We're just visitors

At the end of the game, the King and the Pawn goes into the same box

Sahih Bukhari Kitab Mandi Janabah Sesi 3 – Bab Mandi Dengan Mengunakan Air Kira-Kira Satu Gantang March 17, 2013

بَاب الْغُسْلِ بِالصَّاعِ وَنَحْوِهِ

Bab Mandi Dengan Mengunakan Air Kira-Kira Satu Gantang

243 – حَدَّثَنَا عَبْدُ اللَّهِ بْنُ مُحَمَّدٍ قَالَ حَدَّثَنِي عَبْدُ الصَّمَدِ قَالَ حَدَّثَنِي شُعْبَةُ قَالَ حَدَّثَنِي أَبُو بَكْرِ بْنُ حَفْصٍ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا سَلَمَةَ يَقُولُ دَخَلْتُ أَنَا وَأَخُو عَائِشَةَ عَلَى عَائِشَةَ فَسَأَلَهَا أَخُوهَا عَنْ غُسْلِ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فَدَعَتْ بِإِنَاءٍ نَحْوًا مِنْ صَاعٍ فَاغْتَسَلَتْ وَأَفَاضَتْ عَلَى رَأْسِهَا وَبَيْنَنَا وَبَيْنَهَا حِجَابٌ

قَالَ أَبُو عَبْد اللَّهِ قَالَ يَزِيدُ بْنُ هَارُونَ وَبَهْزٌ وَالْجُدِّيُّ عَنْ شُعْبَةَ قَدْرِ صَاعٍ

243. Telah menceritakan kepada kami ‘Abdullah bin Muhammad berkata, telah menceritakan kepadaku ‘Abdush Shamad berkata, telah menceritakan kepadaku Syu’bah berkata, telah menceritakan kepadaku Abu Bakar bin Hafsh berkata, aku mendengar Abu Salamah menceritakan, “Aku dan saudara ‘Aisyah masuk menemui ‘Aisyah, lalu saudaranya bertanya kepadanya tentang cara Nabi shallallahu ‘alaihi wasallam mandi janabah. ‘Aisyah lalu minta diambilkan lebih kurang satu gantang air. Kemudian beliau mandi dengan melimpahkan air ke atas kepalanya, antara kami dengannya terhalang oleh hijab.”

Abu ‘Abdullah berkata, Yazid bin Harun dan Bahz dan Al Juddi menyebutkan dari Syu’bah, “Kira-kira satu sha’.”

– Apabila digunakan kata ‘kira-kira’itu, menunjukkan bukan nak kena air yang tepat sebanyak itu. Agak-agak sahaja. Tapi memang ada ulama yang mementingkan perkara ini. Mereka hanya guna sebanyak segantang tepat-tepat. Tapi tidaklah kita disuruh berbuat begitu. Sebab itulah Imam Bukhari meletakkan di dalam tajuk bab ini perkataan ‘kira-kira’ itu. Dia ambil pemahaman itu, dari hadis inilah. Kalau kita pakai air pancut itu pun, mungkit tidak banyak bezanya dengan segantang air itu. Mungkin lebih sedikit sahaja. Perlu diingat adalah yang penting air itu perlu diratakan ke seluruh badan.

Syiah adalah satu agama yang jahat. Dari hadis ini, boleh pula mereka menggunakannya sebagai hujah nak memburukkan Aisyah, isteri Nabi. Mereka kata, teruk betul Aisyah ni, sampai tunjuk badan dia depan orang saja-saja. Tidak menjaga status sebagai seorang isteri Nabi. Kalau bukan isteri Nabi pun dah teruk dah, tapi Aisyah ni isteri Nabi. Tidakkah boleh hanya dengan bercerita sahaja? Itulah kata-kata mereka. Musuh Islam yang lain pun tidak guna hadis ini untuk memburukkan Aisyah tapi mereka mencari peluang sahaja untuk memburukkan para sahabat. Padahal, orang yang Aisyah tunjuk itu bukanlah orang lain. Tapi adalah saudara susuan dia, dan juga perawi hadis ini adalah anak saudara susuan kepada Aisyah. Jadi, boleh untuk Aisyah melakukan apa yang dia telah lakukan. Dan bukan dia tunjuk semua badan dia pun. Hanya kepala sahaja. Dan ada lagi hijab antara mereka. Dan tentulah dia pakai kain menutup badan dia lagi.

Hadis ini juga penting untuk menunjukkan apakah aurat antara saudara susuan. Iaitu bahagian kepala boleh ditunjuk. Dia dah buat cara terbaik dah. Tentulah Aisyah tidak bogel dalam dia menunjukkan cara mandi janabat itu. Ditambah pula dengan ada lagi pendinding memisahkan mereka.

Hadis ini juga menunjukkan bahawa cara terbaik untuk mengajar adalah dengan menggunakan cara praktikal. Itu lebih memberikan pengetahuan kepada orang yang hendak diajar. Yang penting adalah nak tunjuk bahagian kepala. Bahagian lain tak perlu ditunjuk dah sebab semua orang semua dah tahu kena diratakan air ke seluruh badan. Cuma bahagian kepada yang menjadi masalah. Kerana ada yang keliru macam mana cara mandi dibahagian kepala.

Hadis ini juga menunjukkan isteri Nabi pun mengajar juga. Bukan Nabi sahaja. Perempuan pun boleh mengajar lelaki. Iaitu mereka mengajar agam kepada orang yang boleh ditunjuk. Dalam batas-batasnya. Maka, ini menunjukkan baik sekali kalau ada orang perempuan yang tinggi ilmu mereka supaya mereka boleh mengajar kepada kaum wanita. Supaya mereka boleh mengkhususkan bahagian perempuan. Dan memudahkan perempuan untuk belajar dengan mereka.

Hadis ini lebih lengkap di dalam Sahih Muslim. Dalam Sahih Muslim, ia menceritakan bahawa rambut Aisyah pendek. Isteri-isteri Nabi memotong rambut mereka pendek. Samada pangkal leher atau sampai ke bahu. Maka salahlah pendapat yang mengatakan perempuan tidak boleh memotong rambut mereka.

 

244 – حَدَّثَنَا عَبْدُ اللَّهِ بْنُ مُحَمَّدٍ قَالَ حَدَّثَنَا يَحْيَى بْنُ آدَمَ قَالَ حَدَّثَنَا زُهَيْرٌ عَنْ أَبِي إِسْحَاقَ قَالَ حَدَّثَنَا أَبُو جَعْفَرٍ أَنَّهُ كَانَ عِنْدَ جَابِرِ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ هُوَ وَأَبُوهُ وَعِنْدَهُ قَوْمٌ فَسَأَلُوهُ عَنْ الْغُسْلِ فَقَالَ يَكْفِيكَ صَاعٌ فَقَالَ رَجُلٌ مَا يَكْفِينِي فَقَالَ جَابِرٌ كَانَ يَكْفِي مَنْ هُوَ أَوْفَى مِنْكَ شَعَرًا وَخَيْرٌ مِنْكَ ثُمَّ أَمَّنَا فِي ثَوْبٍ

244. Telah menceritakan kepada kami ‘Abdullah bin Muhammad berkata, telah menceritakan kepada kami Yahya bin Adam berkata, telah menceritakan kepada kami Zuhair dari Abu Ishaq berkata, telah menceritakan kepada kami Abu Ja’far bahwasanya pernah dia berada di sisi Jabir bin ‘Abdullah – dia dan ayahnya (Ali bin Al Hasan) -, dan di dekat Jabir juga ada sekelompok orang yang bertanya kepadanya tentang cara mandi janabah. Jabir bin Abdullah lalu menjawab, “Cukup bagimu dengan satu gantang air.” Tiba-tiba ada seorang lelaki berkata, “Itu tidak cukup untuk saya!” Maka Jabir pun berkata, “Satu gantang itu sudah mencukupi buat orang yang lebih lebat rambutnya dan bulunya darimu, dan yang lebih baik darimu.” Kemudian beliau mengimami kami dengan memakai sehelai kain sahaja.

– Antara lain, hadis ini menunjukkan hubungan baik ahlul bait dan para sahabat. Kerana kita boleh lihat sampai ada 2 imam syiah belajar dengan Jabir. Iaitu mereka itu diangkat sebagai imam syiah oleh pengikut Syiah yang jahat itu. Tapi bukanlah dua orang itu pernah mengaku sebagai imam syiah pula. Mereka sahaja yang pandai-pandai mengangkat orang-orang yang mulia dan baik itu sebagai imam mereka. Jadi, tidak benarlah pendapat Syiah yang mengatakan bahawa para imam mereka itu tidak suka kepada para sahabat sampai menganggap para sahabat sebagai kafir.  Dalam hadis itu, dikatakan bahawa Jabir jadi imam kepada mereka pula. Syiah tak terima kalau begitu. Mereka kata, kalau para imam itu bermakmumkan para sahabat pun, ianya adalah sebagai taqiyah sahaja. Hujah taqiyah itu akan diguna oleh mereka apabila mereka diberikan hujah yang mereka tidak dapat jawab. 

Hadis ini juga menunjukkan tidak semestinya ahlul bayt lebih tahu dari orang lain. Kerana kita boleh lihat bahawa mereka mendengar dan belajar dengan orang lain juga. Iaitu dalam hadis ini, dengan Jabir. Dan imam itu sendiri bertanya kepada Jabir itu. Tapi dalam Syiah mereka mengatakan bahawa imam-imam Syiah itu tahu semua perkara. Sampai ke tatahp tahu perkara ghaib yang kita katakan hanya diketahui oleh Allah sahaja. 

Hadis ini juga menunjukkan bahawa Nabi itu seorang yang sihat. Rambut Nabi lebat sampai mati. Dada baginda penuh dengan bulu. Belakang badan pula tidak ada bulu, tapi licin molek. Tubuh badan Nabi adalah sempurna seperti mana seorang lelaki patut ada.

Selepas itu Jabir telah mengimami mereka dengan hanya pakai satu helai kain sahaja. Ini adalah kerana dia nak tunjuk bahawa boleh pakai satu kain sahaja waktu solat. Cara beliau pakai itu adalah dengan cara pakai yang macam pakai ihram. Tapi pakai ihram itu, menggunakan dua helai kain. Tapi kali ni, macam ihram itu, tapi dengan sehelai kain sahaja. Yang terbaik adalah pakai baju dengan lengkap. Tapi nak tunjuk bahawa kalau pakai satu kain sahaja pun dah sah solat itu. Tapi kena tutup bahu molek kerana pendapat Imam Ahmad kata bahawa kalau tak tutup bahu, tak sah solat itu. Tapi ulama lain kata, sah solat dengan hanya tutup aurat sahaja. Kita memanglah tidak rasa apa kalau pakai baju. Tapi bayangkan kalau cuaca panas sangat sampaikan nak pakai baju pun tidak selesa. Dalam keadaan begitu, ada kemungkinan kita tak mahu nak pakai baju. Ataupun dalam keadaan tiada kain untuk dipakai. Takkan sebab tak tutup bahu sahaja, kita tak solat?

Hadis ini juga menunjukkan kena utamakan orang yang alim sebagai imam.

 

245 – حَدَّثَنَا أَبُو نُعَيْمٍ قَالَ حَدَّثَنَا ابْنُ عُيَيْنَةَ عَنْ عَمْرٍو عَنْ جَابِرِ بْنِ زَيْدٍ عَنْ ابْنِ عَبَّاسٍ أَنَّ النَّبِيَّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ وَمَيْمُونَةَ كَانَا يَغْتَسِلَانِ مِنْ إِنَاءٍ وَاحِدٍ

قَالَ أَبُو عَبْد اللَّهِ كَانَ ابْنُ عُيَيْنَةَ يَقُولُ أَخِيرًا عَنْ ابْنِ عَبَّاسٍ عَنْ مَيْمُونَةَ وَالصَّحِيحُ مَا رَوَى أَبُو نُعَيْمٍ

245. Telah menceritakan kepada kami Abu Nu’aim berkata, telah menceritakan kepada kami Ibnu ‘Uyainah dari ‘Amru dari Jabir bin Zaid dari Ibnu ‘Abbas, bahwa Nabi shallallahu ‘alaihi wasallam dan Maimunah mandi dari satu bekas yang sama.”

Abu ‘Abdullah berkata, “Ibnu ‘Uyainah meriwayatkan diakhir hayatnya dari Ibnu Abbas dari Maimunah, padahal yang benar adalah apa yang diriwayatkan oleh Abu Nu’aim.”

– Hadis ini menunjukkan bahawa Nabi itu mesra dengan isteri-isterinya. Sebelum ini kita telah mendengar bahawa Nabi mandi sekali dengan Aisyah. Kali ini dengan Maimunah pula. Maimunah ini adalah isterinya yang paling akhir dikahwininya. Tidak lama dia bersama dengan Nabi. Dalam tiga tahun sahaja.

Dan ia juga menunjukkan tidak kotor perempuan itu. Walaupun mereka dalam hadas, tapi itu adalah kekotoran maknawi sahaja. Bukanlah sampai tidak boleh sentuh langsung seperti yang dikatakan dalam agama-agama yang lain. Seperti agama Yahudi yang kata apabila wanita itu dalam kotor, sampai tidak boleh sentuh lansung. Bayang pun tak boleh bersentuh. Islam sebenarnya mengangkat martabat kaum wanita. Kita boleh lihat bagaimana Nabi melayan wanita dengan baik sekali. Kalau mandi dengan isteri, Nabi akan mandi bersama. Dan anak Nabi juga adalah perempuan. Maka, tinggi sungguh martabat yang diberikan kepada kaum wanita. Tidaklah macam agama lain yang menindas kaum wanita dengan teruk sekali.

 

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s