanna berkata, telah menceritakan kepada kami Abu ‘Ashim dari Hanzhalah dari Al Qasim dari ‘Aisyah berkata, “Apabila Nabi shallallahu ‘alaihi wasallam hendak mandi janabat, beliau minta diambilkan sesuatu seperti Hilab. Mula-mula baginda menceduk air dengan telapak tangannya dan mencurahkannya disebelah kanan kepalanya kemudian disebelah kiri. Kemudian menuangkan air dengan keduanya tapak tangannya pada bahagian tengah kepala.”

– Asal makna Hilab itu adalah bekas tadahan perahan susu yang cukup untuk memerah perahan susu seekor unta.

Tapi apakah yang dimaksudkan didalam hadis ini? Maka ada banyak pendapat yang diberikan oleh ulama hadis yang cuba untuk meleraikan maknanya. Ini adalah hanya pendapat ulama sahaja. Mungkin benar, mungkin tidak:

1. Pendapat ini mengatakan bahawa perkataan ‘atau’ dalam tajuk yang Imam Bukhari letakkan itu digunakan dalam makna ‘dan’. Ini boleh kerana dalam bahasa Arab, perkataan ‘au’, boleh juga digunakan sebagai makna ‘dan’ selain dari makna yang selalu digunakan iaitu: ‘atau’. Maka kepada mereka, yang dimaksudkan oleh Imam Bukhari adalah, apabila Nabi hendak mandi janabah, baginda akan meminta bekas air dan pewangi. Dan pewangi itu akan digunakan lepas mandi.

2. Pendapat ini menggunakan juga makna ‘atau’ sebagai ‘dan’. Maknanya, Nabi minta dua-dua benda itu juga. Cuma bezanya, mereka berpendapat bahawa pewangi itu digunakan ketika mandi iaitu digunakan seperi sabun yang wangi. Kalau zaman sekarang, seperti kita menggunakan sabun.

3. Pendapat ini mengatakan bahawa Imam Bukhari keliru dengan makna perkataan الْحِلَابِ itu. Kepada mereka, ia bukanlah bermakna ‘pewangi’. Kerana tiada faedah untuk Nabi menggunakan pewangi semasa mandi. Hilanglah kesan itu kalau letak awal dan apabila digunakan air, maka akan hilanglah kesan wangi itu. Dan kalau baginda hendak menggunakan selepas mandi, kenapa minta awal?

4. Pendapat ini mengatakan bahawa silap perkataan yang digunakan. Bukanlah الْحِلَابِ. Ini adalah kesilapan penulis. Yang sebenarnya perkataan itu adalah ‘Gulab’ iaitu bermaksud ‘air mawar’. Maknanya Nabi menggunakan banyak jenis wangian. Ramai tak setuju dengan pendapat ini. Kerana bukan sedikit penulis kitab Sahih Bukhari ini. Semua kata perkataan itu adalah hilab. Dan hadis ini ada juga didalam kitab-kitab hadis yang lain yang juga menggunakan perkataan yang sama.

5. Pendapat ini mengatakan bahawa yang sebenarnya diminta adalah air. Tapi yang disebut adalah bekasnya. Seperti bahasa kita juga. Contohnya apabila kita kata ‘cukur kepala’, bukanlah kepala yang kita cukur tapi rambut kita sebenarnya.
Air boleh juga digunakan sebagai pewangi. Kerana apabila hilang bau badan, maka akan wangilah balik. Kerana ada ditempat lain, Nabi mengatakan bahawa air itu adalah pewangi.

6. Hilab dikatakan mempunyai dua makna. Pertama, bekas susu. Kedua: sesuatu yang diperah. Contohnya pati bunga. Untuk dilumurkan dibadan. Boleh menyegarkan atau mewangikan. Ini adalah budaya orang Arab, walaupun mungkin kita tidak biasa di Malaysia ini. Maka, mandi bunga itu boleh.

7. Pendapat ini mengatakan bahawa Nabi menggunakan wangian itu selepas selesai mandi. Baginda akan minta wangian. Barulah munasabah kalau pakai lepas selesai. Bukan maksud Hilab itu bekas susu.

8. Hilab itu adalah bekas susu. Nak menunjukkan bahawa boleh pakai bekas yang mungkin ada bau sedikit. Tidak salah. Atau ada bekas yang berminyak sikit. Sebab hadis ini pasal mandi. Jadi, mestilah hadis itu hendak menceritakan tentang sah atau tidak mandi janabah itu. Makna tajuk itu nak memberitahu, kalau bekas itu berbau sikit atau terlebih wangi pun dua-dua boleh pakai. Ini adalah pendapat yang paling kuat untuk dipegang.

9. Bukan pewangi yang dimaksudkan. Hilab adalah air yang terdapat didalamnya. Tibb adalah usaha kita untuk membersihkan badan kita dengan mandi.

10. Bukan untuk menyatakan apa yang digunakan semasa mandi tapi apa yang disiapkan untuk selepas mandi. Sebab nak pakai terus selepas mandi.

11. Untuk mengisyaratkan dua hadis dari Aisyah. Kerana ada hadis yang diriwayatkan dari Aisyah yang kata bila Nabi mandi junub, baginda akan melumurkan kepalanya dengan air perahan bunga. Lepas itu tidak basuh dah. Tapi kerana dhaif hadis itu, maka Imam Bukhari tidak memasukkan dalam sahihnya kerana kalau dia nak masukkan dalam hadisnya, ia mestilah mempunyai kekuatan yang tinggi. Jadi maknanya, boleh pakai wangi.

 

Kuliah Maulana Asri

 

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s