We're just visitors

At the end of the game, the King and the Pawn goes into the same box

anak anak tahfiz May 11, 2009

Filed under: Monolog — visitor74 @ 5:54 am

tadi masa di petrol pump, adalah sorang adik ni tengah menjual balm di stesen minyak tu… alaa, selalu kita nampak bebudak Camtu di beberapa tempat. i would usually buy whatever they are selling no matter whether i need it or not. kesian tengok dorang kena kerahan tenaga macam tu… tambahan pulak kalau mengingatkan aku kat adik adik aku sendiri kalaulah mereka jugak kena macam tu. berjualan di stesen minyak.

dulu ustaz aku cakap, dorang tu bukannya diajar tahfiz sangat pun. tak berapa hari jer belajar. yang banyak, kena kerah keluar berjualan barangan sekolah.

kekadang tu, rasa kalau kita bagi sumbangan, samada kepada peminta sedekah ataupun kerahan tenga paksa rela ni, akan menyebabkan sindiket kurang sihat ini berlangsung lagi. tapi aku kesian sangat tengok bebudak tu.

teringat cerita seorang pro golfer yang memenangi pertandingan golf. golf tournament. shortly after, a woman came and asked his help because she said that her child is with brain tumor and needed surgery soon. the golfer (can’t remember his name) gave all his winning to the woma without checking her story.

a few days later, someone told him that he’s been conned. that the woman had cheated him and there was no child having brain tumor.

the golfer respond? “thank God for that. this the best news that I got this week!”

so I’m giving them the benefit of the doubt. dan kalau memang ini sindiket pun, takpelah. mungkin kalau kanak kanak tu tak cukup kutipan untuk hari tu, takut dorang kena marah pulak. atau kena pukul. harap tidaklah sampai begitu. mungkin pihak berkuasa boleh memantau fenomena ini. kesian kalau anak anak yatim disalah gunakan.

………….

mertua saya pun ada membela anak anak tahfiz. tapi lain pulak ceritanya. guru mereka kata anak anak itu dimanjakan pulak. dapat makan sedap, tengok tv dan sebagainya. padahal, kalau nak senang meghafal, mereka kena diletakkan di dalam kehidupan yang zuhud. jangan cinta dunia sangat. mereka ada tanggungjawap. orang hafiz ni lagi cepat masuk neraka katanya. sebab mereka orang yang tahu. orang berilmu. bukan orang biasa. jadi kalau orang yang tahu buat silap, lagilah besar dosanya kalau dibandingkan dengan orang hyang jahil.

tapi kan, sebenarnya orang yang hafal quran tu, faham ke? jangan marah saya tanya. bukan apa, saya pun mengalami masalah memahami quran walaupun saya tahu terjemahanya. kena baca tafsir jugak. dan tafsir yang saya selalu baca adalah Tafsir al Azhar karangan Hamka. satu sahaja. kekadang masih tak faham. bukan semua jilid saya pulak tu. sebab pinjaman dari abang ipar. kena beli sendiri punya baru betul tu.

Advertisements
 

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s