We're just visitors

At the end of the game, the King and the Pawn goes into the same box

Sahih Bukhari: Kitab Ilmu: Bab Bacaan Dan `Ardhu Di Hadapan Muhadits September 27, 2012

Filed under: Hadith,Kitab Ilmu — visitor74 @ 2:44 pm

بَاب الْقِرَاءَةِ وَالْعَرْضِ عَلَى الْمُحَدِّثِ

6- Bab Bacaan Dan `Ardhu Di Hadapan Muhadits

وَرَأَى الْحَسَنُ وَالثَّوْرِيُّ وَمَالِكٌ الْقِرَاءَةَ جَائِزَةً قال أبو عبد الله سمعت أبا عاصم يذكر عن سفيان الثورى ومالك أنهما كانا يريان القراءة والسماع جائزا حَدَّثَنَا عبيد الله بن موسى عن سفيان قال إذا قرئ على المحدث فلا بأس أن يقول حدثنى وسمعت وَاحْتَجَّ بَعْضُهُمْ فِي الْقِرَاءَةِ عَلَى الْعَالِمِ بِحَدِيثِ ضِمَامِ بْنِ ثَعْلَبَةَ قَالَ لِلنَّبِيِّ صلى الله عَلَيْهِ وَسَلَّمَ آللَّهُ أَمَرَكَ أَنْ تُصَلِّيَ الصَّلَوَاتِ قَالَ نَعَمْ قَالَ فَهَذِهِ قِرَاءَةٌ عَلَى النَّبِيِّ صلى الله عَلَيْهِ وَسَلَّمَ أَخْبَرَ ضِمَامٌ قَوْمَهُ بِذَلِكَ فَأَجَازُوهُ وَاحْتَجَّ مَالِكٌ بِالصَّكِّ يُقْرَأُ عَلَى الْقَوْمِ فَيَقُولُونَ أَشْهَدَنَا فُلانٌ وَيُقْرَأُ ذَلِكَ قِرَاءَةً عَلَيْهِمْ وَيُقْرَأُ عَلَى الْمُقْرِئِ فَيَقُولُ الْقَارِئُ أَقْرَأَنِي فُلانٌ حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ سَلامٍ حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ الْحَسَنِ الْوَاسِطِيُّ عَنْ عَوْفٍ عَنِ الْحَسَنِ قَالَ لا بَأْسَ بِالْقِرَاءَةِ عَلَى الْعَالِمِ وَأَخْبَرَنَا مُحَمَّدُ بْنُ يُوسُفَ الْفَرَبْرِيُّ وَحَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ إِسْمَاعِيلَ الْبُخَارِيُّ قَالَ حَدَّثَنَا عُبَيْدُاللَّهِ بْنُ مُوسَى عَنْ سُفْيَانَ قَالَ إِذَا قُرِئَ عَلَى الْمُحَدِّثِ فَلا بَأْسَ أَنْ يَقُولَ حَدَّثَنِي قَالَ وَسَمِعْتُ أَبَا عَاصِمٍ يَقُولُ عَنْ مَالِكٍ وَسُفْيَانَ الْقِرَاءَةُ عَلَى الْعَالِمِ وَقِرَاءَتُهُ سَوَاءٌ

Al-Hasan, Sufyan, dan Malik berpendapat boleh membaca dihadapan guru adalah harus. Abu Abdillah (Imam Bukhari) berkata
aku telah mendengar Dari Sufyan ats-Tsauri dan Malik, disebutkan bahwa mereka berpendapat boleh membacakan dan mendengarkan.

Sufyan berkata, “Apabila dibacakan dihadapan muhadits, maka tidak mengapa seseorang itu berkata, ‘dia telah menceritakan kepadaku’, dan “aku telah mendengar’. Sebagian ulama memperbolehkan membacakan dihadapan orang alim dengan hadits Dhimam bin Tsa’labah yang telah berkata kepada Nabi صلی الله عليه وسلم, “Apakah Allah memerintahkanmu supaya kami melakukan salat?” Beliau menjawab, “Ya.” Kata golongan ini, “Maka, ini adalah pembacaan dihadapan Nabi صلی الله عليه وسلم. Dhimam telah meriwayatkan tentang hal itu kepada kaumnya, lalu mereka menerimanya.”

Malik berhujah dengan dokumen yang dibacakan kepada suatu kaum, lalu mereka berkata, “Si Fulan telah menjadikan kami sebagai saksi”, dan hal itu dibacakan kepada mereka. Dibacakan kepada orang yang menyuruh membaca, lalu orang yang membaca berkata, “Si Fulan menyuruhku membaca dihadapannya.”

Al-Hasan berkata, ‘Tidak mengapa membacakan dihadapan orang alim.”
48. Sufyan berkata, “Apabila membaca dihadapan muhaddits, tidak mengapa dia berkata, ‘dia telah meriwayatkan kepada saya (haddatsani).'”

۶۱- حَدَّثَنَا عَبْدُاللَّهِ بْنُ يُوسُفَ قَالَ حَدَّثَنَا اللَّيْثُ عَنْ سَعِيدٍ هُوَ الْمَقْبُرِيُّ عَنْ شَرِيكِ بْنِ عَبْدِاللَّهِ بْنِ أَبِي نَمِرٍ أَنَّهُ سَمِعَ أَنَسَ بْنَ مَالِكٍ يَقُولُ بَيْنَمَا نَحْنُ جُلُوسٌ مَعَ النَّبِيِّ صلى الله عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فِي الْمَسْجِدِ دَخَلَ رَجُلٌ عَلَى جَمَلٍ فَأَنَاخَهُ فِي الْمَسْجِدِ ثُمَّ عَقَلَهُ ثُمَّ قَالَ لَهُمْ أَيُّكُمْ مُحَمَّدٌ وَالنَّبِيُّ صلى الله عَلَيْهِ وَسَلَّمَ مُتَّكِئٌ بَيْنَ ظَهْرَانَيْهِمْ فَقُلْنَا هَذَا الرَّجُلُ الابْيَضُ الْمُتَّكِئُ فَقَالَ لَهُ الرَّجُلُ يَا ابْنَ عَبْدِالْمُطَّلِبِ فَقَالَ لَهُ النَّبِيُّ صلى الله عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَدْ أَجَبْتُكَ فَقَالَ الرَّجُلُ لِلنَّبِيِّ صلى الله عَلَيْهِ وَسَلَّمَ إِنِّي سَائِلُكَ فَمُشَدِّدٌ عَلَيْكَ فِي الْمَسْأَلَةِ فَلا تَجِدْ عَلَيَّ فِي نَفْسِكَ فَقَالَ سَلْ عَمَّا بَدَا لَكَ فَقَالَ أَسْأَلُكَ بِرَبِّكَ وَرَبِّ مَنْ قَبْلَكَ أَاللَّهُ أَرْسَلَكَ إِلَى النَّاسِ كُلِّهِمْ فَقَالَ اللَّهُمَّ نَعَمْ قَالَ أَنْشُدُكَ بِاللَّهِ أَاللَّهُ أَمَرَكَ أَنْ نُصَلِّيَ الصَّلَوَاتِ الْخَمْسَ فِي الْيَوْمِ وَاللَّيْلَةِ قَالَ اللَّهُمَّ نَعَمْ قَالَ أَنْشُدُكَ بِاللَّهِ أَاللَّهُ أَمَرَكَ أَنْ نَصُومَ هَذَا الشَّهْرَ مِنَ السَّنَةِ قَالَ اللَّهُمَّ نَعَمْ قَالَ أَنْشُدُكَ بِاللَّهِ أَاللَّهُ أَمَرَكَ أَنْ تَأْخُذَ هَذِهِ الصَّدَقَةَ مِنْ أَغْنِيَائِنَا فَتَقْسِمَهَا عَلَى فُقَرَائِنَا فَقَالَ النَّبِيُّ صلى الله عَلَيْهِ وَسَلَّمَ اللَّهُمَّ نَعَمْ فَقَالَ الرَّجُلُ آمَنْتُ بِمَا جِئْتَ بِهِ وَأَنَا رَسُولُ مَنْ وَرَائِي مِنْ قَوْمِي وَأَنَا ضِمَامُ بْنُ ثَعْلَبَةَ أَخُو بَنِي سَعْدِ بْنِ بَكْرٍ وَرَوَاهُ مُوسَى بْنُ إِسْمَاعِيلَ وَعَلِيُّ بْنُ عَبْدِالْحَمِيدِ عَنْ سُلَيْمَانَ بْنِ المُغِيرَةِ عَنْ ثَابِتٍ عَنْ أَنَسٍ عَنِ النَّبِيِّ صلى الله عَلَيْهِ وَسَلَّمَ بِهَذَا

61. Telah menceritakan kepada kami Abdullah bin Yusuf berkata, telah menceritakan kepada kami Al Laits dari Sa’id Al Maqburi dari Syarik bin Abdullah bin Abu Namir bahwa dia mendengar Anas bin Malik berkata: Ketika kami sedang duduk-duduk bersama Nabi sallallahu ‘alaihi wasallam didalam Masjid, ada seorang yang menunggang unta datang lalu menambatkannya di dalam Masjid dan mengikatnya, lalu berkata kepada mereka (para sahabat): “Siapa diantara kalian yang bernama Muhammad?” Pada saat itu Nabi shallallahu ‘alaihi wasallam bersandaran di tengah para sahabat, lalu kami menjawab: “orang Ini, yang berkulit putih yang sedang bersandar”. Orang itu berkata kepada Beliau; “Wahai anak Abdul Muththalib” Nabi shallallahu ‘alaihi wasallam menjawab: “aku sudah menyahut panggilanmu”. Maka orang itu berkata kepada Nabi shallallahu ‘alaihi wasallam: “Aku akan bertanya kepadamu persoalan dan saya akan keraskan soalan kepadamu namun janganlah kamu berasa hati pula.” Maka Nabi shallallahu ‘alaihi wasallam menjawab: “Tanyalah apa yang terlintas dihatimu”. Orang itu berkata: “Aku bertanya kepadamu demi Rabbmu dan Rabb orang-orang sebelummu. Apakah Allah yang mengutusmu kepada manusia seluruhnya?” Nabi shallallahu ‘alaihi wasallam menjawab: “ya benar!” Kata orang itu: “Aku bersumpah kepadamu atas nama Allah, apakah Allah yang memerintahkanmu supaya kami salat lima (waktu) dalam sehari semalam?” Nabi shallallahu ‘alaihi wasallam menjawab: “ya benar!” Kata orang itu: “Aku bersumpah kepadamu atas nama Allah, apakah Allah yang memerintahkanmu supaya kami puasa satu bulan dalam satu tahun?” Nabi shallallahu ‘alaihi wasallam menjawab: “ya benar!” Kata orang itu: “Aku bersumpah kepadamu atas nama Allah, apakah Allah yang memerintahkanmu supaya mengambil sedekah dari orang-orang kaya di antara kami lalu membagikannya kepada orang-orang fakir diantara kami?” Nabi shallallahu ‘alaihi wasallam menjawab: “Demi Allah, ya benar!” Kata orang itu: “Aku beriman dengan apa yang engkau bawa dan aku adalah utusan kaumku, aku Dhimam bin Tsa’labah saudara dari Bani Sa’d bin Bakr.” Begitulah (kisah tadi) sebagaimana yang diriwayatkan oleh Musa bin Isma’il dan Ali bin Abdul Hamid dari Sulaiman bin Al Mughirah dari Tsabit dari Anas dari Nabi shallallahu ‘alaihi wasallam

– Hadis ini menunjukkan bahawa seorang guru tidak membaca sepenuhnya tapi dia mengiyakan sahaja. Ini pun boleh diterima. Kerana dalam hadis ini, Nabi hanya mengiyakannya sahaja. Ini adalah contoh akhbarona dimana anak murid yang membacakan hadis dihadapan guru. Syaratnya, kalau murid itu salah, maka guru kena betulkan.

Kencing unta, sanggup?

– Lelaki itu tambat unta dalam masjid dan sahabat dan Nabi tidak kisah. Ini sebagai dalil menunjukkan unta tak najis. Dan tahi dia pun tidak najis. Sebab tentu kalau tambat dalam masjid, unta itu akan berak. Binatang yang kita boleh makan, najisnya tidak haram. Dan pernah ada satu hadis Nabi, baginda suruh sahabat minum kencing unta untuk mengubati penyakit mereka. Pendapat ini dipegang oleh Bukhari dan Malik. Syafie tak pegang begini. Sebab itu ada negara Islam boleh pakai najis sebagai bahan api dan sebagainya dan tidak basuh molek pun tangan mereka selepas mereka pegang najis itu. Dengan belajar hadis, kita boleh tahu mazhab lain dan pegangan mereka. Maka kita boleh berlapang hati dengan perbuatan mereka kerana apa yang mereka buat itu, ada pegangan dari agama juga.
– Dalam hadis ini menunjukkan Nabi duduk sama sahabat. Maknanya Nabi mesra dengan sahabat. Rapatnya duduk Nabi dengan sahabat sampai orang yang datang bertanya itu tidak kenal mana satu Nabi apabila dia datang. Sebab dia nampak sama sahaja antara Nabi dan sahabat baginda. Baginda tidak buat macam raja, duduk di tempat yang special.
– Nabi berkulit putih. Lebih tepat lagi, kulit baginda putih merah. Sebab kalau putih sahaja mungkin tak molek. Macam putih kapur pula. Ini adalah satu dalil menceritakan rupa Nabi. Sebab itu dalam mimpi, kalau Nabi hadir dengan kulit gelap, itu tidak benar.
– Nabi kata ‘aku bersedia nak menjawab’. Begitulah cara Nabi yang bersantun dengan orang lain.
– Cara orang yang bertanya itu macam kasar sikit. Orang itu mungkin nak uji Nabi. Itu kata setengah orang. Sebab dia nak tengok macam mana perangai Nabi.
– Cara bertanya sahabat yang lain adalah lain. Mereka lebih molek lagi cara bertanya mereka. Mereka tidak tanya perkara yang tidak patut selepas turun satu ayat yang larang sahabat tanya apa yang boleh memudaratkan mereka. Jadi, kalau ada orang luar tanya perkara pelik, mereka akan suka sebab kalau mereka sendiri, dah tak tanya macam tu.
– Hadis ini kuat mengatakan orang yang bertanya itu belum Islam lagi. Berdasarkan soalan yang ditanyanya. Ada kata dia dah Islam atau baru Islam. Dan sebab dia kata ‘utusan kau mendakwa’. Kalau dia seorang muslim, dia tak cakap macam tu.
– Kalau betul dia kafir, hadis ini menunjukkan bahawa Orang kafir boleh masuk masjid. Yang tak boleh orang kafir masuk adalah Masjidilharam.
– Kenapa haji tidak dimasukkan? Dalam riwayat lain ada pula.

۶۲- حَدَّثَنَا مُوْسَى بْنُ إِسْمَاعِيْلَ قَالَ حَدَّثَنَا سُلَيْمَانُ بْنُ الْمُغِيْرَةِ قَالَ حَدَّثَنَا ثَابِتٌ عَنْ أَنَسٍ قَالَ نُهِيْنَا فِى الْقُرْآنِ أَنْ نَسْأَلَ النَّبِىَّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ وَكَانَ يُعْجِبُنَا أَنْ يَجِيْءَ الرَّجُلُ مِنْ أَهْلِ الْبَادِيَةِ الْعَاقِلُ فَيَسْأَلُهُ وَنَحْنُ نَسْمَعُ فَجَاءَ رَجُلٌ مِنْ أَهْلِ الْبَادِيَةِ فَقَالَ أَتَانَا رَسُوْلُكَ فَأَخْبَرَنَا أَنَّكَ تَزْعُمُ أَنَّ اللهَ عَزَّ وَجَلَّ أَرْسَلَكَ قَالَ صَدَقَ فَقَالَ فَمَنْ خَلَقَ السَّمَاءَ قَالَ اللهُ عَزَّ وَجَلَّ قَالَ فَمَنْ خَلَقَ الْأَرْضَ وَالْجِبَالَ قَالَ اللهُ عَزَّ وَجَلَّ قَالَ فَمَنْ جَعَلَ فِيْهَا الْمَنَافِعَ قَالَ اللهُ عَزَّ وَجَلَّ قَالَ فَبِالَّذِى خَلَقَ السَّمَاءَ وَخَلَقَ الْأَرْضَ وَنَصَبَ الْجِبَالَ وَجَعَلَ فِيْهَا الْمَنَافِعَ آللهُ أَرْسَلَكَ قَالَ نَعَمْ قَالَ زَعَمَ رَسُوْلُكَ أَنَّ عَلَيْنَا خَمْسَ صَلَوَاتٍ وَزَكوةً فِى أَمْوَالِنَا قَالَ صَدَقَ قَالَ بِالَّذِى أَرْسَلَكَ آللهُ أَمَرَكَ بِهذَا قَالَ نَعَمْ قَالَ وَزَعَمَ رَسُوْلُكَ أَنَّ عَلَيْنَا حِجَّ الْبَيْتِ مَنِ اسْتَطَاعَ إِلَيْهِ سَبِيْلًا قَالَ صَدَقَ قَالَ فَبِالَّذِى أَرْسَلَكَ آلله أَمَرَكَ بِهذَا قَالَ نَعَمْ قَالَ فَوَالَّذِى بَعَثَكَ بِالْحَقِّ لا أزِيْدُ عَلَيْهِنَّ شَيْئًا وَلا أَنْقُصُ فَقَالَ النَّبِىُّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ إِنْ صَدَقَ لَيَدْخُلَنَّ الْجَنَّةَ.

Imam Bukhari meriwayatkan dari Anas: “Di dalam al-Quran kami telah dilarang dari bertanya Nabi SAW, kerana itu kami suka sekali kalau seorang dari penduduk desa yang bijaksana, datang bertanya Nabi SAW dan kami pula mendengarnya. Lalu datang seorang penduduk desa lalu dia terus berkata kepada Nabi: “Utusan engkau telah datang bertemu kami dan dia memberitahu kami bahawa Allah SWT mengutuskan engkau.” Nabi SAW menjawap ‘benar’. Dia bertanya lagi, “siapakah yang menjadikan langit?”, Nabi SAW menjawap: ”’Allah”. Orang itu bertanya lagi, ”siapakah yang menjadikan bumi dan bukit bukau?” Nabi SAW menjawap: ”Allah”. Orang itu bertanya lagi: ”Siapakah yang meletakkan segala manfaat dan faedah di muka bumi ini?” Nabi SAW menjawap: ”Allah”. Orang itu selanjutnya berkata: ”Demi Tuhan yang telah menjadikan langit dan telah menjadikan bumi serta telah menegakkan bukit bukau serta meletakkan padanya segala manfaat, adakah Allah SWT telah mengutuskan engkau?” Nabi SAW menjawap: ”ya”. Orang itu berkata: ”Utusan engkau mendakwa, bahawa kami wajib mengerjakan sembahyang lima waktu disamping wajib membayar zakat harta kita”, Nabi SAW berkata: ”benar kata orang itu”. Orang itu berkata: ”demi Tuhan yang mengutuskan engkau, adakah Allah menyuruh engkau tentang perkara itu?” Nabi SAW menjawap: ”ya”. Orang itu berkata: ”utusan engkau mendakwa bahawa kami perlu puasa dalam satu bulan dalam setahun”. Nabi SAW menjawap: ”ya”. Orang itu berkata: ”Demi Tuhan yang mengutuskan engkau, adakah Allah memerintahkan engkau tentang puasa ini?” Nabi SAW menjawap: ”ya”. Orang itu berkata lagi: ”Utusan engkau mendakwa bahawa kita perlu mengerjakan haji, iaitu kepada sesiapa yang mampu melakukannya”. Nabi SAW menjawap: ”benar”. Orang itu berkata lagi: ”Demi Tuhan yang mengutuskan engkau, adakah Allah menyuruh engkau tentang perkara ini?” Nabi SAW menjawap: ”ya”. Akhirnya orang itu berkata: ”Demi tuhan yang mengutuskan engkau dengan sebenar, aku tidak akan menambah sesuatu daripada apa yang tersebut itu dan aku tidak akan mengurangkannya”. Mendengar kata-kata orang itu, Nabi SAW pun bersabda: ”jika dia benar, pasti dia akan masuk syurga.”

Allahu a’lam. Sambung ke hadis yang seterusnya

Kelas Maulana boleh didapati disini

 

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s