We're just visitors

At the end of the game, the King and the Pawn goes into the same box

Sahih Bukhari Kitab Perubatan Bab Bilakah Waktu Seseorang Itu Elok Berbekam…(dan bab-bab seterusnya) November 25, 2012

Filed under: Hadith,Kitab Perubatan — visitor74 @ 10:53 am

بَاب أَيَّ سَاعَةٍ يَحْتَجِمُ وَاحْتَجَمَ أَبُو مُوسَى لَيْلًا

Bab Bilakah Waktu Seseorang Itu Elok Berbekam. Abu Musa al-Asy`ari Berbekam Pada Waktu Malam

– Imam Bukhari membawakan hadis ini kerana banyak pendapat mengatakan ada masa tertentu untuk berbekam. Ada yang kata tak boleh pada waktu malam, awal bulan dan sebagainya. Imam Bukhari nak mengatakan bahawa bila-bila masa sahaja boleh. Kerana Nabi pernah berbekam pada malam hari dan awal bulan juga iaitu semasa mengerjakan haji dan haji itu adalah diawal bulan.

5261 – حَدَّثَنَا أَبُو مَعْمَرٍ حَدَّثَنَا عَبْدُ الْوَارِثِ حَدَّثَنَا أَيُّوبُ عَنْ عِكْرِمَةَ عَنْ ابْنِ عَبَّاسٍ قَالَ
احْتَجَمَ النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ وَهُوَ صَائِمٌ

5261. Telah menceritakan kepada kami Abu Ma’mar telah menceritakan kepada kami Abdul Warits telah menceritakan kepada kami Ayyub dari Ikrimah dari Ibnu Abbas dia berkata; “Nabi shallallahu ‘alaihi wasallam pernah berbekam ketika sedang berpuasa.”

Ada kebaikan dalam berbekam

– Menunjukkan bahawa berbekam boleh dilakukan walaupun semasa berpuasa. Tidak membatalkan puasa. Kerana ini adalah mengeluarkan sesuatu dari badan dan bukan memasukkan mengikut rongga yang tidak dibenarkan. Memang ada hadis yang mengatakan bahawa orang yang kena bekam dan mengbekam batal puasanya. Tapi dikatakan itu adalah kerana semasa berbekam itu, mereka memfitnah.

بَاب الْحَجْمِ فِي السَّفَرِ وَالْإِحْرَامِ قَالَهُ ابْنُ عبيْنَةَ عَنْ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ

Bab Berbekam Dalam Perjalanan Dan Pada Ketika Memakai Ihram. Ibnu Uyaiinah Meriwayatkannya Daripada Nabi s.a.w.

5262 – حَدَّثَنَا مُسَدَّدٌ حَدَّثَنَا سُفْيَانُ عَنْ عَمْرٍو عَنْ طَاوُسٍ وَعَطَاءٍ عَنْ ابْنِ عَبَّاسٍ قَالَ
احْتَجَمَ النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ وَهُوَ مُحْرِمٌ

5262. Telah menceritakan kepada kami Musaddad telah menceritakan kepada kami Sufyan dari ‘Amru dari Thawus dan ‘Atha` dari Ibnu Abbas dia berkata; “Nabi shallallahu ‘alaihi wasallam pernah berbekam ketika beliau sedang ihram.”

– Maknanya boleh juga berbekam dalam perjalanan, tidak hanya semasa berada di kampung. Kalau ada orang yang pandai melakukan Bekam, boleh juga berbekam dengan orang itu. Tidak semestinya di tempat yang kita biasa buat. Semasa ihram pun boleh juga melakukannya.

بَاب الْحِجَامَةِ مِنْ الدَّاءِ

Bab Berbekam Kerana Penyakit

5263 – حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ مُقَاتِلٍ أَخْبَرَنَا عَبْدُ اللَّهِ أَخْبَرَنَا حُمَيْدٌ الطَّوِيلُ عَنْ أَنَسٍ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ
أَنَّهُ سُئِلَ عَنْ أَجْرِ الْحَجَّامِ فَقَالَ احْتَجَمَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ حَجَمَهُ أَبُو طَيْبَةَ وَأَعْطَاهُ صَاعَيْنِ مِنْ طَعَامٍ وَكَلَّمَ مَوَالِيَهُ فَخَفَّفُوا عَنْهُ وَقَالَ إِنَّ أَمْثَلَ مَا تَدَاوَيْتُمْ بِهِ الْحِجَامَةُ وَالْقُسْطُ الْبَحْرِيُّ وَقَالَ لَا تُعَذِّبُوا صِبْيَانَكُمْ بِالْغَمْزِ مِنْ الْعُذْرَةِ وَعَلَيْكُمْ بِالْقُسْطِ

5263. Telah menceritakan kepada kami Muhammad bin Muqatil telah mengabarkan kepada kami Abdullah telah mengabarkan kepada kami Humaid Ath Thawil dari Anas radliallahu ‘anhu bahwa dia di tanya mengenai upah tukang bekam, dia menjawab; “Abu Thaibah pernah membekam Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam, lalu beliau memberinya dua sha’ makanan dan menyarankan supaya meringankan beban hamba sahayanya, setelah itu beliau bersabda: “Sebaik-baik sesuatu yang kalian gunakan untuk ubat adalah bekam dan Qustul Bahri”, beliau juga bersabda: “Dan janganlah kalian sakiti anak kalian dengan memasukkan jari ke dalam mulut.”

– Boleh digunakan apa sahaja cara berubat yang dibenarkan. Pada zaman itu, penawar yang mujarab adalah Bekam.

Nabi mengajar manusia membayar upah kepada orang yang berkhidmat kepada kita. Menghargai usaha dan kerja mereka.

Meringankan beban dalam hadis ini: hamba sahaya Abu Thaibah dalam hadis ini telah diberikan pilihan untuk membebaskan dirinya kalau dia boleh membayar dengan harga tertentu. Mungkin dia telah mengadu tentang beratnya bayaran itu untuk dia membayar wang tersebut. Maka, Nabi telah menyarankan kepada Abu Thaibah untuk mengurangkan jumlahnya wang tersebut. Ini adalah supaya tidak menyusahkan orang lain.

Nabi tidak setuju jikalau cara perubatan yang menyakitkan digunakan. Seperti dalam hadis ini, baginda melarang memicit anak tekak kanak-kanak. Anak tekak bengkak kerana ada kotoran atau gangguan virus antaranya kerana makananan yang kotor. Salah satu cara yang digunakan pada zaman baginda adalah dengan memicit anak tekak itu dan ini menyakitkan dan Nabi suruh cari jalan lain.

Hadis ini menunjukkan juga Nabi menerima konsep gangguan bakteria dan virus yang menyebabkan tekak atau anggota badan itu sakit.

Kadang-kadang kalau sesuatu anggota itu meradang, sesuatu perubatan itu akan membuangnya dan ini adalah tidak elok kerana menukar perbuatan Allah. Kerana Allah telah menjadikan sesuatu itu mempunyai gunanya. Maka kalau senang-senang dibuang tanpa mencari jalan lain yang lebih elok, maka itu adalah tidak sesuai.

5264 – حَدَّثَنَا سَعِيدُ بْنُ تَلِيدٍ قَالَ حَدَّثَنِي ابْنُ وَهْبٍ قَالَ أَخْبَرَنِي عَمْرٌو وَغَيْرُهُ أَنَّ بُكَيْرًا حَدَّثَهُ أَنَّ عَاصِمَ بْنَ عُمَرَ بْنِ قَتَادَةَ حَدَّثَهُ أَنَّ جَابِرَ بْنَ عَبْدِ اللَّهِ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُمَا
عَادَ الْمُقَنَّعَ ثُمَّ قَالَ لَا أَبْرَحُ حَتَّى تَحْتَجِمَ فَإِنِّي سَمِعْتُ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَقُولُ إِنَّ فِيهِ شِفَاءً

5264. Telah menceritakan kepada kami Sa’id bin Talid dia berkata; telah menceritakan kepadaku Ibnu Wahb dia berkata; telah mengabarkan kepadaku ‘Amru dan yang lainnya, bahwa Bukair telah menceritakan kepadanya bahwa ‘Ashim bin Umar bin Qatadah menceritakan kepadanya bahwa Jabir bin Abdullah radliallahu ‘anhuma pernah menjenguk Muqanna’ kemudian dia berkata; “Kamu tidak akan sembuh hingga berbekam, karena aku pernah mendengar Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam bersabda: “Sesungguhnya padanya terdapat penawar.”

بَاب الْحِجَامَةِ عَلَى الرَّأْسِ

Bab Berbekam Di Atas Kepala

5265 – حَدَّثَنَا إِسْمَاعِيلُ قَالَ حَدَّثَنِي سُلَيْمَانُ عَنْ عَلْقَمَةَ أَنَّهُ سَمِعَ عَبْدَ الرَّحْمَنِ الْأَعْرَجَ أَنَّهُ سَمِعَ عَبْدَ اللَّهِ ابْنَ بُحَيْنَةَ يُحَدِّثُ
أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ احْتَجَمَ بِلَحْيِ جَمَلٍ مِنْ طَرِيقِ مَكَّةَ وَهُوَ مُحْرِمٌ فِي وَسَطِ رَأْسِهِ
وَقَالَ الْأَنْصَارِيُّ أَخْبَرَنَا هِشَامُ بْنُ حَسَّانَ حَدَّثَنَا عِكْرِمَةُ عَنْ ابْنِ عَبَّاسٍ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُمَا أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ احْتَجَمَ فِي رَأْسِهِ

5265. Telah menceritakan kepada kami Isma’il dia berkata; telah menceritakan kepadaku Sulaiman dari ‘Alqamah bahwa dia mendengar Abdurrahman Al A’raj bahwa dia mendengar Abdullah bin Buhainah menceritakan bahwa Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam pernah berbekam di tengah-tengah kepalanya ketika di lahyil jamal yaitu ketika hendak menuju Makkah, sementara beliau sedang berihram.” Al Anshari berkata; telah mengabarkan kepada kami Hisyam bin Hasan telah menceritakan kepada kami Ikrimah dari Ibnu Abbas radliallahu ‘anhuma bahwa Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam pernah berbekam di kepalanya.”

Bekam kepala, kena cukur kepala sikit.

بَاب الْحِجَامَةِ مِنْ الشَّقِيقَةِ وَالصُّدَاعِ

Bab Berbekam Kerana Migraine Dan Sakit Kepala

5266 – حَدَّثَنِي مُحَمَّدُ بْنُ بَشَّارٍ حَدَّثَنَا ابْنُ أَبِي عَدِيٍّ عَنْ هِشَامٍ عَنْ عِكْرِمَةَ عَنْ ابْنِ عَبَّاسٍ
احْتَجَمَ النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فِي رَأْسِهِ وَهُوَ مُحْرِمٌ مِنْ وَجَعٍ كَانَ بِهِ بِمَاءٍ يُقَالُ لَهُ لُحْيُ جَمَلٍ
وَقَالَ مُحَمَّدُ بْنُ سَوَاءٍ أَخْبَرَنَا هِشَامٌ عَنْ عِكْرِمَةَ عَنْ ابْنِ عَبَّاسٍ أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ احْتَجَمَ وَهُوَ مُحْرِمٌ فِي رَأْسِهِ مِنْ شَقِيقَةٍ كَانَتْ بِهِ

5266. Telah menceritakan kepadaku Muhammad bin Basyar telah menceritakan kepada kami Ibnu Abu ‘Adi dari Hisyam dari Ikrimah dari Ibnu Abbas bahwa Nabi shallallahu ‘alaihi wasallam pernah berbekam di kepalanya karena rasa sakit yang di deritanya sementara beliau sedang berihram, ketika itu beliau singgah di dekat mata air yang bernama Lahyil Jamal.” Muhammad bin Sawa’ juga berkata; telah mengabarkan kepada kami Hisyam dari Ikrimah dari Ibnu Abbas bahwa Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam pernah berbekam di kepalanya karena rasa sakit yang di deritanya ketika sedang berihram.”

5267 – حَدَّثَنَا إِسْمَاعِيلُ بْنُ أَبَانَ حَدَّثَنَا ابْنُ الْغَسِيلِ قَالَ حَدَّثَنِي عَاصِمُ بْنُ عُمَرَ عَنْ جَابِرِ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ قَالَ
سَمِعْتُ النَّبِيَّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَقُولُ إِنْ كَانَ فِي شَيْءٍ مِنْ أَدْوِيَتِكُمْ خَيْرٌ فَفِي شَرْبَةِ عَسَلٍ أَوْ شَرْطَةِ مِحْجَمٍ أَوْ لَذْعَةٍ مِنْ نَارٍ وَمَا أُحِبُّ أَنْ أَكْتَوِيَ

5267. Telah menceritakan kepada kami Isma’il bin Aban telah menceritakan kepada kami Ibnu Al Ghasil dia berkata; telah menceritakan kepadaku ‘Ashim bin Umar dari Jabir bin Abdullah dia berkata; saya mendengar Nabi shallallahu ‘alaihi wasallam bersabda: “Sekiranya ada sesuatu yang lebih baik untuk kalian pergunakan sebagai obat, maka itu ada terdapat pada minum madu, berbekam dan sengatan api panas (terapi dengan menempelkan besi panas di daerah yang luka) dan saya tidak menyukai kay (terapi dengan menempelkan besi panas pada daerah yang luka).”

– Menunjukkan yang Nabi tidak setuju jikalau perubatan itu menyakitkan. Kenalah cari jalan lain dahulu untuk berubat yang tidak menyakitkan. Cuma pakai jalan itu kalau tidak dijumpai jalan lain lagi.

بَاب الْحَلْقِ مِنْ الْأَذَى

Bab Mencukur Rambut Kerana Gangguan Di Kepala

5268 – حَدَّثَنَا مُسَدَّدٌ حَدَّثَنَا حَمَّادٌ عَنْ أَيُّوبَ قَالَ سَمِعْتُ مُجَاهِدًا عَنْ ابْنِ أَبِي لَيْلَى عَنْ كَعْبٍ هُوَ ابْنُ عُجْرَةَ قَالَ
أَتَى عَلَيَّ النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ زَمَنَ الْحُدَيْبِيَةِ وَأَنَا أُوقِدُ تَحْتَ بُرْمَةٍ وَالْقَمْلُ يَتَنَاثَرُ عَنْ رَأْسِي فَقَالَ أَيُؤْذِيكَ هَوَامُّكَ قُلْتُ نَعَمْ قَالَ فَاحْلِقْ وَصُمْ ثَلَاثَةَ أَيَّامٍ أَوْ أَطْعِمْ سِتَّةً أَوْ انْسُكْ نَسِيكَةً قَالَ أَيُّوبُ لَا أَدْرِي بِأَيَّتِهِنَّ بَدَأَ

5268. Telah menceritakan kepada kami Musaddad telah menceritakan kepada kami Hammad dari Ayyub dia berkata; saya mendengar Mujahid dari Ibnu Abu Laila dari Ka’b bin ‘Ujrah dia berkata; Nabi shallallahu ‘alaihi wasallam menemuiku pada peristiwa Hudaibiyah, sementara aku sedang menyalakan api di bawah tungku, karena banyaknya kutu yang ada di rambutku, maka beliau bertanya: “Apakah hal itu sangat mengganggumu?” jawabku; “Ya” beliau bersabda: “Cukurlah lalu berpuasalah tiga hari atau berilah makan kepada enam orang miskin atau berkurbanlah.” Ayyub berkata; “Aku tidak tahu manakah di antara ketiga fidyah tersebut yang lebih dulu di kerjakan.”

– Maknanya dalam keadaan berihram yang memang tak boleh nak gugurkan rambut itu pun, kalau perlu mengubat, boleh dibuat juga. Sebab penting hal mengubat ini. Cuma kalau dah cukur rambut tu, kenalah bayar fidyah.

 

Dapatkan kuliah penuh Maulana Asri disini

 

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s