We're just visitors

At the end of the game, the King and the Pawn goes into the same box

Beberapa soal pernikahan January 28, 2012

Filed under: Ilmu — visitor74 @ 5:43 pm

Perkahwinan Sighar
Maknanya Kalau wali bertukar tukar kahwin dgn tanggungan seorang lagi wali. Contohnya seorang ayah kata kat seorang lagi ayah: kita dua-dua ada anak. Apa kata Kalau kau kahwin dengan anak aku dan aku kahwin dengan anak kau. Tak bayar bayar mahr. Jarang kita dengar macam ni jadi kat tempat kita. Memang terjadi semasa zaman jahiliyah dulu. Dan Nabi larang. Sebabnya hak untuk mahr dinafikan kepada perempuan. Padahal mereka berhak mendapat mahr tapi si wali pulak yg memandai kensel!
Bukanlah bermakna wali A tak boleh nikahkan anak dia dengan wali B. Selagi ada mahr, tiada masalah. Masalahnya adalah kalau tiada mahr.

Muhallil atau Cina Buta
Yang ni selalu kot terjadi kat negara kita dan memang kita familiar sangat dengan term Cina Buta nih. Tak payah nak explain lagi.
Yang ini memang di laknat oleh Nabi dan Allah. Ada pendapat kata memang di laknat tapi perkahwinan itu masih lagi sah. Tapi Ibnu qayyim menganggap memang tak sah langsung.
Yang menjadikannya tidak sah atau dilaknat adalah kerana semasa Cina buta menikah dgn perempuan itu, dia dah niat nak ceraikan perempuan itu.
Itu adalah dilaknat. Dan kalau dia mencerai sebelum dia bersetubuh dgn perempuan itu maka nikahnya itu adalah tidak sah.

Semasa dalam ihram
Tak boleh menikah semasa berihram. Kalau nikah jugak, kena bayar dam, denda

Jikalau dia seorang penzina
Di dalam surah an Nur ayat 3, Allah berfirman bahawa seorang penzina hanya boleh berkahwin dgn penzina jugak. Tapi pendapat jumhur ulama, ayat ini telah dimansuhkan oleh ayat Quran yang lain.

 

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s