We're just visitors

At the end of the game, the King and the Pawn goes into the same box

Pembukaan Kota Mekah January 26, 2012

Filed under: Ilmu — visitor74 @ 7:42 pm

Pembukaan Kota Mekah ini terjadi kerana kaum Musyrikin Mekah telah melanggar perjanjian di antara mereka dan Nabi. Semasa Perjanjian Hudaybiah, mereka telah berjanji bahawa mereka tidak akan masuk campur dalam perkelahian antara penyokong mereka. Nabi telah team up dengan satu kaum Yahudi dan Quraish telah team up dengan satu lagi kaum Yahudi. Nama kaum itu Bakar. Jadi kaum Yahudi yang dua jenis tu telah berperang, dan Musyrikin mekah telah membantu kaum Yahudi Bakar itu. Jadi itu telah melanggar perjanjian. Dan oleh kerana itu, Nabi telah memasuki mekah dengan sepuluh ribu sahabatnya.

Sebelum masuk, Nabi telah declare, siapa yang masuk dalam masjid selamat, siapa masuk rumah Abu Sufyan selamat, siapa duduk dalam rumah dan meninggalkan senjata mereka akan selamat. Jadi tak banyak pertumpahan darah. Cuma ada 6 orang sahaja dibunuh kerana mereka menyerang tentera Muslim. Jadi begitulah bagaimana peperangan yang melibatkan kaum Muslim. Kita kena bagitahu dulu. Bagi peluang kepada mereka untuk menerima islam. Jangan masuk terus. Dan begitu pun, kalau dah masuk, tidak boleh bunuh orang tua, wanita dan budak-budak, kecuali kalau mereka degil dan menyerang jugak tentera kaum muslim.

Pasal harta rampasan. Rupanya ada tiga jenis:

1. Pemberian ganjaran bersebab. Contohnya sapa dapat bunuh Abu Jahal, dia akan dapat semua harta Abu Jahal. Rupanya tentera kafir ni, kalau berperang, mereka akan bawak sebab mereka sangka bahawa ianya akan membantu mereka apabila mereka mati kelak.

2. Ghanimah. Harta rampasan. Seperlima akan diberi kepada Allah, Nabi dan keluarganya, fakir miskin, orang musafir. empat perlima akan diberi kepada mereka yang menyertai peperangan. Itu pun ikut bahagian jugak. kalau naik binatang masa perang, dapat 3 perlima. dan kalau jalan kaki, seperlima akan dibahagikan antara mereka.

3. Harta dapat tanpa peperangan. Seperlima akan diberikan kepada mereka yang menyertai peperangan itu dan empat perlima akan diberikan kepada Allah, Nabi dan keluarganya, fakir miskin, orang musafir.

Bukanlah Allah memerlukan harta itu. Kalau makna Allah tu, maknanya digunakan untuk jalan Allah. Dan untuk bahagian Nabi, selalunya Nabi tak ambik pun.

Berat harta rampasan perang ni. Ada pernah seorang sahabat lambat nak kumpulkan harta rampasan dia bersama dengan yang lain apabila Bilal umumkan untuk kumpulkan semua harta rampasan. Apabila dia nak beri kepada Nabi, Nabi taknak terima. Nabi kata panda-pandailah dia jawap di hadapan Allah nanti. Dan ada seorang yang mati semasa perang. Orang kata dia masuk syurga, tapi Nabi kata dia masuk neraka sebab ada harta rampasan perang dia simpan sendiri. Bukan banyak pun, sehelai kain jer. Jadi jangan buat main kalau harta rampasan nih.

Dan kalau harta kita dirampas oleh pihak musuh dan kalau kita dapat balik dari musuh itu, ianya kenalah dipulangkan kepada tuannya. Pernah sekali kuda Umar dirampas oleh musuh dan apabila tentera islam dapat menawan musuh, kuda beliau telah dipulangkan balik kepadanya. Maknanya, kuda itu tidak dimasukkan ke sebahagian dari harta rampasan.

Rasul tidak boleh menerima sedekah daripada orang lain. Cuma baginda boleh menerima hadiah. Jadi samalah jugak kalau kita nak beri pemberian kepada sesiapa, tengok jugalah siapa dia. Sebab yang boleh menerima sedekah ini, hanya fakir dan miskin. Kalau seseorang itu cukup makan dan pakai dia, dia dah dikira sebagai seorang kaya dah kalau dalam Islam. Orang miskin adalah jikalau keperluan dia tidak cukup. Mungkin boleh dalam 70% sahaja. Kalau fakir tu lagi kurang apa yang dia ada. Mungkin dalam 50% sahaja. Jadi kalau bagi duit kat ustaz ke, cakaplah ini adalah hadiah. Jangan cakap sedekah pulak.

Advertisements
 

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s