We're just visitors

At the end of the game, the King and the Pawn goes into the same box

Kitab Permulaan Wahyu: Hadith Bukhari 4 May 16, 2012

Filed under: Hadith,Kitab Permulaan Wahyu — visitor74 @ 8:21 pm

٤-   حَدَّثَنَا مُوسَى بْنُ إِسْمَاعِيلَ قَالَ حَدَّثَنَا أَبُو عَوَانَةَ قَالَ حَدَّثَنَا مُوسَى بْنُ أَبِي عَائِشَةَ قَالَ حَدَّثَنَا سَعِيدُ بْنُ جُبَيْرٍ عَنِ ابْنِ عَبَّاسٍ فِي قَوْلِهِ تَعَالَى ( لا تُحَرِّكْ بِهِ لِسَانَكَ لِتَعْجَلَ بِهِ ) قَالَ {كَانَ رَسُولُ اللَّهِ صلى الله عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يُعَالِجُ مِنَ التَّنْزِيلِ شِدَّةً وَكَانَ مِمَّا يُحَرِّكُ شَفَتَيْهِ. فَقَالَ ابْنُ عَبَّاسٍ فَأَنَا أُحَرِّكُهُمَا لَكُمْ كَمَا كَانَ رَسُولُ اللَّهِ صلى الله عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يُحَرِّكُهُمَا وَقَالَ سَعِيدٌ أَنَا أُحَرِّكُهُمَا كَمَا رَأَيْتُ ابْنَ عَبَّاسٍ يُحَرِّكُهُمَا فَحَرَّكَ شَفَتَيْهِ فَأَنْزَلَ اللَّهُ تَعَالَى ( لا تُحَرِّكْ بِهِ لِسَانَكَ لِتَعْجَلَ بِهِ إِنَّ عَلَيْنَا جَمْعَهُ وَقُرْآنَهُ ) قَالَ جَمْعُهُ لَكَ فِي صَدْرِكَ وَتَقْرَأَهُ ( فَإِذَا قَرَأْنَاهُ فَاتَّبِعْ قُرْآنَهُ ) قَالَ فَاسْتَمِعْ لَهُ وَأَنْصِتْ ( ثُمَّ إِنَّ عَلَيْنَا بَيَانَهُ ) ثُمَّ إِنَّ عَلَيْنَا أَنْ تَقْرَأَهُ فَكَانَ رَسُولُ اللَّهِ صلى الله عَلَيْهِ وَسَلَّمَ بَعْدَ ذَلِكَ إِذَا أَتَاهُ جِبْرِيلُ اسْتَمَعَ فَإِذَا انْطَلَقَ جِبْرِيلُ قَرَأَهُ النَّبِيُّ صلى الله عَلَيْهِ وَسَلَّمَ كَمَا قَرَأَهُ

4- Musa bin Ismail telah menceritakan kepada kami: katanya Abu Awanah telah menceritakan kepada kami, katanya  Musa bin Abi `Aisyah telah menceritakan kepada kami, katanya Said bin Jubair telah menceritakan kepada kami dari Ibnu Abbas berhubung dengan Firman Allah: (maksudnya) “Janganlah engkau menggerakkan lidahmu untuk segera membaca al-Quran”. Rasulullah mengalami kepayahan kerana turunnya al-Quran, baginda sering kali menggerak-gerakkan bibir. Ibnu Abbas berkata : Saya  menggerak-gerakkan bibir saya sebagaimana Rasulullah menggerak-gerakkan bibirnya.

 

Said berkata, “Saya mengerak-gerakkan kedua-duanya (bibir saya) sebagaimana Ibnu Abbas menggerak-gerakkannya. Maka beliau menggerak-gerakkan kedua bibirnya. Lalu Allah pun menurunkan: “Janganlah engkau menggerakkan lidah engkau untuk membaca al-Quran itu untuk engkau segera mendapatkannya, sesungguhnya kami jamin akan mengumpulkannya dan membacakannya”.

 

Ibnu `Abbas berkata, “Allah akan mengumpulkannya di dalam dadamu memampukanmu membacanya”. Seterusnya Allah berfirman; “Bila kami selesai membaca, maka ikutlah membacanya”. Ibnu Abbas berkata:  “(maksudnya) Dengarlah bacaan itu dan diamlah. Firman Allah seterusnya “Dan kewajipan kami menerangkannya”. Maksudnya: kami jamin engkau dapat membaca selepasnya. Setelah itu Rasulullah s.a.w apabila didatangi Jibril, Beliau mendengar saja dulu (apa yang dibacakan Jibril) dan apabila jibril pergi Baginda SAW membacanya seperti yang dibaca oleh Jibril.

Perawi dalam Hadith ini ialah Abdullah ibn Abbas.  Dia adalah sepupu Nabi. Dia adalah bapak kerajaan abbasiah. Anak cucu dialah yang membangunkan kerajaan Abbasiah itu. Lebih 8 ribu Hadith dia sampaikan.

Ayat Quran yang disebutkan di dalam hadith ini adalah surah Qiyamah:16-19.

Nabi nak cepat cepat baca wahyu dgn Jibrail. Satu sebabnya nak tunjuk beratnya Quran tu. Quran itu sendiri dah berat. Dapat pulak dari makhluk lain, iaitu malaikat. Kita sesama manusia kalau lain bangsa atau lain jantina pun jadi payah dah kekadang tu. Macam nak cakap lelaki dan perempuan contohnya. Jadi memang ada kepayahan walaupun dua-dua tu dah rasul dah tu. Jibrail adalah rasul dari kalangan malaikat. Nabi yang dah memang terpilih oleh Allah pun dah rasa berat. Nabi takut baginda terlupa, maka itulah sebabnya baginda terus nak baca bersama Jibrail.

Dan sebab kedua nak cerita Nabi sangat rindu dan sayangnya Quran tu, sampai dia tak sabar sabar nak terus baca.

Ketiganya adalah sebagai manusia, Nabi takut kalau dia terlupa. Mana nak hafal, mana nak fahamkan quran itu lagi. Maka itu sebab mulutnya terus kumat kamit nak baca. Jadi lepas Allah dah turunkan ayat itu, Nabi dah tak buat dah macam tu. Allah menjanjikan yg Nabi akan ingat dan bukan itu sahaja, lepas itu Nabi boleh bacakan balik kepada orang ramai pulak lepas itu. Kalau takat baca ingat sendiri sahaja, tak hebat lagi.

Kenapa dalam ayat Quran Allah kata ‘lidah’ dan dalam Hadith disebut ‘bibir’? Ini dalam bab iktifak. Maknanya tidak perlu diceritakan semua sekali. Cakap sikit pun dah faham dah. Takkan lidah boleh bunyi kalau bibir tak gerak? Dalam riwayat lain, ada yg menyebutkan gerak bibir dan lidah. Hadith ini adalah salah satu dari Hadith yang ringkas. Ada tempat lain sebut dua-dua. Allah kata lidah sebab Allah tahu apa yg dibuat oleh lidah walaupun bibir tak gerak. Tapi dalam Hadith kenalah cerita bibir sebab hanya bibir bergerak yang boleh ditunjuk oleh perawi hadith.

Ibn abbas kata seperti gerak bibir Nabi tapi anak muridnya kata seperti ‘dia nampak’ Ibn Abbas buat. Sebab mungkin Ibn Abbas sendiri tak nampak Nabi gerak bibir sebab dia, tiga tahun sebelum Hijrah baru dia lahir. Jadi dia sendiri tak nampak. Sampai tara tu ulama kaji Hadith ni. Macam mereka kaji Quran juga. Sampai setiap ayat diambil kira oleh mereka.

Jadi, ini adalah satu contoh hadith yang dinamakan ‘Hadith Mursal’. Ibn Abbas sendiri tak nampak Nabi menggerakkan bibirnya. Tentu dia dapat dari sahabat lain. Ibn abbas meninggalkan nama sahabat yang nampak Nabi menggerakkan bibir dia. Tapi sebab dia pun sahabat juga, maka dia boleh dipercayai. Lain status sahabat-sahabat ni dimata Islam. Sebab Quran sendiri dah beri chop mengatakan mereka dipercayai. Atau mungkin dia sendiri dapat tengok dari Nabi sendiri apabila Nabi mengulangi perbuatan baginda semula.

Hadith ini adalah contoh Hadith yg menceritakan perbuatan Nabi semasa menceritakan Hadith. Ia dinamakan Hadith Musalsalat.

Dalam ayat Quran itu, disebutkan dua kali perkataan قُرْآنَهُ. Sekali dalam ayat ke 17 dan sekali lagi diulang di dalam ayat ke 18. Nabi nanti bukan hanya boleh baca sendiri Quran itu, tapi baginda juga akan dapat membacakannya kepada orang lain nanti. Dan Nabi boleh ‘bayan’ iaitu explain semua sekali pasal Quran itu.

Pengajaran dalam hadith ini adalah kita memerlukan pertolongan Allah untuk hafal Quran. Mukjizat Quran ini salah satunya ialah ramai orang yang hafal. Sama bacaannya, tidak berbeza antara satu sama lain. Kalau ada seorang yang salah baca, ada orang lain yang akan perasan dan akan dapat betulkan dia. Itulah satu tanda bahawa Quran ini adalah Kitab yang akhir. Yang mengkaji sahaja tahu bezanya. Quran ni, kena sentiasa baca dalam ibadat. Agama lain tidak ada macam ini. Tiada yg hafal kitab mereka dalam agama lain. Kalau ada yang hafal tu, boleh kira dengan jari jer. Memang bukan kebiasaan mereka untuk menghafal kitab mereka. Budak muda lagi mudah hafal Quran. Sebab tak banyak dosa.

Jadi kenapa ayat Quran yg disebut dalam Hadith ini seperti tidak sesuai dgn ayat-ayat sebelum dan selepasnya? Nampak macam tak kena pulak. Sebab ayat-ayat sebelumnya Allah menceritakan tentang kejadian hari Qiamat. Iaitu antara siyaq dan sibaqnya. Kita sebenarnya yang tak nampak sebab kita tak faham. Jadi ulama explain:

1. Fikiran manusia terhad sampai tak nampak relation satu ayat dan ayat lain. Memang banyak perkara disebutkan dalam satu surah. Macam kalau raja bagi arahan, dia akan masukkan macam-macam perkara. Tidak semestinya macam novel yg akan berturutan ceritanya. Dan ada pertalian dalam ayat ayat itu antara satu sama lain. Cuma kita sahaja tak nampak.

2. Teguran Allah kpd Nabi yg kelam kabut nak jawap kepada orang kafir apabila mereka bertanya kepada baginda. Ikut Allahlah nak jawap macam mana.

3. Allah nak cerita pasal yang lagi penting iaitu kiamat. Tapi manusia lebih kepada dunia. Nabi pun terikut jugak. Tu yg nak cepat hafal tu.

4. Mmg ayat ini cerita pasal manusia di akhirat kelak yang akan baca buku amalannya dengan cepat-cepat bila part dia tak suka tu. Iaitu part yang menceritakan dosa yang telah dilakukannya dulu. Jadi Allah kata mereka akan kena baca jugak nanti dan Allah akan menerangkan apa yang telah mereka buat. Itulah dia makna bayanah dalam ayat Quran itu.

5. Bila Allah cerita pasal akhirat, Dia akan cerita pasal Quran. Kalau baca Quran baru selamat dunia dan akhirat. Jadi sentiasa ada kaitan Quran dan kitab amalan kita nanti. Jadi Quran itu jangan baca dengan cepat-cepat.

6. Maksud yang boleh didapati dari Quran itu ada dua macam. Satu dari makna Quran yang kita boleh dapat apabila kita baca ianya bersendirian dan satu makna yang kita boleh dapat melalui cerita Nuzul Quran (Sebab penurunan ayat). Kalau makna dari Nuzul itu tidak semestinya make sense dengan mudah. Yg make sense adalah kalau baca ayat itu dengan tidak melihat kepada Nuzul Quran itu. Jadi kalau baca ayat yang dibincangkan itu, kita tahu bahawa org kafir asyik tanya Nabi bilakah hari kiamat tu? Nabi terkumat kamit mulutnya nak jawap terus kepada mereka. Mungkin sebab marah. Tapi Allah nak kata bahawa Nabi kena ikut apa yg Allah telah tentukan dan telah berikan. Jangan nak tukar atau nak tambah. Itu lah yg dipanggil makna asal ayat itu.

Makna yang boleh diperolehi dari sebab penuruan ayat  itu adalah memang Quran itu berat dan Nabi nak hafal dgn cepat.

Allahu a’lam. Lompat ke hadis yang seterusnya

Audio kuliah boleh download di sini

 

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s