We're just visitors

At the end of the game, the King and the Pawn goes into the same box

Belasungkawa Pak Lang January 29, 2012

Filed under: Diary,Family,Ilmu,Travelling — visitor74 @ 12:22 pm

Semalam balik ke Melaka kerana seorang lagi pakcik isteri meninggal. Bila majlis kematian, seperti biasa akan menyebabkan aku sedikit keluh kesah. Kematian adalah satu masa yang akan membuatkan umat Islam melakukan banyak perkara tanpa usul periksa sama ada betul ataupun tidak.

Jadi aku akan rasa serba salah. Dalam membuat tuntutan Ilahi tentang menguruskan jenazah dan memberikan penghormatan terakhir, aku akan terpaksa melihat dan berada dalam bidaah yang nyata.

Antaranya adalah:
Membaca yaasin kepada simati. Akan kelilingilah ramai-ramai, masing-masing akan pegang buku yaasin. Itulah yang mereka bacakan. Niatnya adalah baik. Mungkin untuk dihadiahkan pahala bacaan kepada simati. Atau protect simati dar gangguan. Takut masa Itulah nanti ada benda nak masuk. Atau takut kucing hitam langkah ke dan sebagainya.
Yang ada dalam hadith yang sahih adalah kita digalakkan untuk membaca kepada pesakit yang *hampir* mati. Bukan bila dah mati. Bila dah mati, kita hanya boleh tolong dia dengan baca dia sahaja.
Oh, satu lagi, sakit mata aku tengok orang selit buku yaasin kat bantal pesakit atau simati. Aku ingat syaitan iblis kan gelak kecil kalau tengok. Manalah benda tu boleh halang dia? Kita pulak boleh percaya buku yaasin tu hebat sangat sampai boleh halang syaitan?! Nau’zubillahi min zaalik. Subhanallah!

Solat jenazah. Aku tak pernah tengok tapi ada org mentioned pasal solat jenazah bagi duit kat orang. Supaya orang akan tolong mintak doa kepada simati. Puhleezz la.
Cuma bila aku lambat hari tu nak solat kan jenazah, aku solatkan di kubur. Hmm, aku rasa Kalau ada yg tengok aku buat tu mesti heran. Sebab dorang tak tau bahawa Nabi pun pernah buat macam tu kat sahabat dia.

Masa nak angkat jenazah keluar dr masjid, setiap langkah, mereka akan baca fatihah. Datang dari mana ni? Letihnya Kalau aku pun masa tu tengah mengusung jugak. Alahai. Semoga Allah terima bahawa aku tak buat benda bidaah tu.

Bila nak letak mayat kat dalam liang, mereka akan letak bebola tanah yang dibaca doa. Kalau ada bola tu mereka, maka malaikat takkan tanya. Kalau betul, aku nak bola tanah aku nanti sebesar peti ais. Supaya malaikat nampak dr jauh. Wah, takyah mintak ampun la yer?

Talqin. Ni banyak nak citer ni sebenarnya. Tapi malas lah nak tulis banyak banyak. Kalau dorang start baca, aku akan keluar dr kawasan kubur. Tak pernah lagi tak baca lagi nih. Harapnya adalah nanti yg berani tinggalkan amalan bidaah yg besar ni.

Baca doa keliling kubur macam brehlavi.

Buat makan kat rumah si mati. Kesian orang rumah yg terpaksa jamu orang datang untuk makan. Sudahlah saudara meninggal, pening kepala nak bagi orang lain makan pulak. Kalau ada duit, dia akan pening sibuk menguruskan makan tu. Tapi kalau duit pulak takde, yg mati pulak ketua keluarga, alahai… Tak dapat aku bayangkan kesusahan mereka. Sebab aku tak pernah kena lagi. Tapi aku pernah tengok famili yg susah disebabkan oleh nak bagi makan ni. Orang lain akan melahap macam tiada apa-apa. Aku akan makan kat luar siap-siap dan takkan sentuh makanan kenduri ni.

Kenduri tahlil sekali sekala untuk simati. Samada ikut hari hari yang tertentu atau ikut suka bila free. Ringkasnya, perbuatan ini tidak akan menyampaikan pahala kepada simati. Confirm bidaah. Paling kurang tu. Boleh jatuh syirik kalau doa doa atau bacaan dalam tahlil itu akan bercampur dgn perkara syirik.

Sedekah fatihah. Tak sampai la pahala fatihah tu. Siapa kata? Imam Syafie sendiri.

 

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s