We're just visitors

At the end of the game, the King and the Pawn goes into the same box

Shahih Bukhari: Kitab Iman: Bab Sekiranya Mereka Bertaubat, Mendirikan Sembahyang, Dan Memberikan Zakat Maka Biarkanlah Mereka (Janganlah Kamu Menggugat Mereka). June 21, 2012

Filed under: Hadith,Kitab Iman — visitor74 @ 10:45 am
Tags: , , , ,

بَاب فَإِنْ تَابُوا وَأَقَامُوا الصَّلَاةَ وَآتَوُا الزَّكَاةَ فَخَلُّوا سَبِيلَهُمْ

Bab 17: Firman Allah: Sekiranya Mereka Bertaubat, Mendirikan Sembahyang, Dan Memberikan Zakat Maka Biarkanlah Mereka (Janganlah Kamu Menggugat Mereka). Taubah:5

٢٤ – حَدَّثَنَا عَبْدُاللَّهِ بْنُ مُحَمَّدٍ الْمُسْنَدِيُّ قَالَ حَدَّثَنَا أَبُو رَوْحٍ الْحَرَمِيُّ بْنُ عُمَارَةَ قَالَ حَدَّثَنَا شُعْبَةُ عَنْ وَاقِدِ بْنِ مُحَمَّدٍ قَالَ سَمِعْتُ أَبِي يُحَدِّثُ عَنِ ابْنِ عُمَرَ {أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صلى الله عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ أُمِرْتُ أَنْ أُقَاتِلَ النَّاسَ حَتَّى يَشْهَدُوا أَنْ لا إِلَهَ إِلاَّ اللَّهُ وَأَنَّ مُحَمَّدًا رَسُولُ اللَّهِ وَيُقِيمُوا الصَّلاةَ وَيُؤْتُوا الزَّكَاةَ فَإِذَا فَعَلُوا ذَلِكَ عَصَمُوا مِنِّي دِمَاءَهُمْ وَأَمْوَالَهُمْ إِلاَّ بِحَقِّ الإِسْلامِ وَحِسَابُهُمْ عَلَى اللَّهِ}

Ibn Umar mengatakan bahawa Rasulullah bersabda: saya diperintah untuk memerangi manusia sehingga mereka bersaksi bahawa tidak ada Tuhan melainkan Allah, sesungguhnya Muhammad itu adalah utusan Allah, mendirikan solat dan memberikan zakat. Apabila mereka telah melakukan itu, maka terpeliharalah daripadaku darah dan harta, mereka kecuali dengan hak Islam dan hisab mereka atas Allah.

Salah satu ilmu bahasa Quran adalah apa yang dipanggil i’lab. Ini adalah penggunaan nahu bahasa Arab. Ada beza makna berdasarkan penggunaan baris atas atau baris bawah dan baris depan. Penggunaan baris yang ada di dalam Quran dibuat oleh orang Parsi sebenarnya kerana dalam bahasa Arab tidak ada tanda baris.

Taubat orang kafir itu adalah dalam bentuk mereka mengucap kalimah syahadah dan masuk Islam. Jadi, jikalau mereka telah bersyahadah dan telah mengerjakan solat dan menunaikan zakat, maka kita kena terima mereka sebagai orang Muslim. Apa yang dalam hati mereka, kita tidak tahu. Kita kena terima apa yang zahir sahaja.

أُمِرْتُ Apabila Nabi kata bahawa baginda diperintah, itu bermaksud bahawa tidak lain tidak bukan, bahawa baginda diperintah oleh Allah. Allah telah  memerintahkan Nabi untuk memerangi manusia sehinggalah mereka masuk Islam dan kalau mereka sudah mendirikan solat dan membayar zakat, maka mereka selamat dari gangguan kita. Dan kalau sahabat kata mereka diperintah, ulama sependapat mengatakan bahawa mereka telah diperintah oleh Nabi.

Kenapa Hadith ini dimasukkan dalam tajuk iman? Sama juga dengan Hadith-Hadith yang lain, Imam Bukhari nak menghujah puak Murjiah yang anggap Islam itu hanya di hati sahaja. Tapi jelas dalam Hadith ini, kalau namanya muslim itu, kena mengucap syahadah, menunaikan solat dan membayar zakat. Bukan hanya cukup dengan beriman tanpa buat apa apa amalan. Jadi, Imam Bukhari letak hadith ini kerana ada pertalian dengan hal iman juga. Iaitu, iman itu bukan hanya mengucap sahaja, tapi kena berbuat amal.

Cerita di sebalik Hadith ini adalah, Saidina Abu Bakr mahu memerangi kaum yang tidak mahu membayar zakat tetapi Saidina Umar tidak setuju. Jadi terjadilah pertukaran pendapat diantara mereka sehingga akhirnya Umar dapat menerima pendapat Abu Bakr. Umar mulanya tidak setuju kerana dia mendengar Nabi bersabda bahawa tidak boleh memerangi mereka yang mengucap syahadah. Maknanya, lain sikit dari Hadith yang sedang disampaikan ini. Ada masa lain Nabi cakap lain dan ada masa lain Nabi lebih detail lagi. Hadith ini disampaikan oleh Ibn Umar, anak Umar. Mungkin beliau tidak ada bersama semasa perbincangan ini berlaku. Kalau tidak, sudah tentu dia akan mengingatkan ayahnya berkenaan Hadith Nabi ini.

Selepas wafatnya Nabi, orang Islam terbahagi kepada 5 kumpulan.
1. Masih bersama Islam dan kepimpinan Islam.
2. Islam, tapi tidak mahu membayar zakat. Bab-bab lain, masih lagi percaya dan ikut.
3. Murtad dengan mengikuti Nabi lain seperti Musailamah al Kazzab.
4. Murtad dengan kembali kepada agama asal mereka sebelum masuk ke dalam Islam.
5. Tidak belah mana-mana. Tunggu nak tengok mana yang menang dalam peperangan itu.

Golongan ke 3 dan 4 itu telah sepakat Umar dan Abu Bakr untuk memerangi mereka sebab telah jelas mereka murtad. Tapi golongan ke 2 yang mereka berselisih pendapat.
Golongan ke 2 itu pula dikatakan terbahagi kepada dua juga.
1. Mengatakan bahawa zakat itu tidak wajib dalam Islam.
2. Percaya zakat itu wajib tapi hanya semasa hidupnya Nabi. Alasan mereka berdasarkan ayat Quran juga. Mereka kata boleh diberi sendiri-sendiri, tidak perlu diberi kepada kerajaan Islam.

Golongan pertama juga Umar dan A. Bakar sependapat untuk memerangi mereka kerana mereka menentang apa yang telah Allah tetapkan dalam Islam. Golongan kedua ini yang Umar tidak setuju pada mulanya. Tapi Abu Bakr telah menerangkan kepadanya bahawa tidak boleh membezakan antara solat dan zakat. Dua-dua kena buat. Dan kita boleh lihat di sini, pemikiran politik Abu Bakr lagi berpandangan jauh. Dia nampak mereka sebenarnya nak memberontak kepada kerajaan Islam. Mereka nak kumpulkan duit zakat sendiri supaya mereka mempunyai banyak wang untuk menentang kerajaan. Ianya bukan hanya mereka tak nak bayar zakat. Barulah Umar nampak dan bersetuju untuk menentang mereka.

Maknanya, kalau setakat tak bayar zakat tapi mereka bayar sendiri mungkin boleh diterima lagi. Yang Abu Bakar nampak adalah mereka nak menentang kerajaan dengan mengumpulkan harta dahulu. Maka, mereka bayar zakat, tapi antara mereka sahaja, supaya mereka ada kedudukan kewangan yang kukuh untuk menentang kerajaan Islam pada masa itu.
Ada ulama berpendapat jikalau membayar sendiri pun boleh juga. Cuma seeloknya dibayar kepada kerajaan kerana kerajaan lebih tahu kepada siapa yang perlu dibayar. Mereka mempunyai database mana penduduk yang perlukan kewangan. Mereka lagi senang nak agihkan wang zakat itu. Dan lagi satu, kerajaan Islam itu perlu kewangan yang kukuh. Supaya kerajaan  Islam itu kuat.

Hadith ini mengatakan Nabi diperintah untuk menentang orang kafir sampai semua sekali menerima Islam? Adakah semua orang kafir? Kalau kita lihat perbuatan Nabi dulu, ada juga golongan kafir dipanggil kafir zhimmi dan kafir muahib. Kafir Zhimmi itu adalah orang kafir yang bersetuju untuk berada di bawah pemerintahan Islam. Mereka membayar jizyah. Kafir muahib pula adalah kafir yang ada perjanjian dengan orang muslim. Walaupun mereka tidak berada di bawah pemerintahan Islam. Jadi, apakah maksud Hadith ini?

Pendapat Tibbi, seorang ulama hadith adalah, Hadith ini adalah Hadith lama. Selepas itu ada ayat yang mengatakan sehingga mereka memberi jizyah. Maknanya, bukanlah mereka sentiasa tidak perlu membayar jizyah.

Pendapat kedua mengatakan bahawa walaupun Hadith ini berbunyi umum , tapi tidak termasuk memerangi kafir zhimmi dan kafir muahib.

Pendapat ketiga. Tujuan memerangi orang kafir adalah untuk menunjukkan kekuatan Islam. Bukan maksud zahirnya untuk betul-betul memerangi mereka. Tapi ianya bermaksud kinayah. Kalau mereka lemah dan memberi jizyah sudah cukup. Ini juga adalah pendapat Tibbi juga.

Pendapat keempat. Manusia di sini maksudnya kafir musyrikin. Ahli kitab tidak termasuk. Sebab tandanya adalah jizyah dari musyrikin tidak diterima. Itu pendapat ImamSyafie dan Imam Ahmad. Tapi Imam Malik pula kata orang musyrikin juga boleh diambil jizyah. Kecuali orang murtad. Imam Hanifah pula kata jizyah itu boleh diterima dari orang kafir semua sekali. Setelah bayar, mereka mempunyai kebebasan. Hanya orang Arab ahli kitab sahaja boleh diterima. Maka ada beza antara imam-imam kita itu.

Apabila mereka membayar jizyah, ianya hanya menangguhkan perang sementara sahaja. Katakanlah mereka dah tak bayar dah, kena perang mereka semula. Maka tak tutup pintu perang dengan mereka. Jadi bukanlah dikatakan tidak ada perang.

Pendapat Kelima: perkataan ‘perang’ adalah lafaz umum. Lawan mereka selagi tak mengucap syahadah. Tapi bukan dalam perang sahaja. Macam-macam cara boleh dilakukan. Kita juga boleh lawan mereka dengan cara dakwah.

Pendapat Keenam. Maksud sebenarnya perang adalah nak sebar Islam ke seluruh dunia. Kalau mereka Islam, mereka dah tak perlu bayar jizyah. Mungkin mereka akan rasa hina kalau berterusan jadi kafir zimmi. Perasaan itu akan mendorong mereka kepada Islam.

Hadith ini juga mengajar kita bahawa kita tidak boleh selesa dengan kekufuran. Kena lawan kafir. Samada dengan cara dakwah dan sebagainya. Perkataan ‘qital’ (bunuh)  itu bukan setakat makna bunuh sahaja.

Bagaimana dengan orang kafir zindiq? Adakah taubat mereka diterima? Siapakah mereka ini? Menyembunyikan kekafiran. Mereka itu mengaku Islam tapi sebenarnya tidak. Tidak mengikut sahabat dan mengangkat manusia seperti Nabi. Cuma tak dipanggil Nabi.

وَيُقِيمُوا الصَّلاةَ Bagaimana orang yang tidak solat? Adakah diperangi mereka? Banyak pendapat. Ada yang kata boleh diperangi mereka. Ada yang kata tidak. Imam Ahmad berpendapat mereka telah kafir jika meninggalkan solat. Tapi imam Shafie tidak setuju. Yang pasti, semua sepakat mengatakan yang meninggalkan solat adalah berdosa besar.

إِلاَّ بِحَقِّ الإِسْلامِ Melainkan dengan hak Allah. Maknanya walaupun mereka telah melakukan solat dan membayar zakat, bukanlah bermaksud mereka akan selamat sampai bila-bila. Kalau mereka melakukan kesalahan, maka hak Allah akan menyebabkan mereka boleh dihukum. Contohnya jikalau mereka membunuh, berzina atau mencuri, maka hukum hudud akan dijalankan keatas mereka.

Allahu a’lam. Lompat ke hadis yang seterusnya

 

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s