We're just visitors

At the end of the game, the King and the Pawn goes into the same box

Sahih Bukhari Sesi 1 – Kitab Mandi Janabah March 14, 2013

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ كِتَاب الْغُسْلِ

Kitab Mandi Janabah

Mandi janabah ini melibatkan kepada lelaki dan perempuan. Kalau mandi wajib, itu kurang tepat sebab mandi wajib termasuk sekali dengan mandi selepas suci dari haid dan nifas dan itu hanya kepada perempuan sahaja. Maka, tajuk Imam Bukhari bawa ini adalah untuk mandi janabah sahaja. Tentang Mandi Wajib akan diceritakan kemudian.

وَقَوْلِ اللَّهِ تَعَالَى{ وَإِنْ كُنْتُمْ جُنُبًا فَاطَّهَّرُوا وَإِنْ كُنْتُمْ مَرْضَى أَوْ عَلَى سَفَرٍ أَوْ جَاءَ أَحَدٌ مِنْكُمْ مِنْ الْغَائِطِ أَوْ لَامَسْتُمْ النِّسَاءَ فَلَمْ تَجِدُوا مَاءً فَتَيَمَّمُوا صَعِيدًا طَيِّبًا فَامْسَحُوا بِوُجُوهِكُمْ وَأَيْدِيكُمْ مِنْهُ مَا يُرِيدُ اللَّهُ لِيَجْعَلَ عَلَيْكُمْ مِنْ حَرَجٍ وَلَكِنْ يُرِيدُ لِيُطَهِّرَكُمْ وَلِيُتِمَّ نِعْمَتَهُ عَلَيْكُمْ لَعَلَّكُمْ تَشْكُرُونَ }

Dan Allah berfirman: dan jika kamu junub (berhadas besar) maka bersucilah dengan sebaik-baiknya; dan jika kamu sakit (tidak boleh kena air), atau dalam musafir, atau salah seorang dari kamu datang dari tempat buang air, atau kamu menyetubuhi perempuan, sedang kamu tidak mendapat air (untuk bersuci), maka hendaklah kamu bertayamum dengan tanah – debu yang bersih, iaitu: sapulah muka kamu dan kedua belah tangan kamu dengan tanah – debu itu. Allah tidak mahu menjadikan kamu menanggung sesuatu kesusahan (kepayahan), tetapi Ia berkehendak membersihkan (mensucikan) kamu dan hendak menyempurnakan nikmatNya kepada kamu, supaya kamu bersyukur. Al-Maidah:6

وَقَوْلِهِ جَلَّ ذِكْرُهُ { يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا تَقْرَبُوا الصَّلَاةَ وَأَنْتُمْ سُكَارَى حَتَّى تَعْلَمُوا مَا تَقُولُونَ وَلَا جُنُبًا إِلَّا عَابِرِي سَبِيلٍ حَتَّى تَغْتَسِلُوا وَإِنْ كُنْتُمْ مَرْضَى أَوْ عَلَى سَفَرٍ أَوْ جَاءَ أَحَدٌ مِنْكُمْ مِنْ الْغَائِطِ أَوْ لَامَسْتُمْ النِّسَاءَ فَلَمْ تَجِدُوا مَاءً فَتَيَمَّمُوا صَعِيدًا طَيِّبًا فَامْسَحُوا بِوُجُوهِكُمْ وَأَيْدِيكُمْ إِنَّ اللَّهَ كَانَ عَفُوًّا غَفُورًا }

Dan firmanNya lagi: Wahai orang-orang yang beriman, janganlah kamu terus mengerjakan sembahyang sedang kamu dalam keadaan mabuk, hingga kamu memahami akan apa yang kamu katakan. Dan tidak boleh juga orang yang berjunub kecuali kamu hendak melintas sahaja ke dalam masjid- hingga dia bersuci. Dan jika kamu sakit, atau sedang dalam musafir, atau salah seorang di antara kamu datang dari tempat buang air, atau kamu menyetubuhi perempuan, kemudian kamu tidak mendapat air (untuk bersuci), maka hendaklah kamu bertayamum dengan tanah – debu, yang suci, iaitu sapukanlah ke muka kamu dan kedua tangan kamu. Sesungguhnya Allah Maha Pemaaf, lagi Maha Pengampun. An-Nisa:43

– Islam mementingkan kebersihan. Bangsa lain pun ada mengamalkan kebersihan tapi dalam Islam lebih lagi. Ia ada dalam ajaran agama. Agama mereka sebenarnya tidak pun mengajar tentang kebersihan tapi selepas mereka mencapai kemajuan, baru mereka belajar tentang kebersihan. Dan kebersihan yang kita disuruh jaga adalah kebersihan yang mendalam. Iaitu kebersihan luaran dan dalaman. Bangsa lain, hanya kebersihan luaran sahaja.

Ianya adalah perbuatan semulajadi makhluk. Allah sudah tentukan sebegitu. Kita boleh tengok pada perlakuan binatang. Mereka juga mandi janabah. Kita boleh lihat bahawa selepas binatang mengawan, binatang yang main air akan selamkan diri mereka dalam air. Yang tak main air, akan berguling di tanah untuk tayamum.

Dan kajian kesihatan mendapati untuk jangka panjang, elok mandi selepas melakukan hubungan kelamin. Semasa bersetubuh, badan akan mengeluarkan peluh. Peluh itu jenis yang kalau tidak dibasuh, akan masuk kedalam badan semula dan akan mengganggu kesihatan.

Ianya juga adalah sebagai tanda Syukur kepada Allah kerana gembira kerana dapat nikmat mendapat kebolehan mendapat anak. Kerana sifat manusia itu mahu mengekalkan kelangsungan hidup mereka dengan mempunyai anak. Semua manusia normal diberi naluri keibuan dan kebapaan oleh Allah. Besar ertinya ada air mani. Budak tiada kelebihan ini. Bukankah kalau kita kalau suka, kita akan mandi. Macam kalau nak keluar berjalan. Atau menghadapi hari perayaan, iaitu hari kesukaan. Atau berjumpa dengan orang besar. Kita akan mandi dan pakai baju elok-elok. Maka, kita meraikan kurnia Allah itu dengan mandi juga. Sama juga kalau yang datang haid. Apabila perempuan datang haid, maknanya dia sudah kebolehan beranak. Dapat anak adalah satu nikmat yang besar. Kalau nak tahu besar atau tidak nikmat itu, cubalah tanya mereka yang tiada anak. Jadi kita mandi itu adalah sebagai tanda syukur. Itulah yang Allah telah sebutkan dalam ayat Maidah:6 itu: لَعَلَّكُمْ تَشْكُرُونَ “supaya kamu bersyukur”.

Kenapa kena basuh seluruh tubuh kita? Seluruh tubuh kena mandi kerana nikmat bersetubuh itu satu tubuh rasa.

Imam Bukhari memulakan kitab Janabah ini dengan ayat Quran. Dia nak tunjuk bahawa mula hukum itu dari Quran. Dan praktikal bagaimana mandi itu ditunjukkan dari Nabi.
Dia juga nak menunjukkan bahawa permulaan kewajipan mandi itu datangnya adalah dari Quran. Bukan Nabi yang mula-mula suruh. Maknanya tinggilah kewajipan janabah ini. Ini semua adalah isyarat mula. Seperti kita telah tahu, diawal kitab, Imam Bukhari akan menunjukkan tanda mula dan akhir kitab dia akan tunjuk tanda tamat iaitu mati. Cara Imam Bukhari memang halus.

Imam Bukhari ajar hadis tapi nak beritahu Quran lagi penting. Itulah sumber hukum yang terpenting dan paling tinggi sekali.

Kenapa dia letak ayat Maidah dulu? Padahal kalau ikut susunan dalam Quran, surah Nisa dulu sebelum Maidah. Ulama sampai bahas kenapa begitu. Sebab mereka tahu bahawa Imam Bukhari ni halus sangat dia buat. Tentu ada sebab kenapa dia susun ayat quran itu sebegitu. Dia tidak buat saja-saja. Kena belajar baru tahu. Kalau tak belajar, mungkin akan sangka bahawa susunan itu adalah satu kebetulan sahaja. Jadi, tentu ada sebab dia buat begitu. Kerana tujuan Imam Bukhari buat kitab Sahih Bukhari bukan hanya nak mengajar hadis sahaja. Itu adalah niat kedua. Niat utamanya adalah mengajar tentang Islam. Tentang keseluruhan Islam. Sebab itu banyak bab dalam Sahih Bukhari ni. Semuanya adalah bahagian-bahagian dalam agama Islam yang manusia kena tahu.

Ayat pertama menggunakan perkataan فَاطَّهَّرُوا yang bermaksud ‘bersuci dengan sebaik-baiknya’. Apakah maksudnya. Ini adalah arahan secara umum. Sebab bagaimanakah cara untuk bersuci dengan sebaiknya? Sebab itu Imam Bukhari letak diawal. Kemudian dijelaskan pula oleh ayat kedua itu. Iaitu bersuci dengan sebaiknya adalah kena mandi. Kerana dalam ayat Nisa:43 itu menjelaskan bahawa kena mandi. Kerana perkataan itu تَعْلَمُوا mengatakan kena mandi. Cuma kalau dalam banyak terjemah hanya dengan menggunakan perkataan ‘bersuci’.

Ayat kedua menggunakan perkataan yang kedua selalu diterjemahkan ‘hingga kamu bersuci’. Kalau setakat itu sahaja, tidak ada bezanya dengan ayat bersuci dalam surah maidah:6 itu. Sepatutnya makna تَغْتَسِلُوا adalah ‘sehinggalah kamu mandi’. Kerana dari segi bahasa, ianya adalah jelas menunjukkan bahawa maksudnya adalah ‘mandi’.

Ada juga pensyarah Bukhari mengatakan bahawa makna ayat dalam Maidah itu: فَاطَّهَّرُوا itu sudah jelas dah. Maknanya kena mandi dengan ‘sebaik-baiknya’ iaitu mandi yang sampai kena basuh segenap tubuh badan kerana Nabi pernah mengatakan bahawa setiap bulu kena dibasuh. Maka bulu itu termasuk juga bulu dalam hidung. Dan kena berkumur. Sebab itu kepada mazhab Hanafi, tidak sah kalau tidak memasukkan air ke dalam hidung dan berkumur. Maliki pula kata kena gosok seluruh badan itu. Bukan hanya dengan melalukan air sahaja.

Makna لَامَسْتُمْ النِّسَاءَ bukan sentuh perempuan sahaja. Terjemah kurang tepat. Kerana dari segi bahasa, لَامَسْتُمْ النِّسَاءَ itu bermaksud ‘sentuh menyentuh’ iaitu bermaksud bersetubuh. Allah menggunakan bahasa yang halus. Kerana kalau makna sentuh sahaja, ayatnya adalah lain. Sama juga kalau perempuan datang haid, kita dilarang dari ‘mendekati’ isteri kita. Adalah itu bermaksud jangan ‘dekati’? Tidak. Ianya bermaksud jangan bersetubuh juga. Memang bahasa Quran macam tu.
Kalau kita hanya mengatakan bahawa ayat itu hanya sentuh sahaja, maka ayat Maidah:6 itu hanya boleh digunakan untuk menyelesaikan hadas kecil sahaja. Jadi manakah penyelesai untuk kita jikalau kita hadas besar tapi tiada air? Tidak ada ayat lain yang menyelesaikan. Sebenarnya Allah itu amat bijaksana, Dia boleh menggunakan ayat yang pendek untuk memberikan makna yang lebih.

——————————————————

بَاب الْوُضُوءِ قَبْلَ الْغُسْلِ

Bab Wudhu Sebelum Mandi

الْغُسْلِ Adalah mandi junub sbb ada alif Lam disitu. Bukan mandi biasa. Wudhu itu juga adalah wudhu yang maklum dalam Islam. Iaitu wudu yang macam nak sembahyang. Kalau yang umum itu adalah membersihkan diri yang biasa sahaja. Ini adalah kerana wudu boleh jadi membersihkan diri yang biasa atau yang dilakukan sebelum solat.

Tujuan bab ini:
1. Kerana Imam Bukhari hendak menjelaskan terdapat khilaf ulama dalam hal ini. Banyak ulama yang kata mengambil wudu sebelum mandi janabah hanya sunat sahaja. Ada pula yang kata wajib. Imam Bukhari nak kata sekurang-kurangnya sunat. Sebab selalu baginda buat.
2. Adakah wudu itu sebahagian dari mandi janabah atau asing?
3. Lepas ambil wudhu, lepas itu sentuh kemaluan tidak batal wudhu itu. Sebab lepas Nabi mandi, baginda tidak ambil wudu semula.
4. Wudhu itu sama macam ambil wudu untuk solat.
5. Cara wudu adalah sama macam dalam hadis disebutkan dalam hadis-hadis dibawah. Hadis Aisyah menceritakan cara mandi janabah dan wudu itu secara umum. Hadis Maimunah lebih detail. Iaitu kaki tidak dibasuh terus. Alih kaki dulu baru basuh. Dan tidak perlu berturut-turut dalam ambil wudu. Maka basuh kaki itu lambat pun tidak mengapa. Tidak perlu muwalat. Makna muwalat adalah berterusan.

Tidak perlu malu dalam menceritakan hukum. Nabi suruh isteri-isterinya cerita kisah dalam hal mandi pun. Itu adalah kelebihan Nabi ada isteri banyak. Supaya lebih dari seorang yang cerita kepada manusia. Maka kita tahu bahawa ini adalah perbuatan Nabi yang sentiasa Nabi buat.

Nabi ceduk guna tangan. Maka tangan orang berjunub tidak najis. Kalau memang nampak kotor seperti ada air mani, maka memang kena basuh. Tapi kalau tidak nampak najis pada tangan, maka ianya boleh digunakan untuk memasukkan tangan ke dalam air untuk mencedok air itu. Dari segi maknawi, memang seseorang itu dalam keadaan tidak suci. Tapi tidaklah sampai nak jaga sampai takut menitik air balik. Itulah yang menjadikan manusia was-was. Macam itulah yang dialami oleh pengikut mazhab Syafie. Paling banyak was-was dalam dunia adalah yang bermazhab Syafie. Itu menyusahkan diri sendiri sebenarnya. Pakailah yang mana mudah. Was-was itu dari syaitan. Jangan beri peluang kepada syaitan menjadikan kita was-was.

240 – حَدَّثَنَا عَبْدُ اللَّهِ بْنُ يُوسُفَ قَالَ أَخْبَرَنَا مَالِكٌ عَنْ هِشَامِ بْنِ عُرْوَةَ عَنْ أَبِيهِ عَنْ عَائِشَةَ زَوْجِ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ أَنَّ النَّبِيَّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ كَانَ إِذَا اغْتَسَلَ مِنْ الْجَنَابَةِ بَدَأَ فَغَسَلَ يَدَيْهِ ثُمَّ يَتَوَضَّأُ كَمَا يَتَوَضَّأُ لِلصَّلَاةِ ثُمَّ يُدْخِلُ أَصَابِعَهُ فِي الْمَاءِ فَيُخَلِّلُ بِهَا أُصُولَ شَعَرِهِ ثُمَّ يَصُبُّ عَلَى رَأْسِهِ ثَلَاثَ غُرَفٍ بِيَدَيْهِ ثُمَّ يُفِيضُ الْمَاءَ عَلَى جِلْدِهِ كُلِّهِ

240. Telah menceritakan kepada kami ‘Abdullah bin Yusuf berkata, telah mengabarkan kepada kami Malik dari Hisyam bin ‘Urwah dari Bapaknya dari ‘Aisyah isteri Nabi shallallahu ‘alaihi wasallam, bahwa jika Nabi shallallahu ‘alaihi wasallam mandi janabat, beliau akan memulainya dengan mencuci kedua belah tangannya, kemudian berwudu sebagaimana wudhu untuk sembahyang, kemudian memasukkan tangan ke dalam air lalu menyelati pangkal-pangkal rambut dan bulu ditubuhnya dengan tangannya, kemudian menyiramkan air ke atas kepalanya dengan cedukan kedua belah tangannya sebanyak tiga kali, kemudian beliau meratakan air ke seluruh tubuhnya.”

– Ini menunjukkan bahawa Nabi mandi janabah dengan memulakan dengan mengambil wudu. Dan wudu yang Nabi angkat itu adalah seperti wudu untuk solat.

241 – حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ يُوسُفَ قَالَ حَدَّثَنَا سُفْيَانُ عَنْ الْأَعْمَشِ عَنْ سَالِمِ بْنِ أَبِي الْجَعْدِ عَنْ كُرَيْبٍ عَنْ ابْنِ عَبَّاسٍ عَنْ مَيْمُونَةَ زَوْجِ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَتْ تَوَضَّأَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ وُضُوءَهُ لِلصَّلَاةِ غَيْرَ رِجْلَيْهِ وَغَسَلَ فَرْجَهُ وَمَا أَصَابَهُ مِنْ الْأَذَى ثُمَّ أَفَاضَ عَلَيْهِ الْمَاءَ ثُمَّ نَحَّى رِجْلَيْهِ فَغَسَلَهُمَا هَذِهِ غُسْلُهُ مِنْ الْجَنَابَةِ

241. Telah menceritakan kepada kami Muhammad bin Yusuf berkata, telah menceritakan kepada kami Sufyan dari Al A’masy dari Salim bin Abu Al Ja’d dari Kuraib dari Ibnu ‘Abbas dari Maimunah isteri Nabi shallallahu ‘alaihi wasallam, ia berkata, “Nabi shallallahu ‘alaihi wasallam berwudu sebagaimana wudunya untuk shalat, kecuali kedua kakinya. Beliau lalu mencuci kemaluan dan apa yang terkena kotoran, kemudian meratakan air ke seluruh tubuhnya, setelah mengalihkan kedua-dua belah kaki dari tempat mandi, baginda membasuh kedua-duanya. Itulah cara beliau mandi dari janabat.”

– Ini menunjukkan tatacara bagaimana Nabi mandi janabah. Nampak dalam hadis ini, Nabi ambil wudu, kecuali basuh kaki sahaja Nabi tinggalkan. Basuh kaki itu Nabi buat akhir sekali. Maka, dipertengahan mandi itu, tentulah Nabi menggosok tubuh baginda, termasuklah kemaluan baginda. Ini menunjukkan tidak batal wudu itu. Oleh itulah, Imam Bukhari menggunakan hadis ini sebagai hadis sokongan untuk mengatakan bahawa memegang kemaluan tidak membatalkan wudu. Bukan Imam Bukhari sahaja pegang sebegini. Imam Abu Hanifah pun mengatakan demikian. Saidina Ali juga begitu. Saidina Ali pernah berkata bahawa kepadanya, tidak ada bezanya kemaluan dan tubuh badan yang lain. Begitu juga Ibn Abbas juga berpegangan begitu.

Tapi, nanti kita akan berjumpa hadis lain yang menunjukkan bahawa tatacara Nabi mandi janabah bukan seperti dalam hadis ini. Oleh itu, ada yang mengatakan bahawa hadis diatas adalah telah diubah tatacaranya. Tatacara yang sebenarnya bukan begini. Tapi, Imam Bukhari masih juga berpendapat bahawa memegang kemaluan tidak membatalkan wudu.

Ada yang mengatakan bahawa Nabi basuh kaki akhir itu kerana tanah lecak. Jadi, Nabi membasuh kaki akhir itu kerana Nabi berpindah ke tempat yang bersih dulu, baru baginda basuh kaki. Tapi Imam Bukhari memegang bahawa beginilah cara baginda mandi janabah. Bukanlah Nabi basuh kaki akhir itu kerana kebetulan tanah itu sedang lecak. Kerana banyak lagi hadis-hadis yang lain menunjukkan setiap kali Nabi mandi janabah, begitulah cara baginda basuh kaki – iaitu diakhir sekali.

Apabila telah selesai membasuh kaki itu, tidak perlu mengambil wudu lagi. Ini menentang pendapat yang mengatakan kena pula ambil wudu lagi jikalau hendak solat. Tidak perlu. Kerana wudu telah diambil dalam mandi janabah itu.

Kecualilah jikalau kecing dalam masa mandi itu. Ada orang akan kencing. Tapi Nabi tidak kencing kerana Nabi tidak mengambil wudu pula selepas itu. Ini menunjukkan bahawa Nabi adalah orang yang sihat. Kerana, ada yang kencing tidak dedah, dia akan kencing dalam masa dia mandi itu.

 

Kuliah Maulana Asri

 

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s